NuNu Lancia Delta S4.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Proosen »

Kolla vilken otrolig skillnad med ett par lager extra blaskig Citadel Agrax earthshade.
Skyndar långsamt och drar på ytterligare någon omgång tills jag är nöjd.

/Niclas
IMG_20210607_205256.jpg
IMG_20210607_205256.jpg (308.09 KiB) Visad 2956 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt Niclas ! //Lennart
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Urban Gardini »

Vackert som en dröm!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Proosen »

Tillbaka på ruta ett med chassit.

Tog tjuren vid hornen och tänkte att Vallejo inte skulle vinna. Lackade alla metallrena ytor med olika Model Air-nyanser och det blev jättefint!

När jag sedan börjar sätta kevlardekaler och kör på med Micro set och sol löser det upp färgen 😠

Så nu har jag gett Vallejo respass efter ett par års experimenterande hit och dit för att försöka förstå hur den färgen fungerar utan att lyckas.

Så nu är allt avbadat inför ny primer och Citadels färger istället. De är betydligt mer konsekventa i sitt uppförande.

Jäkla fartgupp att dyka upp oönskat!
/Niclas
Nybadade delar.
Nybadade delar.
IMG_20210613_184533.jpg (3.67 MiB) Visad 2893 gånger
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Proosen »

Nygrundat, sen blir det Citadel för hela slanten!

/Niclas
Nygrundat med Citadel Chaos Black.
Nygrundat med Citadel Chaos Black.
IMG_20210613_210659.jpg (1.11 MiB) Visad 2887 gånger
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Stellan »

Tråkigt att du inte fått till det med Vallejo. Grunda med Tamiya primer eller Citadel på burk är ett MÅSTE innan Vallejo. Har aldrig haft problem efter det.
Stellan Schroeder Englund
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Proosen »

Kör alltid primer, Citadel till bl a Vallejo.
Inte så mycket problem att få till det med färgen, snarare dess egenskaper som jag inte gillar alls!
Rent visuellt och handhavandet är det inga problem, ser bra ut men tycker inte att det går att jobba vidare med den pga gummikänslan och att den är känslig för i princip allt till skillnad från t ex Citadel.


/Niclas
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Stellan »

Gummikänsla?

Tycker att Vallejo sitter som berget efter att man grundat. Tunnt, slätt, fint. Å anda sidan har jag svårt för Tamiya och Lifecolor...
Stellan Schroeder Englund
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Proosen »

Det är ju en latexfärg om jag fattat det hela rätt? Har en jetkärra målad med Vallejo Model Air på Citadel Corax White primer. Den är fortfarande liksom mjuk att ta på drygt ett år senare, nästan så den känns lite kladdig utan att vara det.
Samma arbetsgång med Citadel och det blir en hård yta som tål hantering mycket bättre. Så jag avslutar mitt försök till flirt med Vallejo och håller mig till sånt som jag begriper mig på istället.

/Niclas
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: NuNu Lancia Delta S4.

Inlägg av Stellan »

Ledsen, känner inte igen mig i den beskrivningen. Detta sagt efter 16 års användande av Model Color, Model Air och metallfärgerna. För mig blir det stenhårt, genomhärdat och slipbart efter en mycket kort stund.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar