JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Lennart 12 skrev: 16 nov 2021, 07:22 Fantastiskt arbete i vanlig ordning Janne. Slutprodukten lär bli enastående fin. Kan däremot inte förstå att man godkänt det där print" ränderna på instrument panelen ? Det borde på en så storskalig modell kunnat lösas med färgprintad foto ets i stället. Likaså med sido konsollerna. Nu fixade du det där riktigt snyggt i alla fall . Du får montera belysning i utblåset ? :) //Lennart
Tack Lennart :D
De blandar lite högt och lågt, är väl egentligen väntat av ett ungt företag.
När jag är klar så kommer jag presentera diverse förbättringar som de behöver göra inför följande Viggen modeller.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Jo så kan det vara, tänkte bara på en så pass "Exklusive modell dock. Då har dem fått rätt recensent i alla fall :) //Lennart
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Lennart 12 skrev: 16 nov 2021, 17:04 Jo så kan det vara, tänkte bara på en så pass "Exklusive modell dock. Då har dem fått rätt recensent i alla fall :) //Lennart
Hahahahaha....de ska få veta att de lever!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Lurifax »

:o
Jag vet inte om jag mest blir imponerad eller mest trött. Jag känner utmattningen komma över mig när jag ser bygget. Bara tanken på resinflyg i 32-skalan får det att flimra framför ögonen. Men samtidigt är det ju helt magiskt snyggt.

Det här kommer att bli en mycket imponerande modell. Det kan man se redan nu.
holst

CU@C4
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Lurifax skrev: 18 nov 2021, 06:58 :o
Jag vet inte om jag mest blir imponerad eller mest trött. Jag känner utmattningen komma över mig när jag ser bygget. Bara tanken på resinflyg i 32-skalan får det att flimra framför ögonen. Men samtidigt är det ju helt magiskt snyggt.

Det här kommer att bli en mycket imponerande modell. Det kan man se redan nu.
Hahahahaha.....inte så farligt skrämmande trots allt, de har gjort smarta lösningar...det är min första resin modell och jag känner mig inte avskräckt
Kommer se imponerande ut i hyllan!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Eugh.... men det måste göras!



Det tråkigaste jag vet i modellbygge är att ta hand om fogar och defekter.
Till arbetet...


Jag behöver skrapa av ca en millimieter från bakkroppen för att den ska vara jämn med stjärtkonen.

Måste säga att jag gillar det här verktyget, istället för att slipa i eoner så kan jag snabbt skrapa av plast eller resin.

Bild



Lite spacklande..

Bild





Efter sandpapprande med 120 grit, 320 grit och olika slipkuddar landade jag i det här.

Bild





Kollade med grundfärg....lite mer att göra.

Bild



Återigen på med Tamiya spackel men denna gången bara tunnt som jag skrapar på med ett gammalt knivblad.

Bild




Medan det härdade så spacklade jag runt hjulhusen i flygkroppen.

Bild

Bild


Limmade på ett par varmluftutblås. Det ska dit ett par till men jag väntar med dom tills kroppen är sammanfogad.

Bild




Så nu var det möjligt att slipa spacklet. Jag började försiktigt med 320 grit och sedan mina slipkuddar ända till 2000 grit.

Bild



Efter att ha kollat med grundfärg så var jag nöjd.

Bild




Som hastigast så limmade jag ihop fälltanken....inte den bästa passformen här :/ Jaja, spackel och slipande senare då.

Bild

Bild




Dags att återställa förlorade panellinjer, detaljer och nitar.
Det ska gå en panellinje precis i fogen mellan stjärtkon och kropp...inte det lättaste att rista.

Bild



Tricket är att göra många lätta drag med verktyget för att inte braka igenom spacklet. För att lyckas med detta så håll ritsen i bakänden, så här. Sedan göra flera dussin mjuka drag över fogen.

Bild




Så får man en rak och jämn panellinje hela vägen.

Bild




Med panellinjerna fixade så var det dags för nitarna.... ja markerade med en penna.

Bild




Och så var det premiär för mitt nitverktyg! Jag har alltid gjort nitar med en syl tidigare men äntligen så skaffade jag mig en sådan här. Jag vet grundläggande modellutrustning men det bara tog ett tag innan jag skaffade en :P

Bild



Och med det så är jag färdig för idag :D

Bild





Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Vilket jobb men glöm inte bort att slipa över nitraderna så du får bort upphöjningarna!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev: 20 nov 2021, 01:05 Vilket jobb men glöm inte bort att slipa över nitraderna så du får bort upphöjningarna!
Tack Urban :D
Nejdå.:)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Kämpa med kroppen!


Det blir mycket passande och slipande idag...jippi!
Först slipade jag runt hjulhuset

Bild




Sedan blåste jag grundfärg på kroppen

Bild




Självklart krävs det lite bättrande...

Bild

Bild




Slängde på massa spackel runt fogen på tanken....kommer fortsätta med den någon dag framöver :P

Bild




Sedan tog jag loss kanardflapsen, givetvis pajade jag en...som om jag inte hade nog att göra.

Bild




Jaja, jag limmade på lite plasticard med superlim.

Bild





Skar till den och slipade till det...klart.

Bild





Härnäst var det till att fästa en del printade grejer men först mixade jag Tamiya spackel med förtunning för att få ett flytande spackel.

Bild





Första offret blev bakänden på KCA bulan....ni ser printlagren.

Bild





JAg an vände en platt bred pensel och plaskade på två lager på straken och KCA bulan som jag sedan putsade.

Bild

Bild




Usel bild jag vet men ändå, polerade delarna, grundade, polerade och limmade fast. Det är en liten glipa mellan straken och kroppen men det fixar jag lätt med ackrylspackel senare.

Bild





Gjorde samma sak på vinginsatserna

Bild




ser rätt bra ut med gundfärg på...ja givetvis fick jag rista panellinjer oc skrämma upp nitar :P

Bild





Vid tillfället hade jag bara en vinge att jobba med...torrpassade och den behöver putsas lite.

Bild





SLipade mot 120 grit sandpapper och hoppades inget skulle gå sönder.

Bild




Efter en bra stund av slipande och putsande så passade delen men den satt skevt.

Bild




Jag skrapade en sida tills det passade.

Bild


Limmad på plats...får gå igenom samma process på den andra vingen när den kommer

Bild



Nu kunde jag slipa rund hjulbrunnen i kroppen...

Bild




Inte jättebra passform mellan vinge och kropp.

Bild



Ovansidan är ännu värre

Bild




Började skrapa, slipa och passa en stund och kom så här långt....mer att göra men det är för en annan dag.

Bild





Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Alltså, den lilla glepan på ovansidan är ju en kandidat för tvåkomponentputty.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar