På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av TomasJ »

Hej alla

Det var längesedan jag postade något på forumet men nu är det dags igen. Jag har ju en förkärlek för udda resinmodeller så här kommer två jag jobbar på för närvarande, båda i 1/35 och från Commander Models i USA. Det är första gången jag prövar något från denna tillverkare så vi får se hur det går.

M1 Combat Car - en lätt kavalleri-stridsvagn från 1936, systermodellen hos infanteriet kallades M2 Light Tank.

M2A1 Medium Tank - en medeltung stridsvagn från 1939 vilken skulle komma bli föregångaren till M3 "Lee" Medium Tank.

Är det någon som har tips på var man kan hitta ersättnings-pipor till 0.303 Browning-kulsprutorna? De i byggsatsen var tyvärr inget vidare gjutna och jag kommer behöva några stycken då M2:an hade upp till 9! kulsprutor.

Mvh
/Tomas
Bilagor
IPMS M1 foto1.jpg
IPMS M1 foto1.jpg (122.52 KiB) Visad 5012 gånger
IPMS M2A1 foto1.jpg
IPMS M2A1 foto1.jpg (103.39 KiB) Visad 5012 gånger
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av kai »

TomasJ skrev: 22 maj 2021, 18:12 Är det någon som har tips på var man kan hitta ersättnings-pipor till 0.303 Browning-kulsprutorna? De i byggsatsen var tyvärr inget vidare gjutna och jag kommer behöva några stycken då M2:an hade upp till 9! kulsprutor.
Här kanske: https://www.alfahobby.se/search.php?keyword=browning
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av Urban Gardini »

Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av Joakim Hultman »

Kul förebilder! Verkligen ingenting man brukar få se i modellväg.
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av Erik Liljegren »

Intressanta förebilder!
Var fick du tag på dom?

Ett alternativ för kulsprutorna är set med .50cal till flygplan i 1/48, ofta får man många pipor i dom.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av TomasJ »

De är inköpta via tillverkarens hemsida: http://ironshipwrights.com/. Det är tre fabrikat på samma URL.

Själva banden ingår inte i byggsatserna men de var inga problem att hitta separat. Jag använder AVF Club-länk-för-länk-band till M1:an och Miniart -länk-för-länk-band till M2:an och båda passar bra.

Tack för tipset med 1/48-pipor. Jag har tänkt tanken men inte vetat vilken skala som skulle passa bäst.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av TomasJ »

Nu är den lilla M1:an klar för färg. Som de flesta resinbyggsatser jag stött på innehöll även denna en del skeva delar och andra med luftbubblor att fylla i. När jag såg hjulupphängningens delar trodde jag aldrig att den skulle gå ihop men döm om min förvåning så passade allt rätt bra. En del skeva delar skulle till och med vara skeva om jag haft bättre koll på de riktiga "hjul-stationerna" ser ut...
Torn-ringen var lite skev men det gick att fila ner så nu sitter tornet rätt ok. Som så ofta är det putsning/filning av alla resindelar som tar upp den mesta tiden. Ibland måste man även i stort sett skulptera och torrpassa delarna många gånger innan de är klara för montering. Jag använder oftast långsamtorkande cyano-lim som även funkar som fyllning av mindre lufthål.

IPMS M1 foto3.jpg
IPMS M1 foto3.jpg (121.45 KiB) Visad 4421 gånger

Kulsprutorna var så skeva så att jag valde att byta ut dem. Ibland går det att värma upp dem och räta ut dem men jag hade ingen lycka denna gången. Det enda jag är missnöjd med är fronten med förarens och KSP:skyttens luckor, den var skev från början och jag fick ingen rätsida på dem. Alternativet hade varit att såga isär dem och bygga upp dem med räta vinklar men jag valde att låta bli, får se om jag ångrar mig när färgen kommer på.

IPMS M1 foto2.jpg
IPMS M1 foto2.jpg (127.98 KiB) Visad 4421 gånger

Byggsatsen består av resin och ett litet fotoets-ark följer med. Banden får man som sagt köpa separat. Många av de delikatare delarna kommer i fler ex. än vad som krävs, så det gör inget att några delar har lufthål som inte går att reparera. Gjutningar/detaljer av de större delarna håller generellt sett hög klass, denna lilla modell lider dock lite av att det är många platta delar som ska passas ihop och ibland blir det lite skevt här och var trots tvingar och spackel.
Kulsprutorna kommer från Bronco (de gråa) och Master Model (mässing). Banden kommer från AFV Club, plasticard och koppartråd kommer från reservdelslagret.

M1:or verkar fått radio monterat allt eftersom men jag tänkte visa en tidiga vagn utan antenn ovanpå motorutrymmet.
Färgvalet är enkelt, US Olive drab är enda alternativet vad jag sett.

/Tomas
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av TomasJ »

Nu är M2:an också klar för färg.
Modellen gick ihop som en vanlig resinmodell, en del delar är skeva efter gjutningen och det blir lite glipor här och var så spackel och superlim är nödvändiga. De större delarna är riktigt bra gjutna och detaljrika, medan de allra minsta delarna har ojämn kvalitet. Även med denna modell följer extradelar med för att minska problemet med smådelar förstörda av luftbubblor.

IPMS M2A2 foto2.jpg
IPMS M2A2 foto2.jpg (115.78 KiB) Visad 4353 gånger

Även här har jag använt Master Model-pipor. Då denna vagn gjorde en grej av att vara överflödigt bestyckad med kulsprutor tyckte jag det var värt att ersätta resindelarna. Det är 7st kulsprutor på min modell och då har jag valt att inte montera de två kulsprutorna ovanpå tornet. Förutom två fast monterade i fronten och den ovanliga iden med fyra kulsprute"torn" i de fyra hörnen, så är även rikoschett-plåtar bakom bandhyllorna en lösning jag inte sett, varken förr eller senare. Tanken var tydligen att kulorna skulle studsa på plåtarna och riktas ner bakom vagnen om någon gömde sig där eller i en skyttegrav man precis kört över. Ovanlig idé minst sagt.

IPMS M2A2 foto3.jpg
IPMS M2A2 foto3.jpg (121.9 KiB) Visad 4353 gånger

Jag har använt Miniart-band och efter att ha breddat drivhjulen så passar de riktigt bra. Det följer som sagt inte med några band med modellen så de får man skaffa själv.

IPMS M2A2 foto4.jpg
IPMS M2A2 foto4.jpg (201.48 KiB) Visad 4353 gånger

Även denna vagn lär bli olive drab.
Limma lugnt.

/Tomas
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av Lurifax »

Maaaaagiskt!
Mycket rena och fina byggen av modeller som säkert inte är av Tamiya-kvalitet.

Kul att den ena heter M1. Tänk om någon befälhavare i Irakkriget beordrat in ett kompani M1 och sett de här små krabaterna komma puttrade. Så förvånad han skulle bli.

Ska du bygga några figurer också?

Mycket roliga byggen!
Hatten av!
holst

CU@C4
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av denstore »

Verkligen vrålcoola vagnar! Och snyggt byggda också.
Skriv svar