A36 variant

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

A36 variant

Inlägg av Pelle F »

Ja, det här var också en variant på Saab orealiserade bombare. Jag har läst en hel del om modellen, men aldrig sett en liknande bild. Vansinnig men kul.

https://nationalinterest.org/blog/reboo ... ber-194048
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A36 variant

Inlägg av Björn B »

Ensitsig enligt texten så varför den bakre cockpiten?
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: A36 variant

Inlägg av Björn Fransson »

Känns mest som en "finn fem fel"-variant på att kunna identifiera vilka delar som hör till Viggen och vilka som hör till Draken... :D

Broplan har ju en modell av det som var en av slutkonfigurationerna av A 36. Inte lika häftig, dock. Jag byggde den för några år sedan. Kamouflaget är för övrigt baserat på ett mönster byggt på Draken-kamouflaget som fanns som förslag för Viggen.

Bild
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: A36 variant

Inlägg av Pelle F »

Ja, jag har sett den, Björn. Väldigt välgjord. Jag byggde faktiskt en själv för länge sedan innan den där Broplanmodellen fanns. Utgick från just detta utseende, för det var vad som cirkulerade på den tiden. Blandade en F106 delta Dart, en F7 eller F8 för luftintaget, lite draken, några lösa delar från annat och väldigt mycket spackel. Blev verkligen inte bra, men den finns hemma än.

Andra tänkta varianter på A36 var jag itne medveten om förrän Flygvapenmuseet ställde ut en tvåmotorig vindtunnelmodell i sin Kallakriget-utsätllning. Sedan har jag sett några ytterligare, men den här bilden var ny. Kreativt får man väl säga. Undrar vem som petat ihop den.
/Pelle
Skriv svar