Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144 - alla tre klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144 - alla tre klara!

Inlägg av magnusf »

Björn! Väntade på småttingarna, de blev väldigt fina. Som du skriver så är det svårt att få riktigt små modeller att se lika bra ut på foton som i verkligheten, man behöver överdriva med kontrasterna för att det ska funka i verkligheten och då sticker det gärna ut på bild istället. Det problemet löser sig ju själv när du kommer igång med Tamiyan :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144 - alla tre klara!

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha! :)

Magnus: Ja, det är klurigt med skalan, men också en spännande utmaning. 1/144-modeller ser lätt lite groteska ut när man fotar dem på nära håll. Men här ska Eduard ha en eloge, för att de verkligen lyckas få till känslan på ett bra sätt, både på dessa och på de andra 1/144 från dem som jag byggt. Panellinjerna är precis så lagom tunna att de funkar både för ögat och på bilder. Lite kul att bygga två på en gång, fast med samma kamouflage, jag skar till masker som bara kunde flyttas över.

Därav att den danska är en tidig variant och inte den senare då danskarna ändrade något på mönstret. Det syns om man jämför den stora med den lilla, men tog mig ett bra tag att fatta när jag letade referenser, och inte kunde förstå varför det såg så olika ut. Vilket ju även gällde det jag skrev som svar på Stellans inlägg, att man bytte vingspetsarna efter en tid. Inte blev det enklare av att det fanns en hel del ologik i de bilder som fanns på den bevarade museimaskinen - som sedan visade sig aldrig ha tjänstgjort i Danmark, utan var ett senare förvärv, typ den S 31 som finns på Flygvapenmuseum. Men sedan hittade jag en sida som beskrev det hela. Eller det hele, kanske man ska säga i sammanhanget.
Skriv svar