Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Så var miggen klar. Älskar de här maskinerna som är i "fel" kläder. En kalla kriget-ryss i NATO-kostym är lika udda som en iransk Tomcat (jodå, den står på att göra-listan).

Bild

Bild

Bild

Lite pill att få ihop vortexfenorna vid pitotröret, plus att få till rätt nyans på färgen eftersom jag målade detta både långt efter att övriga noskonen var målad, och dessutom med både en annan typ av färg och med pensel. Ingen av färgerna var rakt ur burken... Men det löste sig.

Bild

Bild

Det har ju gnällts en del på den här modellen. Som jag nämnt ovan är den åtminstone i mina ögon klart bättre än sitt rykte. Men jag kanske är härdad vad gäller dåliga modeller. :D Men det mesta passade hyggligt. Störst problem var att få vingarna i nivå med kroppen - det ska vara en liten glipa längst fram - motorgondolerna som krävde lite våld för att sluta tätt mot kroppen och en fånig del bakom nosen, på kroppens undersida (mellan noskonen och kanonen) som var ett helsicke att få till. Men det handlade mest om slipning, våld och svordomar, något spackel behövdes knappt alls. Rätt okej panellinjer också (även om inte alla är rätt), med tanke på modellens ålder, den kom i början av nittiotalet.

Bild

Bild

Bild

Mina MiG-frossor handlar oftast om lite äldre modeller. Tjugonian har alltid varit lite väl modern för mig. Men det vete tusan om jag inte börjar omvärdera den nu. Det är en rätt fräck maskin ändå! Så det kanske blir en GWH trots allt någon dag! :)

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt som sjutton! Härligt vädrad och många fina detaljer t.ex som den röda tunna linjen runt den bakre huven.

Anders E
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Frasse »

Riktigt fint bygge! Lagom sliten och vädrad. Har själv denna byggsats och tänker bygga en Polsk maskin i eurocamouflage.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Ja, jag har som sagt fått mersmak på tjugonian, så det lär bli fler i framtiden. Har en idé om att bygga alla jet-MiG i 1/48, bara 19 och 31 kvar nu (om man inte räknar 33 och 35, men de är ju egentligen bara versioner av 29:an). Och så MiG-9, förstås, om den dyker upp någon gång.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt läcker modell Björn. Härlig patina du fått till. //Lennart
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Mikojan MiG-29A, Academy 1/48

Inlägg av BGB »

Vackert!!!

Mvh
Boris
Skriv svar