Dragon/Italeris fallskärmsjägare (339) Färdiga.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Dragon/Italeris fallskärmsjägare (339) Färdiga.

Inlägg av Knajd »

Bild

Har påbörjat uppföljaren till Spetsnazfigurerna. De ryska fallskärmsjägarna är som jag nämnde ungefär samtida men mycket bättre. De måste ha gjorts av någon annan designer. Proportionerna är mycket bättre - speciellt fötterna och ansiktena. Jag använde satsens huvuden och de ser lika bra ut som vilka satser som helst från sena 90-talet. Jag tänkte den här gången grunda med akrylfärger som ni ser ovan och sedan göra resten av jobbet med oljefärger.

Det enda hemgjorda är hjälm- och vapenremmarna.
Senast redigerad av Knajd den 03 aug 2021, 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Knajd
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeris fallskärmsjägare (339)

Inlägg av Knajd »

Bild

Delar av uniformerna har fått skuggor och högdagar av oljefärg. Jag har inte skruvat upp färgmättnaden i bilden - oljefärger av hygglig eller bra kvalitet innehåller väldigt mycket pigment. De bruna uniformerna fick bli så färgstarka för de kommer få filter och annat på sig.

Kamouflageoverallerna var jag lite diskretare med. Det är en mycket smalare balansgång när man blandar färgerna för att kamouflagemönstren fortfarande ska synas. Här är oljefärger helt överlägsna enligt mig. Endast ett lager för skuggor respektive högdagar behövs. Sedan blandar man och lägger på extra om det behövs. Med akrylfärger kan det krävas tre lager och det blir aldrig lika snygga övergångar.
Knajd
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeris fallskärmsjägare (339)

Inlägg av Knajd »

Bild

Spenderade midsommaraftonens eftermiddag med att göra de sista målningsdetaljerna i olja. Målade lite nya kontraster på de bruna uniformerna och målade baskrarna. Framöver väntar mattlackning och eventuellt lite detaljer som ska målas med akrylfärg om det blir nödvändigt. Jag har försökt måla så mycket som möjligt med olja för har man väl fixat en palett med oljefärger är det bara att köra på så länge man orkar.
Knajd
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeris fallskärmsjägare (339)

Inlägg av Knajd »

Det ska såklart tillkomma vädring, kanske ett filter och en platta för dem.
Knajd
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeris fallskärmsjägare (339)

Inlägg av Knajd »

Bild

Jag har lagt på filter på de bruna uniformerna för att tona ner oljefärgerna som blev skrikigt intensiva. Ett ordentligt lager "damm" på nedre benen och kängorna som ska få figurerna att hänga ihop med den påbörjade bottenplattan ni ser i bakgrunden. Jag mattlackade som vanligt med W&N spray och valde sedan att penselmåla huden med Panduros halvblanka lack och blanka lack på diverse detaljer. Jag tycker resultatet är riktigt bra.

Som jämförelse slängde jag in nästa grupp figurer. Dragon/Italeris (342) franska främlingslegionärer från första Gulfkriget.
Knajd
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Dragon/Italeris fallskärmsjägare (339)

Inlägg av Knajd »

Bild

Bild

Bild

Bild

Då var de färdiga. SAM-operatören och kulspruteskytten är mina favoriter.

Som sagt kom det här setet ut samtidigt som Spetsnazfigurerna men proportionerna är mycket bättre. Detaljerna är inte knivskarpa men för eran var de mycket bra för att vara plastgubbar.
Skriv svar