Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt fina dina stolar , och allt det övriga Björn. Slitaget på fälltankarna, var en fin detalj. Blir en mäktig modell det där. //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Nästan klar. Medan många av er myste runt på C4, lackade jag och monterade ställen igår. Även tankarna kom på plats. Ibland är last i vägen för vackra flygplans former. Ibland gör den dem ännu coolare. Det här hör helt klart till den senare kategorin!

Bild
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av kai »

magnusf skrev: 22 okt 2021, 18:06 Apropå prototyper så kan man fundera en del över hur fransmännen finansierade det hela, bland de mer "normala" prylarna som flugit så finns både vertikalstartande Mirage III och Mirage F.1 med swing-wing. Det är inte direkt några skitenkla prylar att få till, inte tekniskt och absolut inte ekonomiskt!
…plus kärnvapen, hangarfartyg, ubåtar och allt möjligt annat dyrt.

Kan i denna fråga rekommendera French Secret Projects*, vol 1 och 2, av Jean-Christophe Carbonel. Frankrike hade inte råd med allt som man tänkte sig, men Dassault lyckades kila in sig hos beslutsfattarna. Carbonel noterar att besluten ofta verkar ha tagits bakom stängda dörrar och med minimalt med sparade anteckningar, så han får nöja sig med att redovisa ritningar och skisser utan beslutsunderlag.

*Boktiteln är lite missvisande, det verkar inte som projekten var jättehemliga ens då, men volym 2 beskriver några riktigt utflippade projektidéer från när man inte var helt säker på hur man skulle bygga jetplan, samt åtminstone ett som jag vill karakterisera som kliniskt vansinne.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Åsså var Mega-Miragen färdig! Ett så mäktigt och coolt flygplan det är! Precis som med Concorden finns mycket småsaker att ha synpunkter på när man kollar riktigt nära. Men det struntar jag i, det är bara så jäkla kul att ha en sån här bjässe i vitrinen!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mirage IV är ju i stort sett en uppskalad Mirage III. Också det en kul lösning på en konstruktionsutmaning. Och släktskapet blir minst sagt tydligt när man jämför med den Mirage IIIE jag byggde häromåret:

Bild

Mirager är så grymt snygga! Måste bygga fler. Snart!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Inlägg av magnusf »

Mäktigt Björn, en Mirage att vara stolt över :) ! Säkert du inte vill ha min Heller i 1/72 :) ?

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Inlägg av Stellan »

Mycket snygg! Gillar camouflaget med gröna vingar, härlig balans mot den grå nyansen. Förvånad över storleken. Tycker att det ser så kul ut med Miragedekalen på Mirageplanen, som en hottad bil man måste berätta för grannarna att det minsann är en TDi eller TURBO eller så :)
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! :)

Magnus: Okej, jag ska fundera lite till... Nu har jag funderat. Nej, tack. De där nitarna har jag som sagt redan gjort mig av med... ;) Men tack för erbjudandet!

Stellan: Precis! Älskar Mirage-loggan. Tyvärr inte så vanlig på kamouflerade IVP, men lyckligtvis fanns ett sådant alternativ på arket. Det roliga är att både på IV, men också på tidiga III, står det även "Mirage" eller "Mir" och III eller IV på sidorodret. Om någon skulle vara tveksam trots allt! :D

Tyskarna gör för övrigt likadant, under den tyska flaggan på många moderna jetkärror står det vilket flygplan det är. Om någon skulle tveka. Gripen däremot, jobbar lite tvärtom. Mer åt förnekelsehållet. ;)

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt byggt!
Bredvid den andra Miragen ser man hur grymt stor den är.
Det kanske finns någon Heller Mirage kvar att bygga? Utom den där i 1/72.

Anders E
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Inlägg av Stellan »

Björn, det kanske är en del av motmedelspaketet att skriva sådär? Enär fienden blir förvirrad sätter man en IRIS i rumpan på dem? Svensk stealth...
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Inlägg av Janne.S »

Så vackert flygplan! Du har gjort ett bra jobb igen :D
Tänk att den bara är lika stor som en F-106 Delta Dart :P

Ser fram emot nya vågade projekt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar