1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av magnusf »

Det blir nog något av 109:ans år i år, den har så länge jag kan minnas varit en favoritmaskin men jag har trots detta byggt väldigt få genom åren.

Bild
Trots det klena byggresultatet hittills råder ingen brist på byggsatser. Inte alls faktiskt! Jag har för många år sedan byggt en FineMolds F-2 men resterande byggsatser (och det finns fler än de som syns på bilden...) har förblivit orörda. FineMolds är lättbyggda och fina modeller men av någon anledning är de både rätt svåra att få tag på och tyvärr rätt dyra för att vara en så liten modell. Många av de jag har i förrådet har jag plockat upp second-hand, köpt på rea eller i flera fall fått av kompisar som känner igen en bra present till Magnus när de snubblar över den :) !

Det här triggades huvudsakligen av ett snabbt uppblossande intresse för Hans-Joachim Marseille så till att börja med nöjer vi oss med att hugga in på den översta på bilden ovan!

Bild
Inte helt vanligt, men i detta fall rätt logiskt, med sandfärgad plast!

Bild
Nu gick det inte att hålla sig till ett bygge bara... Den här har jag också ruvat på ett tag, tvåsitsaren är en rolig variant! I den vilda jakten på förebilder så har jag hittat en italiensk maskin, den är dumt nog baserad på en G-6 medan byggsatsen är baserad på en G-4. Vilket visade sig vara av mindre betydelse då lådan är fullpackad med alla möjliga delar och det var inga problem att hitta ett par kanonbulor till en G-6 bland plasten :) !

Bild
Och såhär ser plasten ut! Det följer med en hel standard-109:a och så det som behövs för tvåsitsaren på en separat sprue. Notera dock att det inte kommer med någon huv till ensitsare så köp inte denna om du vill bygga en vanlig 109:a (varför nu någon skulle göra det från den här byggsatsen...). Ska bli spännande att se hur den här blir, det är ganska mycket detaljer och en otrolig mängd mix-and-match-delar för att kunna göra många olika varianter från samma plast men den saknar det mesta av FineMolds förfining. Det är helt klart short-run!

Bild
Och så var vi helt plötsligt en liten bit på väg :) !

Bild
Om någon missat det så är en av mina favoritsysselsättningar att klaga över fotoets. Jag tycker inte om det. Jag klarar inte riktigt av det. Och jag tycker aldrig det blir riktigt bra. Åtminstone inte när det är jag själv som bockat det och geggat med limmet. Överallt... De här plastbältena snubblade jag över av en slump och bestämde mig för att prova. Och visst, de kanske inte löser alla problem men de går att limma med vanligt plastlim och de blir sittande efter limning istället för att som etsbälten ständigt och jämnt sprätta loss. Det hade varit bra om de varit ytterligare lite tunnare och därmed lättare att drapera men det är inte sämre än fotoets i alla fall. Finns i ett hyggligt antal varianter från olika nationer och tidsepoker, jag kommer att använda dem mer i framtiden.

Bild
Och såhär prydliga blir de på plats! Visst ger det lite samma känsla som man får när man tittar på en pansarmodell med 700 små etsbitar på, limmade utan en gnutta kladd, blankpolerade och perfekt vikta och bockade... Se det här som kompaktvarianten av samma upplevelse :) !

Bild
Som sagt tidigare, FineMolds är lättbyggda och när man väl börjar limma på allvar så är modellen snart färdigmonterad!

Bild
Tvåsitsaren! Med stängd huv och en svartmurrig cockpit så ska man nog inte anstränga ihjäl sig på detaljerna, det är viktigare att det SER detaljerat ut än att det verkligen ÄR på det sättet :) !

Bild
Sentida forskning har visat att den stora anledningen till Marseilles framgångar var Quickboost-siktet...

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av Urban Gardini »

Bara två samtidigt? Var är den tredje?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul med några 109:or och intressant med de där plastbältena.
Gillar inte heller fotoets, hata fotoets kanske kan bli en underavdelning till "Hata dekal" klubben.

Anders E
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av M-eson »

Kul idé, har grunnat på samma sedan en tid så skall följa denna med intresse.
Har bara 2 st 109 och ett egg i Staschen än så länge men jobbar på utvidgning :-)
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av Björn Fransson »

Du får aldrig nog av 109:or du... :D Själv har jag knappt byggt en enda på de senaste tolv åren. Jo, förresten, två små. Men kanske ska jag ta tag i den där Eduarden som håller på att ligga till sig i högen.

Men härligt med en tvåsitsare! De ser man inte sällan. Och jag är som en del kanske märkt, lite svag för alla maskiner med två säten i. Tar fram popcornen, slår mig ner i fåtöjen och njuter.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av Stellan »

Härligt att se nya skapelser ta form på byggbordet, Magnus.

En bit in i filmen kommer en Hurricane taxande in från höger sida, helt plötsligt får jag en konstig känsla av att befinna mig i en av dina plastmodeller. Hjälp, jag har krympt! Aningens absurd känsla. https://www.youtube.com/watch?v=JGhMGQst4lo
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av magnusf »

Urban! Kolla sjätte bilden uppifrån, den med bältes-asken... Tamiyas, men jag är inte säker på vad jag ska tycka om den så den är åtminstone temporärt tillbaks i sin låda!

Anders! Ingen fotoets ALLS på de här, inte ens saxlänkar på ställen! Me likey!

Mats! En 109-stash är skrämmande lätt att utöka!

Björn! Tvåsitsaren är rolig, en udda fågel!

Stellan! Du vet att det finns en flygande tvåsitsare? Visserligen med Merlin-motor men ändå, flyger tillsammans med en "äkta" G-6 (tror den också är en fd spanjor som fått en riktig DB-motor) som svenske Mikael Carlson flugit! Och om du får "hjälp jag har krympt"-känslan måste jag lyckats med mina byggen över all förväntan :) !

Bild
Lite primer på Nordafrika-åket...

Bild
...och så lite nyans-testning, den här känns mer italiensk än tysk just nu tycker jag...

Bild
...och här är färgerna! RLM78 och RLM79 direkt ur flaskan blir herrejössesblå och tossingagul (tro mig, jag har redan provat på en FW-190 och den lätte går jag inte på en gång till!). 4:3 RLM78/RLM76 och 5:1 RLM79/Dark Earth men jag är inte helt övertygad. Kanske en liten droppe rött i den bruna? Återkommer med update...

Och så var det tvåsitsaren...

Bild
Spackelmonster take I...

Bild
...och spackelmonster take II...

Kanske lite onödigt kladdigt men modellen är dumt delad för att få ut det mesta av formarna och kladdigt eller inte, spackel kommer man inte undan! Skulle kanske bara snott huven och dubbelcockpiten och baserat den på något annan modell. Äh, det känns fegt, det går att lösa detta också!

Bild
Cockpit blev i alla fall ganska fin med rätt små medel!

Trevlig kväll!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av Stellan »

Jo, Magnus ,jag vet om den dubbelsitsaren du tänker på. Med tanke på att 109 är så ond som en ond kärra kan bli...är tvåsistaren dubbelt ond då? När jag var liten så var alla onda kärror de med kulsprutor på nosen, de såg extra onda ut i Pilot i närbild.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av magnusf »

Stellan! Precis så, den ser lite antropomorf ut framifrån. Lite som en ond flodhäst. Fast smalare...

Bild
Den här klassikern fanns på biblioteket när jag växte upp. En väldigt kantig flodhäst, och här ser den mest glad ut :) !

Bild
Nu är det äntligen julledigt, var faktiskt ledig redan igår och mellan julpyntande och glöggdrickande så hanns det maskas och målas kors...

Bild
...och så tar jag de dekaler jag ändå måste pina mig igenom lite pö om pö under dagen.

Jag högg direkt på maskinen med det röda sidrodret men upptäckte senare att den faktiskt är ganska trist i övrigt. Ingen vapensköld, gula siffror utan utlinjering, inte ens ett par vita vingspetsar... Nåja, det finns dekaler med till FYRA av Marseilles maskiner och jag har fler Fine Molds 109-or på lager så möjligheterna är inte på något vis uttömda. Fine Molds dekaler är sådär, snor så mycket småtexter jag kan från ett ark till Special Hobbys 109-or. Min icke påbörjade "Adlertag"-boxning börjar bli rätt plundrad vid det här laget :) !

Hälsningar

Magnus
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: 1/72, mer 109:or i blandad kompott...

Inlägg av Johan C »

Snyggt bygge Magnus! Har du kommit något längre sen december?

Är lite nyfiken på vilka färgrecept du slutligen landade i för RLM78 och RLM79? Har en 190:a på gång som ska ha RLM79 på ovansidan och även jag har konstaterat att MRP:s RLM79 är för gul rätt ur burken. Har inte mixtrat ihop någon blandning själv än men tar gärna tips! :)
Johan Carlbom
Skriv svar