Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Egentligen på tok för modernt för mig... Men efter att ha petat ihop en Gripen och en MiG-29, råkade jag köpa på mig Hasegawas tvåsitsiga F-16. Eftersom jag tidigare byggt en norsk ensitsare, tänkte jag att det kunde vara kul med en dansk tvåsitsare. Egentligen är det D-versionen i lådan, men en korrekt fena fanns kvar sedan Norgebygget. I köpet ingick en resincockpit och dekaler inhandlades från Stoppel.

Bild

Cockpiten var visserligen för Kinetics modell, men passade bra ändå.

Bild

Målad och klar. Stolarna sparar jag ofta till slutet, vilket jag brukar ångra då. :)

Bild

Sedan föll den ihop rätt bra. Den har några år på nacken, så lite meck var det - framför allt med den usla konstruktionen i luftintaget. Men annars var det inga större problem. Klaffarna sågades loss, de verkar hänga på parkerade maskiner.

Bild

Började med den här i somras, sedan blev den liggandes under mitt stora airlinerbyggande. Men häromdagen var det dags för lite pre-shade.

Bild

Mr Paint levererade färgen:

Bild

Jag var inte helt nöjd med målningen, pre-shaden var lite för tydlig och dessutom hade jag målat gränsen mellan det mörkgrå och det ljusgrå för långt bak. Så det blev lite kompletteringar, både mörkt och ljust och en ny färggräns. Sedan blåste jag på ett lager Johnsons.

Bild

Strax dags för dekaler. Jag hade beställt dekaler till en tidig dansk F-16B, men fick till en sen... Och sena kräver mer modifieringar än jag tänkt mig. Men det verkar som om det ska gå att knåpa ihop något genom att använda lådans småtexter.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt bygge Björn. Trodde Stoppel gått i graven för åratal sedan :) Jo alla danska F-16 är väl MLU kompatibla numera . //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Lennart 12 skrev: 02 sep 2021, 13:13 Snyggt bygge Björn. Trodde Stoppel gått i graven för åratal sedan :) Jo alla danska F-16 är väl MLU kompatibla numera . //Lennart
Tack! Jo, butiken är tyvärr stängd, Stoppel själv gick sorgligt nog bort i vintras. Men det går fortfarande att beställa de dekaler som finns kvar i lagret via deras webbshop.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av magnusf »

Jag bjuder på en som startar från Säve för tio år sedan :) !
säve_20100829-569.jpg
säve_20100829-569.jpg (147.28 KiB) Visad 2373 gånger
Har aldrig varit någon F-16-diggare men med tanke på att den börjar bli hyfsat antik så spirar intresset litegrann :) !

Du slänger väl på ett par orange 'winders?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev: 02 sep 2021, 13:55 Har aldrig varit någon F-16-diggare men med tanke på att den börjar bli hyfsat antik så spirar intresset litegrann :) !
Hade nästan kunnat citera dig rakt av där! :D
magnusf skrev: 02 sep 2021, 13:55 Du slänger väl på ett par orange 'winders?
Jajamänsan! Det är planen. Men är det verkligen riktiga Sidewinders? Ser mer ut som någon form av övningsrobotar eller liknande. De främre fenorna saknas ju på dessa. Någon som har koll? Men färgen är oemotståndlig!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt och det blev ännu bättre med den mindre synliga preshaden.
Måste kännas ovanligt med en "vanlig" modell jämfört med de där Heller/Airfix projekten.

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Lennart 12 »

Helt riktigt Björn, det är tränings robotar, sk TACTS pod " //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Anders: Ja, faktiskt! Det är en helt annan typ av modellbygge. Kul med variation. Och eventuellt blir det ännu större variation så snart jag är klar med den här. :) Stay tuned...

Lennart: Aha! Tack!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Då sitter dekalerna där de ska. Körde som sagt en mix av Stoppels moderna F-16-ark och småtexterna från lådan. De tidigare Stoppel-arken jag använt har tenderat att silvra en del, men den här gången var det inga problem.

Som synes har jag lyckats bryta av den högra av det främre sätets skenor. Men lugn, jag har redan tränat på att scratchbygga den lilla delen. I början av bygget lyckades jag nämligen bryta av motsvarande del på baksätet...

Bild

Men lite wash och vädring på den här, så ska den snart vara klar.

Magnus: Apropå din bild: Jag var också på Säve 2010, det var faktiskt då som jag för första gången fastnade för F-16, en flygmaskin jag varit totalt likgiltig inför tidigare. Men den uppvisning som den danske gästen gjorde då var något extra. Och det var även då jag fick upp ögonen för tvåsitsaren, jag har ju en viss förtjusning för just de tvåsitsiga versionerna. Har ett gäng sådana liggandes, Mirage III, MiG-25, Su-22, Viggen, konverteringssatsen till Draken och några till... De kommer vad det lider.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Dansk F-16 med dubbla stolar (Hasegawa 1/48)

Inlägg av Janne.S »

Gôr-snyggt! Du håller hög kvalitet som vanligt :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar