Scania Vabis 324 och 325. En färdig+ den andra.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Scania Vabis 324 och 325. En färdig+ den andra.

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag nämnde tidigare mina funderingar om att konvertera en Fiat till en Scania Vabis. Har nu köpt ett par av First To Fights byggsatser.

Bild
Personligen tycker jag att FTF har en lite för mjuk plast. Då vindrutan inte har någon översida så var höger dörr lite böjd i framkant.

Bild
När jag fått hem modellerna började jag jämföra dom med bilder på Scanior och blev lite konunderad. Motorhuven kändes olika lång på en del bilder.

Bild
Efter att ha läsr på lite kom jag fram till att det berodde på om det var en fyra eller sexcylindersbil.
Jag börjar med en sexcylindrig Scania Vabis 324, motorhuven är ungefär lika lång på modellen. Framaxeln måste flyttas så jag har gjort om chassiet i fronten. Det kommer bara bli en "look a like", inte en exakt kopia av en Scania. Hittade en bild på en 324 med en lite längre hytt så jag har förlängt den. Har kollat upp en del existerande bilar på nätet och dom flesta verkar ha 3700 eller 3800 mm axelavstånd. Den här får bli det längre chassiet så jag kommer att behöva förlänga det.


Bild
Den andra får bli en fyrcylindrig Scania Vabis 325 så nosen fick en omgång med sågen.

Bild
Även denna behöver en flyttad framaxel men jag valde en annan metod att bygga om chassieramen. Det här får bli det kortare chassiet så jag kan använda både hytt och flak utan stora ändringar. Det är väl mest kylaren som ska bli lite spetsigare i överkanten.
Senast redigerad av Björn B den 01 mar 2022, 13:49, redigerad totalt 2 gång.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Björn B »

Bild
Har börjat på en framskärm. Bara tre till at göra. Har skiktlimmat tre lager med 0,25 mm plasticcard för att få böjningen stabil.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Björn B »

Bild
Tror att jag fått till grundformen på framskärmarna så nästa steg på 325'an blir kylaren. Det verkade så lätt att bygga en Scania av Fiaten när man tittade på bilder men det blev mer jobb än jag tänkt mig.

Bild
324'an har fått ett nytt flak så nu ska det byggas ett gengasaggregat. Det är lite lustigt att Volvobrandbilen jag utgick ifrån till mitt LV94-bygge är högerstyrd när min lastbil ska ha ratten på vänster sida. Scaniorna ska däremot vara högerstyrda så jag får bygga om dom också. Jag vet att Volvo gick att få i både höger och vänsterstyrd variant men de enda högerstyrda lastbilar jag funnit bilder av är utländska. Lite konstigt då vi hade vänstertrafik i Sverige.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Pelle F »

Väldigt roligt att se dina lastbilsbyggen (även Volvon i annan post). Jag läste in mig på en mängd svenska 30-talslastbilsmodeller för några år sedan när jag slet med ett bokmanus. Så det är särskilt kul att se några av dem komma till liv på det här viset.
/Pelle
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Björn B »

Bild
Har börja färga in bilarna för att se var det behövs mer spackel. Håller på att scratcha ett gengasaggregat också.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Björn B »

Bild
Satt och tittade på 324'an som stod på bordet och kände att flaksidorna kändes fel så det var bara att göra om.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag bygger ju nästan bara i 1/72 så jag hade för länge sedan köpt ett ark gälar för H0 skalan (1/87) som jag tänkte kunde användas någon gång men till det här bygget så funkade dom inte. Jag provade att kapa till gälar från 0,8 mm halvrund plast rod men att få till nästa 50 st likadana kändes jobbigt. Såg ett ark gälar på tradera som var i 0-skalan (1/43). Dom var 4,5,6,7 och 8 mm höga och det kändes som dom skulle kunna funka här.

Bild
Dom är en aningen för stora. 4,5 mm höga hade varit bättre och lite smalare. Det skulle varit 13 st. gälar på den långa men nu fick det bli 12 istället. Det får duga, det är bara jag och det fåtal som läser om detta bygge som vet :) Nu kan jag måla hytter och framskärmar.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Urban Gardini »

Ser bra ut
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Lennart 12 »

Smart lösning med kylgallren, bli riktigt fina dina lastbilar. //Lennart
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scania Vabis 324 och 325

Inlägg av Björn B »

Bild
Ser ganska prydligt ut med färg på gallren.

Bild
Kommer inte använda gengasaggregatet som jag byggde. Istället har jag börjat på ett kolaggregat.
Skriv svar