Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Magnus: Haha! Nja, jag har ju precis blivit av med min... :D Väntar nog i så fall hellre på att Modelsvit skalar ner sin nya.

Som sagt, en Heller räcker nog. Och nu har den hamnat i sprutboxen. Först lite preshading.

Bild

...och sedan på med kamouflaget. Skumt mönster med helgröna vingar. Fransk finess, antar jag! :) Körde Mr Paint och de brittiska Dark Green och Dark Sea Grey. Mr Paint är bra på mycket, men just färgmatchningen är inte alltid 100 i mina ögon. Så även om det hade kallats franska färger, är det inte säkert att det hade blivit korrekt ändå - dessutom kan de brittiska i MRP:s tolkning mycket väl vara mer lika de franska än de som de är tänkta att efterlikna... Oavsett blev det här tillräckligt nära i mina ögon.

Bild

Lite kompletteringsmålning är tillfixad efter fotot, nästa steg blir att ta tag i ställen och de 10 hjulen! Lika många som på den Concorde och Boeing 707 som jag precis byggt klart. Inte så vanligt (men förståeligt) på flygmaskiner i den här storleken.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Janne.S »

Tjusigt värre :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av magnusf »

Björn! Det där med exakta färgnyanser har blivit allt mindre viktigt för mig ju bättre jag blivit på att knuffa färgerna åt något håll i efterhand med vädring och filter men jag tycker ditt färgval ser riktigt bra och Miragigt ut!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Magnus! Ja, jag håller helt med. Exakt färgmatchning gäller ju egentligen bara ett helt nymålat exemplar. Och gud, så tråkigt om man bara byggde sådana!

Miragen rullar på. Min ovana att göra en del av researchen under själva bygget visade sig än en gång ha förbättringspotential. Det sitter ju någon slags mojänger strax innanför vingspetsarna (ser ut som lampor) på P-versionen. Vilket Heller struntat blankt i. Funderade på att göra samma sak, men detaljnissen i mig var för stark. Så de hamnade där ändå till slut.

Bild

Sedan var det dags för dekalerna. Hellers är inte mycket att hänga i julgranen, än mindre använda på modeller. Så jag införskaffade att ark från Model Art. Ser helt okej ut, men kvaliteten visade sig vara sådär när jag väl satte igång. Ömtåliga som insektsvingar, dessutom visade det sig att limmet nästan försvann om de låg mer än typ fem sekunder i vattnet. Så det blev snabbdopp. Dessutom var kokarderna under all kritik. Det vita var ljusgult och dessutom försvann det delvis när man lossade dem från arket. Omedelbart byte behövdes.

Dessvärre var utbudet av franska kokarder utan gul ytterkant i rätt storlek minst sagt påvert i mitt förråd. Men precis när jag var på väg att ge upp och hade börjat snegla på Hellers originaldekaler (med felaktig gul kant) råkade jag få syn på ett gammalt 1/72-ark till en italiensk Starfighter - lyckligtvis med separat mittenprick. Och döm om min förvåning! Det var ju klockrent!

Bild

Resten av dekaleringen gick hyfsat till slut. Silvring, spruckna dekaler och annat till trots, satt de på plats till slut.

Bild

Nu dags för lite mer lack och sedan dags att börja vädra!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Janne.S »

Mmmmmm.....vädra 🥰

Snygg den blev i kammo :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Janne.S skrev: 19 okt 2021, 21:13 Mmmmmm.....vädra 🥰

Snygg den blev i kammo :)
Tyvärr verkar P-maskinerna ha varit rätt så välvårdade. Så det blir ingen vädringsbonanza den här gången... Men jag har i alla fall hittat bilder på extratankar där färgen flagnat rejält. Alltid något! :D Och visst är den läcker i kammo! Egentligen ska ju alla Mirager vara skinande metallblanka, men det här funkar också. Metallrent får det som sagt bli när Modelsvit släpper sin. En tidig metallblank A lockar rejält! :)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Läckert bygge i vanlig ordning. Kul att se den där byggd. Man hade väl planer på en än större Mirage om jag inte minns fel, som skulle baseras på hangarfartyg ? Men det där kan du nog bättre Björn? //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av magnusf »

Lennart! Nu kommer jag och lägger mig i, undersysselsatt på fredagkvällen... Jag tror du tänker på "efterföljaren" till IV som var Mirage 4000. Närmast en tvåmotorig Mirage 2000 som dessutom flög i prototypform! https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_4000 Otroligt cool maskin!

Apropå prototyper så kan man fundera en del över hur fransmännen finansierade det hela, bland de mer "normala" prylarna som flugit så finns både vertikalstartande Mirage III och Mirage F.1 med swing-wing. Det är inte direkt några skitenkla prylar att få till, inte tekniskt och absolut inte ekonomiskt!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Så var det nog Magnus , :) jag minns bara att det fanns någon prototyp, eller om den bara kom till ritningsstadiet med projektnamnet IVM ? Mirage plan är vackra i vilket fall, och min egen favorit är F 1 C //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Swing-wing-Miragen är en klassiker, skulle gärna bygga den! Har för mig att den är på väg från Modelsvit. Den vertikalstartande hette ju Mirage III V, det är ju därför som Mirage 5 inte heter Mirage V, vilket den borde göra med tanke på Mirage III och IV.

Nåväl. Bygget går framåt. Washat och lite vädrat:

Bild

Bild

Mirage-fyrorna var inte särskilt slitna, lite synd för en som gillar sånt! :) Lyckligtvis hittade jag bilder på fina exemplar med rejält slitna extratankar. Så med hjälp av lite hårspray och Gunze-grå blev det så här:

Bild

Ställen är helt okej som de är, så det räckte med lite extra kablage:

Bild

Neomegas stolar är VÄLDIGT detaljerade. Men klurigt att måla när detaljerna inte alltid är jättedistinkta och bältena är ingjutna med stolen. Men till slut fick jag till det helt okej. Utskjutningshandtagen saknas än, de kommer. Känner mig själv tillräckligt för att veta att jag garanterat kommer att bryta av dem om jag inte sätter dit dem precis innan jag monterar dem i cockpit.

Bild
Skriv svar