BV309B - scratchbygge av interiören sida 1

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

BV309B - scratchbygge av interiören sida 1

Inlägg av SvenYoung »

Nu är jag äntligen klar med mitt senaste projekt och kan börja snegla på annat. Har funderat länge på Takom's BV206S som jag naturligtvis vill göra till en svensk vagn, närmare bestämt ev BV309B (bara för att vara riktigt krånglig haha).

Takom har tyvärr klantat sig rejält med hjulens placering, jag bifogar två ritningar här så ni kan se vad jag menar.
Jag har varit sugen länge att testa om det kunde gå att rätta till och samtidigt konvertera Takom's modell till en BV309B.

Just BV309B är ett avsteg från tidigare modeller (206 och 309A) genom att bandaggregatet blev uppdaterad så att bandet formar en form liknande "parallellogram", liknande BvS10 men med färre hjul.

Nu är jag klar med experimentet, och tycker att det fugerade ganska bra). dessa steg behövdes:

1. Samtliga bärhjul (och spännhjul) flyttades till korrekta positioner. För att göra hela konstruktionen starkare, "fuskade" jag och monterade dem på (dolda) axlar gjorda av 1,2mm tjock plastklädd ståltråd. Takom's pendelarmar är helt enkelt inte starka nog att hålla emot spänningen när bandet monteras, så de är bara där för syns skull nu.

2. Bandet kortades ner med ca 0,5cm för att få den mer spänd.

3. Ny stödrulle scratchbyggdes och monterades.

Resultatet ser ni i bilden. Gummibandet bågar sig fortfarande en aning, men när det är limmad på plats kommer detta att försvinna.
Nu är det bara 3 kvar att göra! 🙂

Och sedan alla andra saker som behöver göras för att konvertera Takom's modell till en BV309B så klart... 🙂
Jag har också en vädjan om hjälp: är det någon som har bra bilder på BV309B, speciellt på främre vagnens tak. Det skall enligt uppgift finnas en båge på b-vagnen för montering av diverse antennfästen, men jag hittar inga bilder någonstans på den här detaljen.
Stort tack till Thord Wedman för alla fina bilder på BV206, 308 och 309, du är en klippa min vän!


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 20 apr 2022, 11:30, redigerad totalt 2 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: BV309B (1/35) - första steget

Inlägg av Plasticbattle »

Awesome start Sven. Hopefully the rest of the kit goes smoother. For such an iconic vehicle, its probably best to do it right - so I guess many will be following. I know I will. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: BV309B (1/35) - första steget

Inlägg av Lennart 12 »

Spännande projekt Sven. Ser riktigt bra ut det där.//Lennart
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: BV309B (1/35) - första steget

Inlägg av SvenYoung »

Plasticbattle skrev: 24 okt 2021, 22:56 Awesome start Sven. Hopefully the rest of the kit goes smoother. For such an iconic vehicle, its probably best to do it right - so I guess many will be following. I know I will. :shock: :shock:
Thanks Frank, happy to have you along for the ride :-)

The conversion is rather involved (judging by Per Kjelltoft's beautiful build of the BV309A) so there is a lot more to do.
You are right, its an iconic vehicle so best to get it right :-) Sadly, reference pics of the B version online are like hens teeth, but I am trying to chase down more information as we speak. Per's 309A build is applicable to about 90%, but there are or course a number of differences (mostly external) between the A and B version.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: BV309B (1/35) - första steget

Inlägg av SvenYoung »

Lennart 12 skrev: 25 okt 2021, 07:06 Spännande projekt Sven. Ser riktigt bra ut det där.//Lennart
Tack så mycket Lennart, jättekul att det gillas!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: BV309B (1/35) - första steget

Inlägg av Anders.Edblad »

Det här ska bli intressant att följa!
Tydlig ritning på hur dåligt hjulen är placerade på modellen. Det första och sista hjulet verkar vara hyfsat rätt men
de andra verkar vara tokfel.

Anders E
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: BV309B (1/35) - första steget

Inlägg av SvenYoung »

Hej Anders! Kul att du vill följa.

Ja, det är inte många rätt av Takom map hjulplacering kan man ju säga. Tur att det går att rätta till det någorlunda. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: BV309B (1/35) - första steget

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan.

Jag är nog en sån som gömt hjulen i en dryg halvmeter snö. Men för Sven (som då fusk tillämpas inte kan sova om natten) är det ju en helt annan sak :D Byggtråden ska följas med intresse!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: BV309B (1/35) - första steget

Inlägg av SvenYoung »

Haha, du känner mig så väl Micke! 😂
Roligt att du vill följa, hoppas det kan bli en intressant resa 🙂
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

BV309B (1/35) - interiör scratchbygge

Inlägg av SvenYoung »

Dags för mer BV309B nu och jag har arbetat med inredningen av den den främre fordonsdelen.

Jag är inte säker på vad Takom hittade på här, men interiören de har i sin modell är inte i närheten av hur den ser ut i verkligheten (åtminstone inte enligt referensbilderna jag har på svenska 309:an och Bundeswehr BV206S). Kanske den spanska versionen (som verkar vara referensen för Takoms modell) har en annan interiör? Jag har dock inte hittat några bilder på spanska fordon som kan bekräfta detta.

Hursomhelst, till en svensk 309 (och Bundeswehr 206S) behöver interiören en hel del omarbete, särskilt mittkonsolen och kylartornet vid bakre väggen.

Mitt första försök (inga bilder) var att försöka limma fast plastbitar på Takom-delarna för att uppnå något så när korrekta former, men det såg bara fult ut (och resultatet var ändå inte i närheten av förebilden).

I mitt andra försök använde jag bara de främre sidosektionerna från modellens mittkonsoll och scratchbyggde resten. Visserligen är den riktiga mittkonsollen inte helt platt på sidorna (istället lite mer kurvig, gjuten formgivning på sina ställen), men det är tillräckligt nära för det som syns genom fönster, dörrar och taklucka.

Kylartornet baktill smalnar av lite mot taket, men jag brydde mig inte om att göra det på modellen då detta i princip kommer att vara osynligt. Jag ville däremot skildra den mycket bredare och plattare profilen av förebildens kylartorn.

På de bifogade bilderna kan du se skillnaden mellan originaldelarna och den nya interiören.

Nedan finns några länkar till Bundeswehr-fordonet på Prime Portal (Bilder av till Dieter Krause) som tillsammans med en del fina bilder från Thord Wedman hjälpte mig med ombyggnaden.

Tack också till dig, Per Kjelltoft för all din hjälp!

Nästa steg: mer inredningsdetaljer, radioställ, halkskydd på mittkonsolen etc.

http://data3.primeportal.net/.../bv206_s_009_of_239.jpg

http://data3.primeportal.net/.../bv206_s_002_of_239.jpg

Några av Thord's bilder:

Bild

Bild

Bild

Takom's tolkning:

Bild

Bild

Scratchbyggandet av grundformerna:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 20 apr 2022, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar