Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag fastnade för Atlas introduktionserbjudande för deras brandbilssamling i 1/72. I Sverige var det en Volvo B11 och jag hoppades kunna konvertera den till en lastbil.

Bild
B11 har ju mycket gemensamt med LV94 i utseende så vad kan gå fel?

Bild
Fram med sågen. Chassiet var i plast men karossen tyvärr i metall så det är jobbigare att jobba med.

Bild
Den nya bakväggen bråkade och ville inte fästa ordentligt. Fick ta till epoxilim till slut.

Bild
Lastbilarna fanns i tre olika längder på chassiet. Jag valde mellanmodellen så det blev till att förlänga. Inte vackert men sällsynt.

Bild
Ett flak måste byggas.

Bild
Planen är en bil med gengasaggregat som blivit inkallad under kriget.
Senast redigerad av Björn B den 27 jul 2021, 17:55, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer lastbil. Volvo LV94

Inlägg av Björn B »

Bild
Kvaliteten på "leksaker" är inte vad den varit. Jag använde Tamiyas sprayburkar for en grundfärg följt av svart men originalfärgen löstes upp så det blev till att strippa hytten på färg. Nu gjorde väl inte det så mycket då originalfärgen var så tjock på vissa ställen att detaljerna nästan försvann. Dessutom fick jag extra tid att fundera på färgvalet. Jag hade hela tiden varit inne på grönt sen idén att bygga detta dök upp för några år sedan men nu har jag ångrat mig. Jag spar det gröna till en Opel Blitz istället. Måste flytta bak gengasaggregatet lite. Jag tycker att den hamnade för nära hytten.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av Björn B »

Bild
Ratten har flyttats så att den blir vänsterstyrd och originalplanen med en mörkgrön bil har övergivits.

Bild
Ville ha en gengasdriven Opel Blitz också och när man ändå är nere i lastbilsträsket så inhandlades en modell från MAC.

Bild
Fast jag vill ha en civilist så hytten kommer ersättas från en skrotad Escibyggsats.

Bild
Efter att hytten fått ett bad i såpa för att få bort den gamla färgen så kunde det målas. Nu i den gröna färg jag hade tänkt mig för Volvon.
Det kom skräp i färgen så hytten får målas om. Gillar inte dom röda hjulen (som inte blev röda), tror att svart blir snyggare.
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av hanfeh »

Jättefin. Alltid intressant att följa lastbilsbyggen i 1:72 då jag varit i det träsket flera gånger.
Bilagor
P1080550.JPG
P1080550.JPG (37.51 KiB) Visad 3527 gånger
P1080231.JPG
P1080231.JPG (37.48 KiB) Visad 3527 gånger
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av Lennart 12 »

Trevliga och intressanta projekt du håller på med Björn. Och makalöst fina konverteringar du gjort Hans . Märkligt egentligen att varken det äldre Volvo eller Scania bilarna finns i militär version, att köpa färdiga, med tanke på utbudet av dessa till Mj ? //Lennart
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av Björn B »

Det känns som det är dags att lära sig 3D modellering. Skulle gärna ha ett par Volvo "rundnosar"

Bild
Har fått hytten på plats och jag är glad att jag ändrade mig om den gröna färgen.

Bild
Även Blitzen börjar se ut som en lastbil. Dags att ge sig på gengasaggregaten.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av Johan i Hok »

Fina byggen! Ett av mina obyggda projekt är Stockholm Spårvägars Opel Blitz brandbil

http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=34521
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av Björn B »

Kul. Den måste jag söka mer info om. Kollade denna bild: http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=51719 och börjar misstänka at det är den mindre 1,5 tonnaren. Får kolla Airfixhytten, har haft planer på att konvertera den till 1,5 tonnaren. Modellen är ju i 1/76 så den kan fungera som lillbilen i 1/72.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Färgen fick bara härda i 1½ år.

Bild
Bild
I normala fall dör projekten när det är dags att måla, inte efter.

Bild
Bild
Men det var rördragningen till gengasen jag drog mig för att göra :)
Använde tunnt lödtenn även denna gång.
Knajd
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Mer lastbil. Volvo LV94 och nu även en Opel.

Inlägg av Knajd »

Kul! Jag byggde några Teknolastbilar till syskonbarnen för några år sedan. Trixigt men roligt. Ditt projekt ser mycket bra ut!
Skriv svar