Hkp 6 (Italeri Bell 206 Jet Ranger) 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Hkp 6 (Italeri Bell 206 Jet Ranger) 1/72

Inlägg av daza »

Ett försök att få till något som liknar en Hkp 6 från Säve utifrån Italeris Jet Ranger. Slipade bort större delen av ytdetaljeringen som bestod av stora förhöjda nitar och moddade ställen med plasticard och milliput. Hade ett smärre missöde med frontrutan som sprack vid ett poleringsförsök, men som tur var kunde Italeri skicka en reservdel. Dekaler hopplockade från Red Bolt "SwAF Helicopter mix", Flying Colors siffror/kronmärken och bokstäverna till "MARINEN" från ett gammalt och lite gulnat ark med småbokstäver från Specialtryck. Hittade ingen lämplig varningsskylt med rätt text för stjärtrotorn så det fick bli en "FARA"-skylt till en J 34 från arkivet. Man får inte titta för nära :D

Bild

Bild

Bild

/Daniel
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 6 (Italeri Bell 206 Jet Ranger) 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Snyggt! Inte minst ställen, att få till dem är inte det lättaste! Härligt också med en Sävekärra!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hkp 6 (Italeri Bell 206 Jet Ranger) 1/72

Inlägg av magnusf »

Daniel! Håller med Björn, stiligt! Inte helt lätt att få ihop en svensk helikopterflotta med det som finns tillgängligt i byggsats!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Hkp 6 (Italeri Bell 206 Jet Ranger) 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge, jag har några såna där liggande men det verkar vara ganska mycket pyssel att få dom "rätt" som Svenska.

Anders E
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Hkp 6 (Italeri Bell 206 Jet Ranger) 1/72

Inlägg av daza »

Tack för berömmet!

Anders, ja för att få den helt rätt krävs det nog lite mer än vad jag har brytt mig om. Har nöjt mig med ställen, antenner och baksätet i kabinen. Gallren i motorplåtarna ser ut att stämma helt ok med en tidig version.

/Daniel
Skriv svar