Strv m/41. Nya försök

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Strv m/41. Nya försök

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag bestämde mig ju för att överge Attacks modeller för mina Strv m/41-byggen. (viewtopic.php?f=3&t=11107) Istället bestämde jag mig för att satsa på UM.

Bild
Jag hade tittat på bilder på delarna i satsen och märkt att vagnskroppen fortfarande var detsamma som Pz38 så det skulle bli för kort för en SII -version men jag såg andra saker som skulle hjälpa mig att bygga en Strv m/41 SI. Eftersom jag hade ett Pz38 (t) torn från UM till stor del ombyggt som en svensk SI-version kommer jag att använda det. Jag fixar och trixar lite med delarna:

Bild
1. frontplattan var korrekt för en svensk vagn.
2. Taket hade nu två luckor och de var större så det slapp jag konvertera.

Bild
1. Jag använde standard Pz38 bakplattan
2. Men jag gjorde några ändringar så detaljerna blev desamma som SII -delen i satsen. Avgassystemet är annorlunda på de två versionerna på grund av motorbytet.
3. Skärmar avkortade bak.

Bild
1. Jag höjde "skyddet" med 0,3 mm fyrkantig plastremsa.
2. En 0,7 m hög plastkil monterades under motorluckan för att höja den i framkant till samma nivå som vagnskroppen.
3. Skärmarna avfasade framtill.

Bild
1. Standard Pz38-torntaket höjdes på baksidan för att få ett plant tak.
2. Kanonen monterades upp och ned och en längre "stubbe" gjordes under pipan.
3. Med kilar under motorluckan går skärmarna parallellt med luckan.

Det överblivna SII-tornet kan användas till ett värntorn sedan
När jag byggde detta har jag upptäckt några saker om satsen som får mig att tro att jag hade fel i mitt antagande att en Strv m/41 SII inte kunde byggas från satsen. Jag har köpt en andra sats och återkommer om detta.
Senast redigerad av Björn B den 20 okt 2021, 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Strv m/41. Nya försök

Inlägg av Urban Gardini »

Intressant att följa bygget ditt. UM imponerar faktiskt på mig med tanke på att det ändå är kortserie.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv m/41. Nya försök

Inlägg av Björn B »

Jag har nu börjat med SII-varianten så här är mina observationer av satsen. Som jag har sagt tidigare hade jag några tvivel om satsen efter att ha sett dom första bilderna på delarna. Det var klart att vagnskroppen inte hade ändrats till den längre SII-typen men när jag köpte ett modell och började konvertera det till den kortare SI-versionen började jag ha några misstankar men ville inte uttrycka dem innan jag kunde bekräfta mina tankar.

Bild
Så jag köpte ett andra sats för att bygga SII också. Det första som jag märkte bland de nya delarna i satsen var nya fjädrar för det bakre hjulparet. Jag tittade mer noga och såg att fästpunkterna hade ändrats så att hjulen skulle monteras längre bak. Eftersom vagnskroppen fortfarande var detsamma tänkte jag att det var för att få en illusion av att den var längre med tanke det större avståndet mellan det andra och det tredje hjulet.

Bild
Jag började bygga banden enligt instruktionen och märkte att de var för långa, så jag tittade närmare på instruktionerna (jag hade ignorerat den olika SII-delen av den) och upptäckte att man skulle kapa av löphjulens hjulaxlar och lägga till nya bakom de gamla. Jag tyckte det var konstigt eftersom de skulle komma mycket nära vagnskroppens ände så jag tittade på bakväggen som jag inte kunde använda på en SI. Jag såg att den nya bakväggen inte var placerad mellan krppssidorna som tidigare, den nya placeras bakom dem och ökar vagnskroppens längd. Jag tycker att det här är en smart och enkel lösning. Skillnaden på mellanrummet mellan hjulen kan ses på denna bild.

Bild
Jag lade till samma kilar i vagnsskroppen som på mitt SI-bygge, men jag gillade inte en sak i hur UM gjort i den här modellen. De gjorde inte ett längre motordäck.

Bild
Istället vill de att man ska lägga till en bit på baksidan så att motorluckan flyttas bakåt. Jag bestämde mig för att kap luckan och lägga till lite plast istället.
Så jag måste erkänna att jag har haft fel angående satsen. UM har gjort (nästan) alla ändringar som behövs för Strv m/41 SII men jag förstår inte varför de inte gjorde ett nytt motordäck. De kunde ha gjort det i resin som dom gjorde med det nya tornet.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv m/41. Nya försök

Inlägg av Björn B »

Bild
Fyllt SI-tornet med nitar från Archer.

Bild
Lite lampor ska tillverkas och något som ser ut som en liten ring i ändan på ett runt skaft men sedan ska det vara klart att måla.

Bild
Fast luftintaget bak irriterar mig. Jag vet inte om jag ska strunta i det eller bygga på det med en större bit nät.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv m/41. Nya försök

Inlägg av Björn B »

Bild
Det slutade med att jag byggde om luftintagen men sedan somnade projektet.

Bild
Har nu äntligen byggt reflexer och bakljus,

Bild
så nu borde det vara klart att måla.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv m/41. Nya försök

Inlägg av Björn B »

Bild
Äntligen kunde jag lägga på det första färglagret.

Bild
När jag började titta på märkning av SI-vagnarna märkte jag att dekalerna i satsen är fel. De är inte till en SII utan för en SI och den lilla registreringsskylten har fått fel färger. Det ska ju vara gula siffror på svart botten men UM gjorde siffrorna vita. Det blir ju inget större problem, jag får använda eftermarknadsdekaler istället men inte till SI-an som jag trott utan till den andra. När jag ändå hade ett extra ark så bestämde jag mig för att göra ett experiment. Jag målade siffrorna med Tamiya clear yellow. Jag tänkte att det gula inte skulle synas på den svarta bakgrunden så jag penslade hela nummerplåten gul.

Bild
Med de andra kamouflagefärgerna på plats är det dags att söka efter lite verktyg att lägga till vagnarna.
Skriv svar