Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144 - alla tre klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144 - alla tre klara!

Inlägg av Björn Fransson »

Det var på tok för länge sedan jag byggde en Spitfire! Eduards finfina Mk IX profipack har jag öppnat locket på hur många gånger som helst, men alltid lagt tillbaka den av någon dum anledning. Kom sedan på att det ju vore kul med en dansk, och beställde Stoppels dekalark. Och plötsligt en dag började jag bygga!

Bild

Och varför i hela världen hade jag väntat så länge med den här? Har i och för sig byggt deras Mk XVI, så jag visste vilken njutning som väntade. Så jag borde vetat bättre än att låta bli!

Bild

Och rätt som det var, var den både ihopbyggd och primad!

Bild

Men så lätt kan det ju inte gå! Fler Mk IX väntade i stashen. Fast i mindre skala. Ett av alternativen var norskt. Så varför inte göra den andra dansk?

Bild

Modeller i 1/144 som man inte gör mer extraarbete än en lite symbolisk cockpit och som dessutom har briljant passform, är ju nästan färdiga redan innan man börjat bygga! :D

Bild

Tillbaka till den store dansken. Målade med Mr Paint. Deras RAF WWII-gröna är ett kapitel för sig. Först gjorde de en som nästan var Olive Drab. Sedan kom en ny variant, som i princip inte har något brunt i sig allt, nästan gräsgrön. Men genom att blanda de tu, fick jag en nyans som jag var nöjd med:

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 09 jan 2022, 18:41, redigerad totalt 1 gånger.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt målat!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Anders.Edblad »

Den i 1/48 måste kännas gigantisk jämfört med de där pyttesmå i 1/144. Intressant med lite Norska och Danska märkningar.
Har samma erfarenhet av Mr Paint färgerna att de kan skilja lite i kulörerna.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av magnusf »

Känner mig jagad på Spitfire-fronten, det var ett tag sedan jag byggde en nu. Och 144:orna har jag i förrådet, tror till och med jag har två boxningar av dem (visst finns det "early" och "late" eller något ditåt)? I 48 får du däremot härja i ensamt majestät :) !

Det där med färger ja... Jag har haft samma problem med det kamot, grön och grå, hur svårt kan det vara? Men det är något med det som är svårfångat, det vill liksom inte se riktigt rätt ut, varken vad gäller kontraster eller nyanser. Sedan är frågan vad som är "rätt" med tanke på att i princip alla bilder vi sett är svart-vita så vi är nog rätt präglade på färgprofilerna från Squadrons "Spitfire In Action"... Med det sagt så tycker jag det ser alldeles utmärkt ut och som vanligt så går det att fösa runt färgerna med filter och vädring i efterhand!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Japp, det finns både sen och tidig om jag inte minns helt fel. Bara att ta upp kampen. ;)

Dekalerna till 1/144:orna visade sig vara genomusla. Åtminstone passningen på det gula. Men då var det ju så dags att ändra. Så jag skar bort den gula delen och målade dit en yttre ring för hand. Minst sagt en utmaning i 1/144... I övrigt funkade det helt OK. Den danska fick dekaler ur arkivet, kokarderna är till Draken i 1/144, de passade i stort sett helt perfekt!

Bild

Och så här är läget med de små nu:

Bild

Den store dansken rullar på den med. Stoppels dekaler brukar vara lite av ett lotteri på många sätt. Dels eftersom vissa ark silvrar kraftigt, dels då instruktionerna för var småtexterna ska sitta brukar vara i princip obefintliga. Silvringen gick bra den här gången, de var tunna och fina och det löste sig rätt bra, medan småtexttombolan var ett faktum även här. Just på en Spitfire är det dock inte så komplicerat, det mesta gick att räkna ut, så jag tror att det blev hyfsat rätt till slut. Lite skräckinjagande var att dekalernas reaktion på Micro Sol var den långsammaste jag varit med om. Flera timmar efter att jag satt dit dem, såg kokarderna fortfarande duktigt skrynkliga ut. Men till slut kröp de ner i panellinjer och nitar på ett förtjänstfullt sätt.

Värst var att hitta referenser på om den streckade linjen på vingarna skulle fortsätta ovanpå kokarden eller inte (det senare fallet á la de flesta andra Spitfire), men till slut lyckades jag hitta ett foto framifrån på en dansk Spitfire som stod på näsan.

En wash på det och snart dags för lack och vädring:

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Stellan »

Den där Dansken är ju hur fin som helst! Oroväckande snygg.

Såg att MicroMir har ett par Miyasishchev 3, inget för dig?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev: 15 dec 2021, 11:21 Den där Dansken är ju hur fin som helst! Oroväckande snygg.

Såg att MicroMir har ett par Miyasishchev 3, inget för dig?
Tack! :) Och jodå, lita på att jag spanar på stora ryska bombare från kalla kriget just nu! Som jag har längtat efter den! :D
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Vädringen igång! Testade lite nya metoder den här gången. Körde med temperafärger utblandade med massor av vatten i sprutan för att få till nedsmutsningen. De avskavda partierna fixades till med en liten bit skumgummi som doppades i Vallejos aluminium. Körde även med några klassiker; torrborstning och torrpastell med pensel. Bara det sista kvar nu!

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av magnusf »

Men hur fasen lyckas du med den avskavda färgen? Jag får inte till det. Svamp, pensel, tandpetare - hur jag än gör ser det bara ut som ditkletad silverfärg!

I övrigt så kommer ju den här självklart att bli grymt snygg! Och apropå din norska 1/144, här kan man läsa den ganska tragiska historien om Rolf Arne Berg: https://www.norwegianspitfire.com/rolf- ... he-legend/

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev: 19 dec 2021, 17:22 Men hur fasen lyckas du med den avskavda färgen? Jag får inte till det. Svamp, pensel, tandpetare - hur jag än gör ser det bara ut som ditkletad silverfärg!

I övrigt så kommer ju den här självklart att bli grymt snygg! Och apropå din norska 1/144, här kan man läsa den ganska tragiska historien om Rolf Arne Berg: https://www.norwegianspitfire.com/rolf- ... he-legend/

Hälsningar

Magnus
Lite mindre koffein i systemet så blir det mindre kladdigt ;) Och så ska man sluta innan det ser ut som det är lagom.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar