Dragon/Italeri främlingslegionärer circa 1991 (342) FÄRDIGT.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Dragon/Italeri främlingslegionärer circa 1991 (342) FÄRDIGT.

Inlägg av Knajd »

Som jag hintade i tråden om de ryska fallskärmsjägarna hade jag börjat sätta ihop de franska legionärerna som är ungefär samtida. Efter att ha lagt på lite grå Tamiyaspray tycker jag att detaljerna är klart skarpare och bättre än några av de tidigare figursatserna jag knåpat ihop. Totalt överlägsna Spetznazpatrullen och något bättre än de ryska fallskärmsjägarna och de amerikanska figurerna från 1st Inf Div. Ett problem är att numren på bålarna och armarna inte stämmer med byggbeskrivningen. Jag hade satt ihop två figurer innan jag insåg att gubbarna fick blandade armar och kroppar. En rätt konstig miss med blandade delar på gjutstammen som jag inte var beredd på. Prickskytten är ganska given vad gäller delarna men de tre andra figurerna får man ha koll på

Kontrollerar man delarna ingående när man klipper loss dem ser man att stammen inte stämmer och man kan sortera allt i högar. Skulle man bygga fel så är det inte hela världen, man får ändå spackla lite vid bendelarna och axlarna hur man än gör. Jag gjorde folieband till glasögonen och vapenremmar och som sagt så blir det riktigt prydligt. För att vara från tidigt 90-tal så har figurerna väldigt lite gjutskägg och annat krafs.

Bild
Senast redigerad av Knajd den 08 mar 2022, 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeri främlingslegionärer circa 1991 (342).

Inlägg av Knajd »

Tyvärr kommer det här bygget gå långsamt. Jag har lasrat hornhinnorna och tagit bort min astigmatism för några veckor sedan. Jag har dubbelseende och är långsynt. Så kommer det förbli i några månader. Just nu kan jag inte göra något detaljarbete.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeri främlingslegionärer circa 1991 (342).

Inlägg av Knajd »

Bild

Ögonen kanske inte klarar detaljmålning men lite kamouflage på hjälmarna, västarna och några byxor ska nog gå bra. Även detta är gjort med oljefärger som jag blandat med ögonmått. Jämförde olika bilder på franskt ökenkamo på nätet.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeri främlingslegionärer circa 1991 (342).

Inlägg av Knajd »

Händer det något alls med figurerna?
Jodå, de är till 95% färdiga. De ska få lite wash på utvalda delar och vädras. Sedan ska en liten scen byggas där de ska vara.

En sak som jag tidigare inte tänkt på vad gäller oljefärger är hur enkelt det är att lägga till färg i knepiga vinkar om man glömt något. Jag kom på att jag glömt måla axelstöden på vapnen och vanligtvis är det ett frustrerande jobb att räta till med akrylfärger. Med oljefärger är det bara att se till att allt är hyfsat torrt innan man börjar lägga på extra detaljer eller räta till. Oavsett om man lägger på något tjockare och klibbigare lager eller en utspädd wash ligger färgen snällt kvar i penseln och vill gärna lägga sig exakt där man vill ha den. Blir det en bortglömd fläck på uniformen så kan man lätt ta lite terpentin på en pensel och ta bort det utan att allt annat skadas. En del föredrar att måla detaljerna i akryl men jag tycker det är så bekvämt att blanda nyanser och snygga till med oljefärger så jag håller mer och mer på oljefärger.

I början hade jag svårt att vänja mig vid den intensiva mängden pigment som oljefärger innehåller men nu är jag bättre på att ge färgerna gråskalenyanser och de där extra pigmenten gör underverk på detaljer som ska sticka ut.

Bild
Senast redigerad av Knajd den 04 mar 2022, 08:15, redigerad totalt 1 gånger.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeri främlingslegionärer circa 1991 (342).

Inlägg av Knajd »

Just nu har jag byggt lite på bottenplattan och limmat. Nu får den ligga med tyngd på sig över natten.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeri främlingslegionärer circa 1991 (342).

Inlägg av Knajd »

Bild
Det har varit en vecka full med jobb och annat som gjort att byggtempot, som vanligt, är långsamt.

Snart är själva bottenplattan färdig.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeri främlingslegionärer circa 1991 (342).

Inlägg av Knajd »

Gänget är färdiga. En patrull med främlingslegionärer under Opération Daguet 1991. Patrullen rycker fram från en bakgård mot en gata i en irakisk by de sista dagarna i februari.

De franska förbanden samlades under 6:e lätta divisionen. Den avancerade på koalitionens vänstra flank tillsammans med bland andra 82:a och 101:a luftburna divisionerna från USA.

Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar