JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Out of Glue Error



Och den andra inte fullt så sexiaga uppdateringen


Till att börja med så fick jag slut på superlim...men jag kan ju passa saker ändå.


Började med att slipa och polera stjärten...

Bild


Bild






Mer slipa....

Bild






Återgrundat.... blev av med fulisarna på ryggåsen men lite att jobba med på ändå

Bild




Det är gropar där printstöden var...provade skrapa och slipa..nu blir det spackel!

Bild

Bild



Kul kul kul...
Vidare mot hjulhusen

Efter lite Dremlande i kroppen så passade det ok....och sedan tog josen slut i Dremeln :P

Bild




OK, vingarna då, hur passar de?

Rätt ok till min förvåning....efter massa slipande filande och skrapande förstås!


Bild

Bild



Och andra sidan också, jag använde min defekta vinge här för att passa in. Jag antar att ersättningsvingen är likadan :P

Bild





Om n i undrade vad som var felet med vingen så var det att spetsen inte härdat utan är mjuk och klibbig.

Bild







Här har vi att jobba på passformen ...stora glipor!

Bild





Att passa vingen till stjärtkonen var inga probs.

Bild




Och vingarna är lika stora.... ergo, vaj på kroppen.

Bild





Så fram med skjutmåttet (shoot meassure)och..... Aha, det diffar nästan 1mm mellan höger och vänster sida!

Bild





Fram med markeringspenna och sedan slipa mot ett grovt papper med cirkulära rörelser passa ofta så fick jag detta.

Bild



Elak fog mellan kropp och stjärt ändå.

Bild




Men passningen mellan kropp och vingar är hyfsad i alla fall.

Bild


Bild



mer att jobba med men en annan dag.


limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Rumpvård...


Äntligen fredag och en ny uppdatering på JätteViggen

Fokus är på ändalykten idag


Först limmade jag in hjulhusen i kroppen... Riktigt bra passform efter allt slit, nöjd med mig själv. Kommer inte detaljera då luckan kommer bara vara på glänt så inget kommer synas.

Bild

Bild

Bild



Vidare mot roligare saker, utblåset!
JAg tycker om att göra utblås av någon anledning, samma som med cockpits, jag älskar varje sekund jag pysslar med de grejerna.
Kompresssorbladen och schaktet är gjutna i resin medans EBK-ringen och reverseringsklaffarna är 3D printade

Bild



EBK-ringen är ett litet konstverk precis som fläktfronten!

Bild


Bild




Detta var omtänksamt av Jetmads, man får med 4 reverseringsklaffar! Om man ska bygga den i flygande skick så är ju alla klaffarna infällda! Riktigt klipskt för annars måste man anpassa den hängande klaffen.

Bild




När maskinen står på backen så faller hydraltrycket och den översta klaffen sjunker alltid ner. Det finns ingen exakt position utan det är beroende på hur tätt/otätt hydraliksystemet är. Om den är nyservad så hänger knappt klaffen alls.

Bara denna klaffen har detaljer på ovansidan då den är menad att hänga.

Bild


De två nedre klaffarna är inte helt jämna mot väggen, det här är faktiskt en bra passform för en parkerad Viggen. När hydraliktrycket är uppe under bruk så sitter de jäms med väggen.

Bild



Jäklar! Bra att det var 4 klaffar eftersom jag sabbade ett hörn när jag torrpassade... se upp med de printade grejerna de är sköra!

Bild




Hur som...

Grundade utblåset och delarna i Alcald gloss black.

Bild

Bild

Bild




Innan jag börjar med finliret på utblåset vill jag att det ska vara så skinande blankt som möjligt. Jag använder Alclad Airframe ALuminium för att få en spegel finish.

Bild

Bild

Bild



Sedan dammade jag på Alclad Steel och skuggade med Exhaust.

Bild

Bild

Bild





Sedan en wash med Citadel Nulnoil, det är inte bara en bra wash utan fungerar som ett filter också.

Bild





Plaskade runt med Nuln Oilen...


Bild

Bild

Bild







Med det var dagens uppdatering klar.... mer skoj på söndag!


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Jösses, vilket slit! Hoppas verkligen att du har bra ventilation, resindammet är ju inte att leka med. Men det ser spännande ut!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev: 12 nov 2021, 23:21 Jösses, vilket slit! Hoppas verkligen att du har bra ventilation, resindammet är ju inte att leka med. Men det ser spännande ut!
Tack Björn :D
Dammsugare på lägsta effekt och mask är tillrådigt :D
Men det är kul....även om jag just nu slipar och spacklar mest:P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av magnusf »

Har skrivit det förr men det här är intressant att följa, och det ska bli riktigt roligt att se en rejäl Viggen som slutprodukt!

En annan iakttagelse är att det lär dröja innan 3D-printning resulterar i byggsatser som funkar för alla byggare, det här är fortfarande bara för de mest inbitna och kommer nog att vara så länge än.

Hälsningar

Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

magnusf skrev: 13 nov 2021, 09:05 Har skrivit det förr men det här är intressant att följa, och det ska bli riktigt roligt att se en rejäl Viggen som slutprodukt!

En annan iakttagelse är att det lär dröja innan 3D-printning resulterar i byggsatser som funkar för alla byggare, det här är fortfarande bara för de mest inbitna och kommer nog att vara så länge än.

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus :D
Du har helt rätt. Jag misstänker att det går att printa "finare" men att det tar för lång tid och blir för dyrt per upplaga
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Baconet är stekt!


Det är söndag och det är dags att ha kul med utblåset!!




Först lite SNJ aluminium puder....Himla bra grejer!

Bild






Jag använde en torr pensel och, tja... torrborstade på kanter, nitar och allt som stack upp

Bild

Bild

Bild




Nästa runda blev med AK Black Pigment.
Använde en rund medium pensel för att göra ränder i utblåset och få ner i och runt detaljer.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Sedan MiG City Dark Dust ( också en lite favvo) Och lite ljusare jordpigment.
Jag lade på det med lite mer eftertanke än det svarta för att få fina ränder och go bränd metallkänsla.


Bild

Bild

Bild

Bild






Sedan limmade jag de nedre klaffarna på plats...

Bild





EBK ringen...

Bild







Och det hela limmades fast i utblåset

Bild




det limmades sedan fast i stjärtkonen... upp och ner som det visade sig, tydligen var det av betydelse :P

Bild





Det ser bra ut.


Bild




På med den hängande klaffen...


Bild




Lite putsning behövdes...


Bild



så jag TOG FRAM DREMMELN! MUHAHAHAHAHAHA!!

Bild




Det var här jag upptäckte att tunneln limmats upp och ner....fixade detta

Bild




Med detta så var passningen ok, fortfarnd ett stort steg runt hela vägen då stjärtkonen är lite mindre än kroppen och fogen är hemsk!

Men allt detta för en annan dag.

Bild





Dagens framsteg!


Bild

Bild

Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Vackert som en dröm!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev: 14 nov 2021, 15:16 Vackert som en dröm!
Tack Urban :D

Ja du, den här kommer bli något i hästväg....
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiskt arbete i vanlig ordning Janne. Slutprodukten lär bli enastående fin. Kan däremot inte förstå att man godkänt det där print" ränderna på instrument panelen ? Det borde på en så storskalig modell kunnat lösas med färgprintad foto ets i stället. Likaså med sido konsollerna. Nu fixade du det där riktigt snyggt i alla fall . Du får montera belysning i utblåset ? :) //Lennart
Skriv svar