Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48 - Klar!
Postat: 24 jun 2021, 09:30
Så var miggen klar. Älskar de här maskinerna som är i "fel" kläder. En kalla kriget-ryss i NATO-kostym är lika udda som en iransk Tomcat (jodå, den står på att göra-listan).
Lite pill att få ihop vortexfenorna vid pitotröret, plus att få till rätt nyans på färgen eftersom jag målade detta både långt efter att övriga noskonen var målad, och dessutom med både en annan typ av färg och med pensel. Ingen av färgerna var rakt ur burken... Men det löste sig.
Det har ju gnällts en del på den här modellen. Som jag nämnt ovan är den åtminstone i mina ögon klart bättre än sitt rykte. Men jag kanske är härdad vad gäller dåliga modeller. Men det mesta passade hyggligt. Störst problem var att få vingarna i nivå med kroppen - det ska vara en liten glipa längst fram - motorgondolerna som krävde lite våld för att sluta tätt mot kroppen och en fånig del bakom nosen, på kroppens undersida (mellan noskonen och kanonen) som var ett helsicke att få till. Men det handlade mest om slipning, våld och svordomar, något spackel behövdes knappt alls. Rätt okej panellinjer också (även om inte alla är rätt), med tanke på modellens ålder, den kom i början av nittiotalet.
Mina MiG-frossor handlar oftast om lite äldre modeller. Tjugonian har alltid varit lite väl modern för mig. Men det vete tusan om jag inte börjar omvärdera den nu. Det är en rätt fräck maskin ändå! Så det kanske blir en GWH trots allt någon dag!
Lite pill att få ihop vortexfenorna vid pitotröret, plus att få till rätt nyans på färgen eftersom jag målade detta både långt efter att övriga noskonen var målad, och dessutom med både en annan typ av färg och med pensel. Ingen av färgerna var rakt ur burken... Men det löste sig.
Det har ju gnällts en del på den här modellen. Som jag nämnt ovan är den åtminstone i mina ögon klart bättre än sitt rykte. Men jag kanske är härdad vad gäller dåliga modeller. Men det mesta passade hyggligt. Störst problem var att få vingarna i nivå med kroppen - det ska vara en liten glipa längst fram - motorgondolerna som krävde lite våld för att sluta tätt mot kroppen och en fånig del bakom nosen, på kroppens undersida (mellan noskonen och kanonen) som var ett helsicke att få till. Men det handlade mest om slipning, våld och svordomar, något spackel behövdes knappt alls. Rätt okej panellinjer också (även om inte alla är rätt), med tanke på modellens ålder, den kom i början av nittiotalet.
Mina MiG-frossor handlar oftast om lite äldre modeller. Tjugonian har alltid varit lite väl modern för mig. Men det vete tusan om jag inte börjar omvärdera den nu. Det är en rätt fräck maskin ändå! Så det kanske blir en GWH trots allt någon dag!