Choroszy J 2 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Choroszy J 2 1/72

Inlägg av daza »

Påbörjade den här innan semestern, en Nieuport-Delage NiD 29 (Macchi Ni. 29 enligt lådan) i resin från Choroszy Modelbud som ska bli en svensk J 2. Finns numera en injektionsgjuten från Azur, men det man har köpt får man bygga! Det är ju ändå "top quality resin"...

Bild

... eller hur det nu var med det. De hade tydligen skickat med två bananer istället för kroppshalvorna, men det löste sig med varmvatten.

Bild

Bild

Kåpan över kulsprutorna passade mindre bra, men det ordnade upp sig med nya sidor av plasticard. Designen på stabben är något utöver det vanliga.

Bild

Landstället monterat. Någon som vet vad de korgliknande sakerna på stället är? Kylare av något slag?

Bild

Den blir inte stor i alla fall.

Bild

I nästa steg är det dags för plock-i-pinn. Har beställt en jigg från Vertigo för att stärka självförtroendet.

Bild

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av magnusf »

Daniel! Ja du, finresin är fortfarande resin har jag också upptäckt :) ! Du har fått ihop den fint men jag tror den intressanta delen av bygget kommer nu med vingstöttor i resin... Håller tummarna för att det går bra och visa gärna hur det funkar med jiggen!

"Korgarna" vid stället är jag också nästan säker på är kylare!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge inte helt lätt att få ihop den där modellen.
Håller med Magnus, spännande med vingstöttor i resin.

Anders E
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av daza »

Blir mycket spännande med stöttorna och jiggen. I ärlighetens namn är byggsatsen inte alls så tokig, förutom att några delar var lite krokiga. Vingarna är till exempel riktigt fina.

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av daza »

Har stått still med denna ett tag. När jag väl fick jiggen levererad saknades ett stort antal delar, och nu går det helt plötsligt väldigt långsamt för Vertigo att svara på mail... Får se om jag orkar vänta, men det kanske blir frihandsriggning ändå. Har såklart inte kunnat hålla mig från att påbörja massa annat under radarn.

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av daza »

Fortfarande helt tyst från Vertigo trots påminnelser, så jag tröttnade och satte dit stöttorna på känn.

Bild

Väntan resulterade även i en halvfärdig Tunna och en halvfärdig Spitfire i "fel" skala... :D

Bild

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av daza »

J 2:an har stretat emot med både avbrutna stöttor och undervingar, men nu är övervingen på plats och det har kommit på lite färg.

Bild

Bild

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av daza »

Förra året fick tomten eskort av en J 20, så kanske något av ett nedköp att det blir en J 2 i år. Vi få hoppas att julklapparna (med ny plast i?) kommer fram ändå! Nu ska jag bygga något där de nöjt sig med en vinge...

Bild

Bild

Bild

Bild

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av magnusf »

Daniel! Fördelen med J 2 gentemot J 20 är väl att renarna har lite lättare att hänga med?

Resinet till trots blev ju den här riktigt presentabel till slut, dessutom tycker jag det är en riktigt snygg flygmaskin med den smäckra kroppen.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Choroszy J 2 1/72

Inlägg av Stellan »

Elegant, helt enkelt elegant.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar