JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Stellan »

Janne, det som är mest fascinerande med dina byggen är att du aldrig ger upp, aldrig att det är omöjligt för dig.
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Stellan skrev: 02 jan 2022, 19:43 Janne, det som är mest fascinerande med dina byggen är att du aldrig ger upp, aldrig att det är omöjligt för dig.
Tack Stellan :D
Never Give Up, Never Surrender! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

DÅ var det fredag igen, om än väldigt tidig fredag, och dags för uppdatering.
Det är dags att måla och jag kommer ge 3 stycken uppdateringar idag men ingen på söndag. Jag misstänker ni blir nöjda ändå.

Grönt...


Dags att börja på lövhögen..
Började med att maska undersidan

Bild


Bild





Jag kör på med MRP


Bild



JAg börjar alltid med det mellangröna och täcker hela modellen.


Bild

Bild


Kort men tidsödande uppdatering

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Det bruna...



jag använder Maestros masker som kom i 1/32...uppförstoringar av arken i 1/72 och 1/48.

Bild





Det här är den 4:e modellen jag använder maskerna på och är rätt säker de kommer uppföra sig.

Bild




Här är offret och i position.


Bild





Så först maskar jag den mellangröna jag målade och jag börjar alltid med den här masken på vänster vinge.

Bild




vänstervinge klar

Bild



Höger vinge

Bild



Ibland får man en fläck som inte täcks av masken...
Bild



..och då bara täcker man med tejp istället.

Bild




Fenan båda sidor


Bild


Bild



Vänster kanard..


Bild




Och sedan vänster framkropp
Bild




Höger dito...

Bild




Sedan blir det lite marigare med alla kurvor på den bakre delen av kroppen...svårt att få 2D masker att passa perfekt på en 3D yta så man är beredd.

Bild





Och andra sidan, ryggåsen sist.

Bild







Sedan var det dags för det bruna. Jag gör en egen mix av 2 delar MRP Swedish tan, 1 del MRP Swedish dark green och slutligen några droppar grått.
Jag gillar just den här kulören som drar lite åt grönt och grått men det bruna kommer i många nyanser så man får ha koll på referneserna :D

Bild



Så här bidde det

Bild




Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Mörkgrönt...


Japp en till kortis



Så här lämnade jag offret tidigare...


Bild






MAskar det bruna

Bild





Och blåser på MRP Swedish Dark Green.... Tamiya XF-13 JN Green funkar också.

Bild


Bild



Härnäst ska det mörkgröna maskas och det svarta målas och sedan avmaskning :D



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av magnusf »

Äntligen där! Känns som målningen är mycket smärtfriare än bygget :) !

Hälsningar

Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

magnusf skrev: 07 jan 2022, 11:40 Äntligen där! Känns som målningen är mycket smärtfriare än bygget :) !

Hälsningar

Magnus
Tack Mange :)
Oja...målningen tar lite tid men är absolut inte svårt.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Det är så kul tycker jag att titta på Jannes byggen. Ett för det mesta megga meckigt arbetsbord, med prylar ,burkar, penslar , tape m.m. i en salig blandning. Och mitt i detta ordnade kaos , så brukar det bara klinga till Ta Da" och så står nästa vackra modell färdig. Man vet ju på förhand att det kommer att bli bra, när Janne bygger flyg, men det har varit intressant att se detta bygge, som jag inbillade mig själv när jag såg att modellen skulle släppas, skulle vara en lätt bygd historia. Nu är väl resten en transport sträcka" och jag kan bara tänka mig vilken vacker pjäs" det kommer ut så småningom, då den är färdig. //Lennart
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Lennart 12 skrev: 07 jan 2022, 17:33 Det är så kul tycker jag att titta på Jannes byggen. Ett för det mesta megga meckigt arbetsbord, med prylar ,burkar, penslar , tape m.m. i en salig blandning. Och mitt i detta ordnade kaos , så brukar det bara klinga till Ta Da" och så står nästa vackra modell färdig. Man vet ju på förhand att det kommer att bli bra, när Janne bygger flyg, men det har varit intressant att se detta bygge, som jag inbillade mig själv när jag såg att modellen skulle släppas, skulle vara en lätt bygd historia. Nu är väl resten en transport sträcka" och jag kan bara tänka mig vilken vacker pjäs" det kommer ut så småningom, då den är färdig. //Lennart
Tack Lennart :D

Hahaha..insinuerar du att mitt byggbord är rörigt? :P Genier behärskar även kaos!
Transportsträcka? Nej nej, det är nu det börjar....nu är kanvasen klar :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Nej då det är inte rörigt, det ser så välorganiserat ut så . Huvudsaken är ju att slutprodukten blir som förväntat, och det brukar den ju bli :) Lennart
Bild
Skriv svar