Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Mirage IV P, Heller 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Efter den danske amerikanen blir det franskt för hela slanten. Och om jag kanske inte är så hemma på F-16, är detta mer en favorit sedan många år, men som jag hittills faktiskt aldrig byggt (om man undantar en liten Heller Cadet i 1/100 på sjuttiotalet, som sprängdes med en kinapuff :D).

Bild

Började med det tråkigaste: Att rista nya panellinjer. Inte blir det lättare av att delar av modellen är gjuten i en hårdare plast än Heller normalt sett använder, en plast som mer påminner om den som Airfix använde på nittiotalet. Lite märkligt är att den är gjuten i tre olika sorters plast. De nya delarna som kom när man gjorde om den till P-versionen är vita, medan de gamla från första utgåvan runt 1980 är i två olika slags grå.

Bild

Införskaffade Neomegas cockpit. Inte Aires-klass, direkt, utan ganska grovhuggen i sina fina detaljer om ni är med på vad jag menar... Instrumentpanelerna är helt blanka, så här fick det bli till att leta dekaler i arkivet. Men ändå ett enormt lyft mot den spartanska cockpit som följer med i lådan.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 10 nov 2021, 08:34, redigerad totalt 1 gånger.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Janne.S »

Snyggt!!!
Har samma modell.....och massa extra bôs till den......men den föll på panelristandet och ligger i träda just nu.

Det finns snygga utblås till den med!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Knajd »

Ska bli intressant. Cockpiten ser bra ut.

På tal om inget så är illustrationen på lådan jättefin och inspirerande.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av magnusf »

Jag bänkar mig och håller med Knajd om boxarten, vilket väl alltid var en av Hellers stora styrkor! Även om det som var i lådan ibland var lite sisådär så var alltid boxarten top notch :) ! Vad gäller Mirage IV så delar den här väl sitt rykte med lillbrorsan i 1/72, kan dock tänka mig att den här är värre på grund av storleken. Det här blir väl lite som Concorde take II :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Bra beskrivning, Magnus. Hellers lådor gör ingen besviken. De kompenserar nästan innehållet som både har sina brister och som dessutom känns lite ihoprafsat. Känslan är att det är ren tur om alla delarna är med...

Bygget rullar på. Eftersom det här är P-versionen, bör fördjupningen som anpassades till den första bombmodellen täckas med en platta. En platta som (såklart) inte passar särskilt bra. Men det här är ingen modell man bygger om man inte är redo med slippapper och spackel, så det var bara att sätta igång.

Bild

Fördelen med den här modellen är att det inte är särskilt många delar som ska passa ihop. Så även om passformen är lite sisådär, gick det relativt enkelt att få ihop den.

Bild

Värst var passformen vid luftintagen, de ljusgrå delarna på bilden ovan. Men efter mycket meck och slipning fick jag en jämn övergång. Men på sina håll är nog plasten bara några tiondels millimeter efter slipningen... Stjärtkonen var heller ingen höjdare:

Bild

Här fanns det däremot gott om tjock plast att slipa bort. Så det löste sig. Efter timmar av slipning, spackande och omristande av de omristade panellinjer som försvunnit, såg det ut så här. Alltså typ nästan likadant som på bilden ovan. För att det ska synas någon skillnad, bröt jag av tankbommen i nosen. :D

Bild

Nu gjorde det ingenting, eftersom den ändå skulle ersättas av Masters tjusiga dito. Lite mer detaljer kom till i nosen:

Bild

Nästa steg var hjulhusen. Heller har lämnat dem helt tomma, men alla som lyft på motorhuven till en fransk bil från samma tid, vet att fransmännen älskar sina slangar och kablar. Och det enorma främre hjulhuset på Mirage IV är inget undantag. Så med utgångspunkt från förebilden och med lite artistisk frihet, fick jag till det så här:

Bild

Dags för primer. Lite läskigt att få svaret på hur bra jag lyckats med slipandet...
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Janne.S »

Så snyggt hjulhus! Du gör ett gediget jobb som vanligt 👍
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Janne!

Till min egen stora förvåning har du faktiskt rätt - åtminstone vad gäller ytfinishen. Jag brukar alltid slarva lite i sådana här slipåspackelbyggen och dra på primern lite för tidigt. Med en massa fortsatt arbete och nya primerlager som följd. Men den här gången gick det oväntat smärtfritt. Lite missar vid luftintagen, men i övrigt i stort sett helt som jag hade hoppats! Så den här hamnar nog i sprutboxen tidigare än jag kunnat ana!

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Janne.S »

Fräsigt! Hoppas på metallren!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Janne.S skrev: 03 okt 2021, 01:52 Fräsigt! Hoppas på metallren!
SÅ modig är jag inte! :D Den här blir en P, och de var lyckligtvis alla kamouflerade. Så att de skavanker som det ändå finns gott om kan döljas åtminstone något... Men när Modelsvit släpper sin, då blir den garanterat metallren.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Mirage IV P, Heller 1/48

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev: 03 okt 2021, 21:41
Janne.S skrev: 03 okt 2021, 01:52 Fräsigt! Hoppas på metallren!
SÅ modig är jag inte! :D Den här blir en P, och de var lyckligtvis alla kamouflerade. Så att de skavanker som det ändå finns gott om kan döljas åtminstone något... Men när Modelsvit släpper sin, då blir den garanterat metallren.
Ursäktavadåvemnär?
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar