JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Så där ja!

Efter nära ett halvårs uppehåll så har jag äntligen petat ihop de sista delarna!


Framförallt väntade jag på att antingen Master eller Maestro skulle göra pitotrör för Viggen i 1/32 men tyvärr blev det inte så.
Istället började jag leta efter pitotrör att anpassa. Jag beställde pitotrör för Hawker Hunter, Super Sabre och konstigt nog fanns det pitotrör till Gripen i 1/32.
Efter jag fick grejerna så åkte Super Sabren bort direkt, Hunterns kunde man anpassa men den hade varit bättre i 1/48 pga sin storlek MEN Gripens dito var riktigt
intressant.
Först trodde jag att den var felmärkt och egentligen var i 1/48 men jag jämförde med 1/48 såg jag att de faktiskt var större.

Bild




De var faktiskt samma längd som Viggens pitotrör!

Bild




Jag var fortfarande tvungen att anpassa dom lite då den tjockare delen i änden hade en koninfästning.
Så jag slipade ner den till samma grovlek som änden och borrade ett 1.2mm hål i noskonen.

Bild




Den skiljer sig lite från Viggen, det ska vara en liten utbuktning i spetsen av Viggen pitotröret och röret ska vara samma diameter hela vägen istället för avsmalnande som Gripens.
I slutändan så såg den bäst ut iaf och jag kan leva med att den inte är perfekt.
Så mitt tipps är att ni skaffar Masters Gripen pitotrör till era 1/32 viggar :D

Bild



Även fenröret är användbart från settet. Inte 100% korrekt men det funkar!

Bild




Jag borrade ett 0.8mm hål i Jetmadsdeken (efter att ha brutit av resinröret) och limmade röret på plats. Det sprck upp lite så jag lagade med superlim och fick slipa innan målning.

Bild


Bild




Hade lite annat att göra också...

Jagh hade limmat säkringshandtaget fel så det var bara att bryta loss och vända på det :P


Bild



Slutligen ska det sticka ut ett par små rör från stjärtkonen. Jag var tvun gen att ta väck dom från modellen när jag fixade ytan, borde varit separata delar från början.
Jag gjorde dom av varmdragen gjutstam, klippte till och målade svart.

Bild

Bild





Med detta så är bygget klart oxh finbilder ska tas när jag får ordning på en ny fotostudio (jag håller på att flytta ut ur hobbyrummet för äldsta dottern ska ta över det.


Bild




Tack för allt stöd och limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Lennart 12 »

Blev en mycket vacker "pjäs" det där Janne. Måste kännas skönt att ha den klar. Grattis till ett fint , och stundtals kämpigt Viggen bygge.
//Lennart
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Anders.Edblad »

Riktigt fint bygge snyggt vädrad.
Byggsatsens pitotrör i resin var inget bra intressant att det fanns ett i 1/32 för Gripen, nu fattas bara en byggsats till det!

Anders E
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Lennart 12 skrev: 23 jul 2022, 06:35 Blev en mycket vacker "pjäs" det där Janne. Måste kännas skönt att ha den klar. Grattis till ett fint , och stundtals kämpigt Viggen bygge.
//Lennart
Tack Lennart :D
Och tack för de glada tillropen under färden :)

Anders.Edblad skrev: 23 jul 2022, 08:00 Riktigt fint bygge snyggt vädrad.
Byggsatsens pitotrör i resin var inget bra intressant att det fanns ett i 1/32 för Gripen, nu fattas bara en byggsats till det!

Anders E
Tack Anders :D
Nä, verkligen inte....att de inte stoppade ner svarvade grejer redan från början är obegripligt och som jag kommer göra nedslag på i summeringen av projektet.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Över mållinjen!


Äntligen är besten färdig! det var en episk konstruktion och mitt första resinmodell.

Jetmads gjorde ett fantastiskt jobb även om de fortfarande har saker att räta ut. För en resinmodell var det humant prissatt till $190 för en förbeställning.

De höll priset nere med att använda 3D-utskriftsteknik och det var ett blandat resultat. Även om det blev billigare krävde det mer arbete för att ta bort utskriftslinjer, jag antar att du måste kompromissa med hastighet och upplösning när du ska fylla hundratals beställningar. Även om jag tror att de kunde ha gjort saker lite bättre genom att justera positionen på delarna för att minimera utskriftslinjerna.

Till exempel lider cockpit och dess delar mycket av trycklinjer och de är svåra att ta bort. Det var faktiskt så illa att trycklinjerna i många fall förstörde de fantastiska detaljerna de lagt in i modellen.

Jag upptäckte att det bästa sättet att ta bort linjer var att brutalt skrapa med skrapverktyg eller kniv. Detta innebar i sin tur att detaljer på flygkroppen måste tas bort för att säkerställa bästa ytbehandling.

Det svåraste var sammanfogningen av flygkroppen och huvudvingarna, det åt mycket spackel och hindrades av luftutsläppen på flygkroppen då de alltid var i vägen och skadades i slipningen. De skulle ha tjänat på att vara separata delar.

Nästa sak jag inte gillade så mycket var dekalerna. De stora arken var av bra kvalitet och tryckta av Cartograf, även om de hoppade över många stenciler! Som en nörd rynkar jag på näsan åt sådana genvägar! Men flottiljmärkena var fruktansvärda, jag lät en vän skriva ut nya åt mig som verkligen gjorde dem rättvisa.

resinpitotrören och sonderna var ännu en huvudvärk...de knäcktes så fort jag tittade på dem, jag lyckades äntligen ersätta dem med mässing från Masters 1/32 Gripen set

Det låter som att jag bara gnäller på Jetmads men det gör jag inte riktigt, deras produkt är fantastisk och med lite extra mixtrande skulle det vara helt, otroligt häftigt!


Mina förslag på förbättringar är följande:

Nya instrument, gärna 3D-printade akryl som Red Fox eller Quickboost.

Metalldelar för pitotrör och sonder

Och lägg till flygkroppens varmluftsutsläpp som separata delar istället för att gjutas på flygkroppen.

Förbättra dekalarket

Det är de stora sakerna....alla små saker ska man bara kunna ta itu med som modellbyggare :P


JAg njöt verkligen av bygget och jag lärde mig mycket om att arbeta i detta medium och till slut kom jag ganska nära det jag ville uppnå....
Det här är INTE min sista Gigant Viggen!


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Limma lugnt och tack för all stöttning under bygget!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Inlägg av Urban Gardini »

Du har gjort det bra och det har varit en makalös resa att följa!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev: 27 jul 2022, 23:18 Du har gjort det bra och det har varit en makalös resa att följa!
Tack Urban :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Inlägg av Anders.Edblad »

Mycket jobb men slutresultatet blev superbra!

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Inlägg av Lennart 12 »

En Heffa klump" med stil och attityd , snyggt bygge än en gång Janne !
//Lennart
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Inlägg av Janne.S »

Lennart 12 skrev: 28 jul 2022, 10:51 En Heffa klump" med stil och attityd , snyggt bygge än en gång Janne !
//Lennart
Tack Lennart :D

Anders.Edblad skrev: 28 jul 2022, 06:41 Mycket jobb men slutresultatet blev superbra!

Anders E
Tack Anders :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar