JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Stellan »

Varför målades inte stjärtkonen om? Att den gick så ett tag pga rep kan man förstå men ...?
Stellan Schroeder Englund
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Niklas »

Stellan skrev: 31 jan 2022, 02:14 Varför målades inte stjärtkonen om? Att den gick så ett tag pga rep kan man förstå men ...?
Jag vet faktiskt inte. Kan hända att jag frågade när det begav sig, men om jag gjorde det så minns jag inte svaret... :P :lol:
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Fredag igen så då kör vi

Dekalerna är på!


Japp, jag bröta av de främre radarvarnarna........

Bild





De sista dekalerna är på

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Jag var förvånad över att Jetmads hoppat över massor a stenciler...Jag hatar att dekalera men jag vill ju att det ska bli hyfsat rätt med.

En annan sak var att det fanns med dekaler som inte hade något hem på instruktionen, som den lilla cula cirkeln på fenan.

Bild




Med alla dekalerna på plats påbörjade jag projekt "Få De Jäkla Radarvarnarna Att Sitta På Plats!"

Först en borr

Bild



Sedan hål!

Bild




I hålen limmades det pianotråd

Bild



Gjorde motsvarande hål i vingen...

Bild



Och limmade eländena på plats!

Bild

Bild




JAg avslutade dagens session med att fixa den där svarta rutan på ryggåsen

Maska, måla och klart :D

Bild

Bild

Bild




Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Ah, det är söndag och ni vet vad som vankas!


Always bring the weather with you...


Japp, dags att börja vädra besten!


Jag började i hjulbrunnarna....försökte att inte gå till överdrift....för mycket.

Det får vara såhär tills jag en annat titt i annorlunda ljus.

Bild



Sedanplaskade jag på wash på en vinge för at se hur det blev och desutom är modellen så stor att jag får vädra den i steg. Gör inte underverk för förträngningen i min axel :P

Bild





Torkade av...inte helt illa faktiskt.

Bild





Båda vingarna klara...

Bild






Främre sektionen...

Bild




Och så här blev det, återigen måste jg se det ur ett annat ljus också för att kunna bedöma om jag ska ta väck eller lägga till. Det är inte klart förrän mattlacken kommer på.


Bild



Sedan smutsränder, läckor och annat med pigment...Älskar att jobba med pigment! Man kan vädra så snabbt med pigment istället för att lägga ner mijarder washer.

Bild




Och buken är klar... som sagt jag ska ta en titt i annat ljus också men den börjar komma till liv, eller hur?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Kalasfint! Härligt liv i den vädringen!
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Niklas »

Ajajaj Janne, den där svarta "rutan" (antennen) hamnade inte helt rätt..! Det är nämligen en radioantenn till jaktlänken (om jag minns rätt) och ligger således inte tvärs över en panellinje/skarv...! De varierade mellan svarta och vita, varför vet jag inte. Oftast var antennen på fenspetsen i samma färg, dock inte alltid.

Bild

Kåpan är från en JA 37D, och har fått en GPS-antenn också. Den satt inte på 37378, som förblev en JA 37C hela sin karriär. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Niklas skrev: 06 feb 2022, 22:01 Ajajaj Janne, den där svarta "rutan" (antennen) hamnade inte helt rätt..! Det är nämligen en radioantenn till jaktlänken (om jag minns rätt) och ligger således inte tvärs över en panellinje/skarv...! De varierade mellan svarta och vita, varför vet jag inte. Oftast var antennen på fenspetsen i samma färg, dock inte alltid.

Bild

Kåpan är från en JA 37D, och har fått en GPS-antenn också. Den satt inte på 37378, som förblev en JA 37C hela sin karriär. :)
Hade också för mig det men instruktionen placerade den där eftersom jag inte hade några referenser att tillgå just där så gjorde jag som de sa :P
Men det är lätt fixat, målningen är nämligen uppe på flera lager blanklack så jag kan ta bort utan att skada målningen under.

Björn Fransson skrev: 06 feb 2022, 21:12 Kalasfint! Härligt liv i den vädringen!
Tack Björn :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Fredag och vädrandet fortsätter!


Början på slutet...


Det är dags att börja vädra ovansidan!

Först en panelwash, jag testade AK panelliner for Brown And green.

Bild




Inte illa, jag vill ha en mörk wash men inte svart.

Bild




Så jag plaskade glatt vidare.

Bild




Och torkade av.

Bild

Bild




Rutan på ryggåsxen är målad uppepå blanklacket och gillade inte washen...lika bra det eftersom den är på fel plats :P Jag ska göra om och göra rätt.

Bild






Jag gillar hur washen blir ljus i de mörka partierna...riktigt bra grejer!

Bild





Efter panelwash lite post shade med LC Zinc chrome yellow

Bild



Jaja, lite överdrivet kanske men det blir en övervädrad maskin a´la Janne

Bild

Bild

Bild

Bild




Lite Tamiya smoke för att tona ner och mörkar runt vissa serviceluckor.

Bild


Bra bra...första jag gör är att hälla en skvätt rakt på vingen...smetade ut det med en pensel, alltid är det något.

Bild





Och det är på...rätt subtilt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild





Maskade nosttippen innan mattlacken

Bild

Bild





Sedan på med mattlack

Bild



Jag bara måste maska av cockpit nu!

Bild




Det ser bra ut men jag får diska vindrutan från klisterrester från tejpen.

Bild




Då så...inne på sista varvet med denna :D Mer vädrande på nästa uppdatering.

Bild




Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Knajd »

Upploppet! Nu blir det spännande.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Bara att lyfta på hatten för dig Janne, vilket Mega jobb" du gjort med den modellen. Kul för dig att det börjar närma sig Grand Finale" //Lennart
Skriv svar