JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S

JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Inlägg av Janne.S »

Ett litet delgivande,

Nästa projekt blir Jetmads JA37 Viggen i 1/32!
Fick lådan idag och jag har inte hunnit öppna den än :D Jag han ta en bild på kartongen sedan dog kameran...
men jag har lite annat att stå i innan jag kan dra igång detta.
Så en liten aptitretare tills vidare...

Bild
Senast redigerad av Janne.S den 27 jul 2022, 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Det kommer en djuplodande presentation inom kort......men sak som jag märkt är att dekalerna för flottiljemblemen är lite sisådär likaså saknas divisionsmärken helt för att inte tala om kompanimärken som är väl synliga i den här skalan.

Jag tittar på er, Anders Nowotny och Robert Bergwall :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Janne! Inte min skala och inte riktigt min förebild heller men jag är RIKTIGT nyfiken på vad som är i lådan ändå! Dessutom gillar jag namnet, "Jetmads", måste vara danskt :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Din nyfikenhet kan delvis stillas här, Magnus: https://forum.largescaleplanes.com/inde ... n/page/47/

Lite väl stor för mig också. Och framför allt lite väl mycket resin... Men den ser förträfflig ut på bilderna i alla fall. Skulle de göra en Draken också, vilket det ryktats lite löst om, vete sjutton om jag kan stå emot.

Jetmads låter underbart danskt, men företaget är från Turkiet om jag inte minns fel. Har för mig att de är kopplade till avsomnade Tanmodel. Tror att "Mads" är en förkortning, men jag minns inte vad den står för-
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Lite torgskräck får man när man håller i delarna.....men hjälp vad snygga detaljer!!!
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tyvärr blir det en engelsk text som jag lägger upp.....blev så mycket att översätta men ni kan väl engelska och bilderna är de viktiga

Ok, I guess you´ve waited long enough for a presentation of the kit :D

So let´s get to it then!

The boxart really captures the Viggen and it´s purpos in a coldwar Sweden.

Bild

Upon lifting the lid there is a colorful cover to keep parts from bouncing around in the box.

Bild

Off with the cover and we are greeted by the instructions and the decals.

Bild

The instructions are printed on glossy paper and is indeed in a very nice formate to have an evening read :P Very detailed and ...classy!

Bild

There are 3 decal sheets, 2 A4 sized and a smaller with Air Wing emblems....and to tell the truth I´m not that impressed by them. colors are outside borders and the feel gritty....not a good start.

Bild

The two larger sheets are another deal...glossy and thin, looking great!

Bild

Aha, that explains it...printed by Cartograph :D strange that they didn´t do the Air Wing emblems? room for improvment.

Bild

Hmm, the instrument decals look so so... Quinta studios, I´m looking at you, do something nice for us!

Bild

Odd to see a box without spruesheets :P The parts are well packed and protected....sweeeeeeet!

Bild

Looking at the resin it is amazingly detailed, no air pockets or craters...smooth with fine panlelines and rivets! I really like the sublte riveting.

Bild

Bild

The inside is thoughtfully planned for airducts and the RAT. there is a panel covering the RAT if you want to build it in flight and it is easily removable if you want the innards to show

Bild

Bild

The midsection...

Bild

Bild

The tail cone is 3D-printed and it looks amazing! wonderful details the layers show a bit but that´s a simple polish and primer issue.

Bild

Bild

Bild

A little opsie on the opposite side...oh well I can deal with that, 3D prints are brittle.

Bild

The inside is nicely detailed...neat.

Bild

Bild

The nosecone....

Bild

Bild

Bild
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

It fits rather snuggly in the forward fuselage section even without treatment it just popped into place...

Bild

The darn thing is huuuuge, I get a bit agoraphobic as a 1/48 scale builder :P ...the feel is enormous but it´s just a few centimeters bigger than a Flanker in 1/48.

Bild

The canopy is cast in clear resin, it looks nice but will need a polish to be really nice..but still not bad at all!

Bild

So many parts! All cast resin and 3D-printed.I like how the 3D-printed stuff are packed in cast resin cakes that you just lift out from the packaging foam.

Bild

A quick look at the 3D stuff...they look really really nice! incredible details over all.

Bild

Bild

The rudders, nicely cast

Bild

As are the missile bodies and weapon pylons and the launchers.

Bild

The wheel wells are equisite! as are the fanfront...too bad it´ll hardly show in the finished model.

Bild

Bild

Bild

Aww maaaan! The first big dodo! The right main wing wingtip has not cured, it had bonded to the packaging material. The outmost tip is missing and the rest of the tip is soft and sticky...unworkable!
Let´s see how the Jetmads customer service deal with this.!

Bild

Bild

Bild

The details and riveting on the canards are reall nice.

Bild

More closeups on the printed stuff and the missiles and pylons.

Bild

Bild

I´m somewhat disapointed that the pitot tubes are printed...they WILL break, had much rather seen turned brass pitot tubes.....Master, I´m looking at you!

Bild

Hmmmm...the details on the instrument panel doesn´t come through as crisp in the details as many other parts.Actually poor details and soft ones at that....Quinta Studios, I´m looking at you again!

Bild

The struts looks amazing however! wonderful, crisp details.

Bild

Bild

The slimelights looks a wee bit overdone, may have to sand them down a bit.

Bild

Bild

The tail fin looks fine.

Bild

And finally...I have procured some paint masks from Maestro that will make my life simpler when it´s time to paint :D

Bild

Final conclusion is that this is a hell of a model!!! I can´t wait to sink my teeth into it...but I do have to wait sice I have a comission job
to finish first.
These little babies in 1/48.

Bild

Cheers and keep an eye out for when the build starts!
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Ser ut att vara en häftig modell, det här ska bli intressant att följa.
Ursäkta en okunnig! De där 3D printade delarna är det någon typ av Resin eller är de gjorda av "vanlig" plast?

Anders E
PederT
Namn: Peder Thorell

Inlägg av PederT »

Jag tror att det skulle vara mycket bra om någon firma kunde tillverka
Landställ i metall, brons eller liknande. Modellen måste bli bra tung
när den är färdigbyggd, risken är kanske att 3D-printade ställ ger med
sig??!

//Peder
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

PederT skrev: 11 sep 2021, 11:23 Jag tror att det skulle vara mycket bra om någon firma kunde tillverka
Landställ i metall, brons eller liknande. Modellen måste bli bra tung
när den är färdigbyggd, risken är kanske att 3D-printade ställ ger med
sig??!

//Peder

Jag delar din oro, ställen kommer bara ha styrka uppifrån och ner....laterala rörelser, som att ett bord skaka till kan knäcka sprött printresin tämligen lätt.
Likaså pitotrör i print är vansinne. Jag slängde iväg ett mail till Master om de kunde tänka sig göra svarvade mässing dito....har ännu inte fått svar men det är helg :P
Men ställen vetefan hur man ska lösa.....önskar de hade kommit i metall eller med åtminstone en metallstomme.

Anders.Edblad skrev: 11 sep 2021, 07:13 Ser ut att vara en häftig modell, det här ska bli intressant att följa.
Ursäkta en okunnig! De där 3D printade delarna är det någon typ av Resin eller är de gjorda av "vanlig" plast?

Anders E
Slå dig ner Anders :D.
De printas i någon sorts resin...som ännu sprödare än vanlig gjuten resin.
Skriv svar