JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Jonny Andersson »

Frågan om landställen har varit uppe på JetMads FB-sida, då svarade dom så här:

"Please rest assured that the landing gears hold completely perfect. Otherwise there is no way that we present them to modelers as they are. We have carried out four tests, two of which were endurance tests and the other two as load bearing tests. The gears have been loaded 1.2kg for endurance tests, which is more than double the weight of the model and they did not show slightest deformation after one month. The second test was test-to-fail, which yielded a maximum load of 3.3kg before the gears collapsed. The size of the sections and perpendicular-to-ground geometry of the struts without any shear forces make a very robust design, not leaving any space for concern."
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Jag har varit i kontakt med Master och de tycktes vara intresserad av att skala upp deras 1/48 set till 1/32. Inga löften, givetvis, men den skulle kunna tänkas vara aktuell i början av nästa år. :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Jonny Andersson skrev: 13 sep 2021, 09:11 Frågan om landställen har varit uppe på JetMads FB-sida, då svarade dom så här:

"Please rest assured that the landing gears hold completely perfect. Otherwise there is no way that we present them to modelers as they are. We have carried out four tests, two of which were endurance tests and the other two as load bearing tests. The gears have been loaded 1.2kg for endurance tests, which is more than double the weight of the model and they did not show slightest deformation after one month. The second test was test-to-fail, which yielded a maximum load of 3.3kg before the gears collapsed. The size of the sections and perpendicular-to-ground geometry of the struts without any shear forces make a very robust design, not leaving any space for concern."
Jo, jag läste det.....men det var ett statiskt test. Min oro har mer att göra med att kuska runt modellen på olika tävlingar. Ställen är starka när kraften är riktad rakt ner men däremot svagare med laterala rörelser.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av bergwall »

Iaktagelser dekaler:
*Flottiljemblemen är nog en fråga om kostnad och kanske arbete. Det är ganska mycket jobb att renrinta dessa emblem i vektorformat, det är några kvällars klickande. möjligt man tryckt emblemen som pixelbilder. Varje tillkommande lager kostar även mer pengar, här har man sparat in på silver, guld och lila.

*Stationssignalerna 6 & 9 på landställsluckorna har "kort krok" (30 grader från vertikalplanet) vilket verkar vara väldigt ovanligt i verkligheten, oftast var dessa "lång krok" (30 grader från horisontalplanet). (Gäller inte siffrorna på fenan men ibland flottiljsiffran 6 och 16)

*Flottiljsiffran är för stor, en storlek som inte finns (mellan 315 och 400 mm).

*Det ser även ut som man sparat in pengar på det blågrå lagret (stenciler på undersidan av flygplanet, balkarna tex hade blågrå botten, balkarnas dekaler ser gröna ut).

*Vart ska dekaler 032 sitta? Är inte det den tidiga "fara luftintag"? Borde inte vara aktuell? Men jag kan mista mig, det är ett tag sedan jag var riktigt påläst.

*Man har skickat med dubbla uppsättningar av vissa dekaler FARA tex? Varför, det går bara bygga en modell?

Det är tråkigt att ta reda på sånna här tillkortakommanden, särskillt till kortseriemodeller. Det välter inte internet direkt. Jag får se vad som är möjligt i kommande tryck, det tar ju en stund att processa fram (det ska samsas med andra tryck på samma yta etc). Tidigast till våren. Det hade varit betydligt lättare om de frågat mig från början, jag hade gjort det förmodligen nästan gratis bara för att slippa stöket efteråt.

Formmässigt ser modelen dock mycket fin ut! de har lyckats bättre än Tarangus/Special Hobby 1/48 dito.
Senast redigerad av bergwall den 14 sep 2021, 14:22, redigerad totalt 2 gång.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Tack för din proffsbedömning, Robert! Verkligen intressanta iaktagelser som går en annan förbi.
Stort tack för att du tog dig en titt , hoppas du får till något :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Arbetet med att tömma byggbordet fortgår..... snart bara Olle 61 kvar

Bild


Bild
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Magnus Å
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jan 2020, 22:50
Namn: Magnus Åberg

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Magnus Å »

Sprödheten i 3D printat material är omvänt proportionell mot detaljeringsgraden. Det finns gummiliknande material men dessa är också "mjuka" i detaljerna så det blir en avvägning.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Magnus Å skrev: 26 sep 2021, 14:41 Sprödheten i 3D printat material är omvänt proportionell mot detaljeringsgraden. Det finns gummiliknande material men dessa är också "mjuka" i detaljerna så det blir en avvägning.

Jag har ett set till F-14 med resin förstärkt med metall...otroligt läckra, önskar jetmads hade gjort något liknande.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Så var sista beställningsjobbet klart!
Nu ska jag bara röja hobbyrummet och ta fi bilder på de färdiga vingarna innan jag sätter tänderna i jetmads jätteviggen :)


Bild
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Jag vet att ni har väntat tålmodigt medan jag gjort klar min backlog men nu är det dags, min första byggpost!

Jag har inte öppnat lådan sedan jag gjorde lådtitten, jag var rädd att jag inte kunde motså frestelsen:P
Nu är locket av för gott och jag började med knallpallen per instruktionen

Konstigt med inga gjutramar i bara resinlådor med 3D printade delar..känns udda och lite läskigt att plocka ur lådorna

Bild



Ok, delarna ser fina ut men hur tar jag loss dom utan att förstöra något?

Bild


Jag klippte loss delarna försiktigt med min sidavbitare och det kändes som om jag deasrmerade en bomb!
När man klipper loss de printade stagen så säger det ofta ping och staget bra flyger iväg...liksom små delar när jag klippte loss dom från blocket.
Det är spänningar i stagen och allt är skört tror inte sidavbitare är rätt verktyg för att ta loss grejerna. ska nog prova dekalsaxen istället.


Så det är vad man har att göra med när man börjar....spänningar plus sköra delar...som flyger iväg :P

Hursom så fick jag loss delarna till stolen.

Bild


En annan sak är de synliga printlagren, som årsringar på delarna, de måste putsas väck på något sätt...Jag bärjade med att slipa försiktigt.

Bild



Jag upptäckte att det gick snabbare att skrapa delarna och man har dessutom bättre kontroll än om man slipar.

Bild



Uj, det här såg inte vackert ut, tufft att skrapa utan att mista detaljer.

Bild


Men med försiktigt skrapande med en kniv eller skrapverktyg så går det.

Bild

Bild



Jösses, vilka detaljer!

Bild



Tappade jag bort en del? jajjemen...en sådan här flög all världens väg, får väl scratcha en ny :/

Bild



Jag limmade ihop knallpallen för att inte slarva bort mer delar...ser rätt fräck ut :D

Bild



Sådär, knallpallen redo för prajmer och målning!

Bild



Det var allt för denna gången!

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar