Owerland stage coach

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Owerland stage coach

Inlägg av Lennart 12 »

Karossen färdig och monterad på basplattan. Byggde lite lådor och en WF kista för packningen på taket. Samt alla tyglar monterade. Väntar hem lite fler figurer för att kunna göra färdigt .Provade några Apache figurer i basplattan då jag byggde på den.//Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Owerland stage coach

Inlägg av magnusf »

Lennart! Vilken fin dynamik i hela ekipaget, det går FORT, och hästarna verkligen flyger fram! Hela scenen ser ut som ett omslag från någon av min fars gamla indianböcker från 40-talet. Apacherna verkar ju däremot ta det hela med ro :) !

Wells Fargo-kistan, var det något som var standard? Den tidens värdetransport?

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Owerland stage coach

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Magnus, det var kul att höra. Tanken var att försöka skapa fart i det hela :D Efter det att WF bildades 1852 så hade man mer eller mindre monopol på värdetransporter av allehanda slag. Man blev ju ledande transportföretag över tid under 1860 talet, på så gott som all godstransport. Innehållet var guldsand, nuggets", guldtackor , sedlar , obligationer m.m. Och man transporterade väldigt ofta löner till företag, banker, och gruvor. Undantaget var år 1855 då bankerna i Karlifornien kollapsade, av överspekulation på grund av Guld ruschen. WF kistan togs fram som en säkerhets anordning, kan man säga . Från början transporterades det mesta i säckar, men eftersom man ständigt utsattes för rån och överfall, så konstruerades en kista i stället. Kraftig och tung , med kraftiga beslag , och ett rejält hänglås. Den var målad i WF:s klassiska mörkgröna färg. Vaktades av en inhyrd shot gun rider" vid transport på karossen. Mellan åren 1870 1884 så utsattes företaget för över 300 rån, och man förlorade ca 415 000 dollar. Men den gick ju att spränga sönder, vilket också inträffade. Kring 1890 och 1915 så hade fler och fler värdetransporter tagits över av busstransporter, vilket blev en allt vanligare företeelse på det långa sträckorna i vildmarken. Och det var faktiskt bussarna som gjorde att diligenserna så småningom fasades ut , och försvann från den Wilda Western" Järnvägen bidrog också, men inte i lika hög grad.

Byggde mig en egen kopia av en WF kista för ett par år sedan, då jag fick några träskivor över , efter att jag byggt vår nya bokhylla till vardags rummet här hemma . Köpte beslag och hänglås på nätet, målade , vädrade och bankade till den för att se autentisk och sliten ut. //Lennart
Bild
Skriv svar