Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Efter att ha byggt Su-7, Su-15 och MiG-27 det senaste året, fortsätter jag på det ryska spåret. Fast lite modernare den här gången.

Bild

Den som vill bygga en MiG-29 borde naturligtvis välja GWH:s. Men eftersom jag i ett svagt ögonblick råkade köpa Academys för ett par år sedan, fick det bli den. Ryktet talade om en riktigt usel modell. Men antingen är det jag som byggt alltför många dåliga modeller, eller också är de byggare som sänkt denna på nätet vana vid att bara bygga Tamiya. För SÅ dålig var den absolut inte. Lite knepigt att få ihop konstruktionen av framkroppen och lite meck med huven. Men i övrigt inget som inte gick att lösa rätt snabbt med lite slipning och en gnutta spackel.

Nosen däremot, har lite knepig form och byttes ut mot Quickboosts. Cockpit är rätt spartansk, men jag nöjde mig med en ny stol. Och sedan var det bara att börja måla. Märkningen blir tysk, alltså inte östtysk, utan post 1990-NATO-tysk.

Lite kuriosa om MiG-29 är att den inte heter Mikojan-Gurevitj (jo, jag stavar rätt, Mikoyan-Gurevich är engelsk transkribering), utan bara Mikojan. Michail Gurevitj gick i pension 1964, men konstruktionsbyrån behöll hans namn fram till 1970 då kollegan Artem Mikojan dog och allt döptes efter honom. Men alla konstruktioner fram till dess bär bådas namn, så MiG-29 var den första att bara heta Mikojan. Men Gurevitj lever kvar i G:et i MiG, som man behöll. Dels då "Mi" redan var upptaget, men framför allt eftersom man insett att "MiG" var ett etablerat varumärke. Även i det kommunistiska Sovjet fanns med andra ord en känsla för starka varumärken. :)

(Det här med namnet innebär för övrigt att rubriken på denna eminenta referensartikel som jag har stor nytta av just nu, faktiskt inte är helt korrekt: https://www.ipmsstockholm.se/home/mikoy ... in-detail/)

Mikojan var för övrigt inte ryss, utan armenier. Hans bror Anastas var en av Sovjets högsta politiker och innehade under en kort period titeln president. Men nu är det slut på historielektionen. Dags att måla vidare. Snart i alla fall.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Lurifax »

Härligt bygge och härlig historia. 29:an har ju varit aktuell i dagarna så tippade först på en vitrysk, eller belarysk som det heter numera. Som adjektiv känns det dock konstigt att prata om belarysk, men vad säger man annars, belarusisk?

Men i övrigt ser det ut som början på ännu ett bygge av hög standard.

(Behåller hatten till jag ser slutresultatet :-))

(Om man vill nörda ner sig i Vitryssland-Belarus:
https://spraktidningen.se/artiklar/2020 ... %E2%80%9D.
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Lurifax skrev: 28 maj 2021, 07:34 Härligt bygge och härlig historia. 29:an har ju varit aktuell i dagarna så tippade först på en vitrysk, eller belarysk som det heter numera. Som adjektiv känns det dock konstigt att prata om belarysk, men vad säger man annars, belarusisk?

Men i övrigt ser det ut som början på ännu ett bygge av hög standard.

(Behåller hatten till jag ser slutresultatet :-))

(Om man vill nörda ner sig i Vitryssland-Belarus:
https://spraktidningen.se/artiklar/2020 ... %E2%80%9D.
Tackar! "Belarusisk", väl? Och tack för tipset! Spännande artikel, som den språknörd jag är, älskar jag sånt.

Fast när det gäller dekalvalet känns det inte så jättekul med en Lukasjenko-kärra i vitrinen. Hellre då denna udda fågel, som blev det första sovjetiskbyggda stridsflygplanet i ett NATO-lands flygvapen. Om man bortser från de WP-länder som gick med i NATO - men Luftwaffe är ju inte en sammanslagning av västtyska Luftwaffe och östtysklands flygvapen, utan helt enkelt samma Luftwaffe som före 1990.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Knajd »

Belarusisk borde det vara.

Ska i alla fall bli intressant att se hur bygget artar sig.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av magnusf »

Såg den i en uppvisning på Sturup 1997, måste varit precis innan de gjorde sig av med dem (till Polen?). Har alltid tyckt om maskinen, den är snygg på samma sätt som Rafale tycker jag. Det mest bestående minnet är dock att den rök som en gammal Phantom!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev: 28 maj 2021, 11:15 Såg den i en uppvisning på Sturup 1997, måste varit precis innan de gjorde sig av med dem (till Polen?). Har alltid tyckt om maskinen, den är snygg på samma sätt som Rafale tycker jag. Det mest bestående minnet är dock att den rök som en gammal Phantom!

Hälsningar

Magnus
Man blir ju inte så lite avis på det. Jo, det stämmer, tyskarna gav (åtminstone i princip) bort dem till Polen. Och jag har sett den på film i alla fall, det ryker rejält ur motorerna! :D
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Jobbar vidare med tjugonian. Några av de tyska fick radom och andra grå paneler övermålade med ljusgrått. En färg som inte riktigt höll emot för väder och vind, och en kul utmaning att få till. Allt är målat med Mr. Paint, men körde hårspraymetoden på radomen och målade sedan med Gunze. Sedan var det bara att vädra loss. Målade även den härligt ryss-rosa tätningen vid huven.

Dekalerna är ett ihopplock från arkivet, de flesta kommer från Revells Eurofighter-ark, som lyckligtvis hade i stort sett allt som behövdes.

Bild

Gillar kontrasten med rysk kärra i väldigt mycket NATO-märkning. Ur den här vinkeln blir den om möjligt ännu mer lik en F-15 i den här skruden!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har också läst en del om hur "dålig" den här modellen är, kul att se den byggd.
Den ser ut att bli riktigt Öststats skitig.

Anders E
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: 28 maj 2021, 11:15 Såg den i en uppvisning på Sturup 1997, måste varit precis innan de gjorde sig av med dem (till Polen?). Har alltid tyckt om maskinen, den är snygg på samma sätt som Rafale tycker jag. Det mest bestående minnet är dock att den rök som en gammal Phantom!

Hälsningar

Magnus
Jag var också där! En mäktig uppvisning. Och jag gjorde samma reflektion, den rök rejält om den. Det var en rejält skitig kärra om jag minns det korrekt. Den stod uppställd på området efteråt.
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Lite mer fixat nu, wash och ett första vädringspass. Strax bara antenner och pitotrör (med vortex-fenor á la Gripen, lite trixigt att få till...) kvar innan det är dags för lack.

Bild
Skriv svar