På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av Erik Liljegren »

Snyggt! Ska bli kul att se dem målade.

Vad använder du för färg?
Nisse
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 aug 2014, 07:26

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av Nisse »

Fint byggt och intressanta modeller! Kul med så udda fordon.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av TomasJ »

Ja de hade svårt att bestämma om modellnamnen sig i början, de hade tydligen två medeltunga och två lätta vagnar som alla kallades M1 när det begav sig. Och sedan kom M1 Abrams några år senare... :D

Har inte bestämt mig om figurer men troligtvis inte denna gången.

Jag använder vattenbaserat för det mesta, Tamiya och Gunze, men just olive drab brukar jag ha svårt med. Tamiyas XF-62 sägs ju vara den som liknar originalet bäst men jag tycker den blir alldeles för mörk på modellerna. Gunzes H78 lite ljusare men fortfarande väldigt mörk. Jag ska testa att bryta färgen med till ljusare nyanser tänkte jag. Får se hur det blir.

Vad använder ni andra för olive drab på era WWII-vagnar? Jag har förstått att det finns många synpunkter i frågan.
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av zapper »

Kul att se dig karva och limma resin här igen! Får instämma med de övriga: riktigt tuffa vagnar. Kollade igenom lite av LIFE Magazins bilder från tidiga amerikanska 40-talsmanövrar för ett tag sedan och kände ett lite återuppväckt intresse för dessa tidiga vagnar.

/E
Erik von Rosen
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av TomasJ »

Karva och tälja är en lysande beskrivning på monteringen av en del resinbyggsatser.

M1:an har fått en uppljusad olive drab som grundfärg och banden vädrades i förhand. Monteringen av banden blev väl sådär, vinklarna blev inte helt rätt överallt.
Här står den vid storebror som referens, en M3A3 Stuart från AFV Club.

IPMS M1 foto4.jpg
IPMS M1 foto4.jpg (124.13 KiB) Visad 3404 gånger

Lika svårt som att hitta modellerna var det att hitta dekaler till dem. Jag beställde Decalcomaniacs set till amerikanska lätta stridsvagnar på chans.

IPMS M1 foto5.jpg
IPMS M1 foto5.jpg (235.62 KiB) Visad 3404 gånger

M2:an har fått band monterade och lite grundfärg. Även denna testar jag att ge en ljus bas att arbeta utifrån.
Jag har inte hittat många bra referensfoton på M2A1:or. Jag ska jaga några vita registeringssiffror att klippa ihop. Mer märkning än så blir det nog inte.

IPMS M2 foto5.jpg
IPMS M2 foto5.jpg (141.72 KiB) Visad 3404 gånger
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av Erik Liljegren »

TomasJ skrev: 13 jun 2021, 20:56 Jag använder vattenbaserat för det mesta, Tamiya och Gunze, men just olive drab brukar jag ha svårt med. Tamiyas XF-62 sägs ju vara den som liknar originalet bäst men jag tycker den blir alldeles för mörk på modellerna. Gunzes H78 lite ljusare men fortfarande väldigt mörk. Jag ska testa att bryta färgen med till ljusare nyanser tänkte jag. Får se hur det blir.

Vad använder ni andra för olive drab på era WWII-vagnar? Jag har förstått att det finns många synpunkter i frågan.
Jag använder Tamiya XF-62 fast jag mixar den med Dark yellow och NATO brown i lite olika proportioner. Jag har lite olika nyanser.
Jag har AK Real Colours OD No9 men har inte testat den än.

Snygga vagnar!
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av TomasJ »

Hej igen

Nu är den lilla "M1 Combat Car"-vagnen klar.
Resultatet blev helt ok för en resinmodell och det var kul att bygga något lite annorlunda.

Att den har det ovanliga namnet "combat car" och inte "light tank" beror på administrativ kreativitet. Man hade i USA bestämt att kavalleriet inte skulle få ha stridsvagnar, alla skulle samlas hos infanteriet. När kavalleriet ändå ville ha dem fick man vara påhittig. På det sättet kom samma lätta vagn (fast med olika tornalternativ) att kallas "M1 Combat Car" hos kavalleriet och "M2 Light Tank" hos infanteriet. Det tillverkades ett 80-tal M1:or mellan 1936-38. När oroligheterna började i europa organiserades pansarvapnet om, varpå M1 Combat Car döptes om till M1A2 Light Tank.
Är någon annan intresserad av djupdykning bland alla märkliga modellbeteckningar kan jag rekommendera Steven Zalogas "Early US Armor" från New Vanguard, den har varit ovärderlig för mig i det här bygget. :D

IPMS M1 foto7.jpg
IPMS M1 foto7.jpg (117.53 KiB) Visad 3329 gånger

Inga stora modifieringar är gjorda, spännhjulet är flyttat lite framåt och neråt några mm för att få rätt utseende på banden.
Skulle jag bygga en likadan till skulle jag lägga lite mer tid på förarens och ksp-skyttens luckor i fronten, lite mer spackel på bakplåten och monteringen av banden som jag krånglade till lite onödigt mycket och inte blev helt nöjd med.

Dekalerna ser bra ut men de är lite tunna, så bakgrunden lyser igenom lite (precis som tillverkaren informerar om).
Tyvärr kunde jag inte använda några dekaler på tornsidorna då jag upptäckte att det inte fanns plats mellan sikt-gluggarna, synd då de hade lyft den enfärgade täckningen en hel del. Här hade jag behövt flytta isär luckorna innan målning.

En kul detalj är de små vapenslag-plåtarna monterat på tornet, det ska synas att det är kavalleriet som kommer åkandes med de korslagda sablarna välputsade, precis som på farfars fars tid.

IPMS M1 foto8.jpg
IPMS M1 foto8.jpg (125.04 KiB) Visad 3329 gånger

Det följer med lite blandade verktyg, och jag har sett på foton att de monterades på lite olika ställen genom åren.
Dekaler, banden samt kulsprutor är som sagt tillagda, annars kommer allt från byggsatsen.
Byggsatsen kanske inte är något för nybörjare men annars en kul liten vagn att bygga.

IPMS M1 foto9.jpg
IPMS M1 foto9.jpg (153.64 KiB) Visad 3329 gånger

Snart är M2:an klar också, bara lite småfix kvar nu...
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av denstore »

Hur fräck som helst! Lite drag av anorektisk Stuart, men det är väl egentligen vad det blev sen också.
Snyggt och annorlunda bygge!
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av Knajd »

Väldigt fin vagn, väntar på att få se M2:an.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: amerikansk mellankrigspansar

Inlägg av TomasJ »

Nu är även nästa vagn klar, M2A1 medium tank.

Först lite historia för de hågade.
Specifikationen för US Armys nya mellanviktare formades 1934/36 men när de till sist togs i tjänst 1939/40 hade utvecklingen redan sprungit ifrån den.
När den togs i tjänst hade M2 medium samma kanon och pansarskydd som den samtida lilla M2A4 light tank, dessutom hade konflikterna i Europa påvisat behovet av en stridsvagn med bättre prestanda med all klarhet.

IPMS M2 foto6.jpg.jpg
IPMS M2 foto6.jpg.jpg (124.91 KiB) Visad 3193 gånger

En 37mm kanon och (upp till) nio kulsprutor utgjorde beväpningen på den 21 ton tunga vagnen.
94st M2:or ska ha byggts och alla användes för träning och manövrar i USA innan produktionen upphörde 1941.
I dess ställe konstruerades en nödlösning där man satte en 75mm kanon i en ombyggd M2 och så föddes M3 medium "Lee",
på så sätt fick man en tillfällig lösning som funkade i väntan på att den nya M4 Sherman skulle bli klar.

IPMS M2 foto7.jpg.jpg
IPMS M2 foto7.jpg.jpg (124.8 KiB) Visad 3193 gånger

Modellen från Commander Models var relativt lättbyggd, men grundläggande förkunskaper i resinbyggande skadar inte.
De bakre kul-deflektor-plåtarna var kluriga att få ihop med rätt vinklar men med lite påhittighet och mycket superlim går allt.
Ett litet ark foto-ets medföljer och det gör även med en uppsättning verktyg man kan använda efter önskemål, jag har bara använt en del av dem.

Några av kulsprutorna i min byggsats var lite dåligt gjutna och andra var sneda så jag valde att ersätta dem med nya.
Två kulsprutor kan monteras ovanpå tornet men jag har sett ytterst få referensfoton med dem på plats så jag valde att inte montera dem.

Gjutningarna på den övre skrov-halvan är helt fantastisk. Hjulupphängningen är ok men det krävdes mycket tid för att få allt "ganska" rakt.
Drivhjulen fick breddas lite innan banden passade. Banden kommer från Miniart var väldigt pilliga att få ihop, de var böjbara länk-för-länk-band.

IPMS M2 foto8.jpg.jpg
IPMS M2 foto8.jpg.jpg (139.63 KiB) Visad 3193 gånger

Tillagt är lite plasticard, koppartråd samt nya KSP-pipor från Master Model (tack för tipset Erik).
Skulle jag bygga en till M2:a vore "gummi"-band att föredra, om det går att hitta några.

Målning med Gunze/MR Hobby och Tamiya samt gnuggis-dekaler från Archer.

Hålet i tornluckan ska tydligen vara till för att sticka ut och vifta flaggor ur, då dessa vagnar ursprungligen inte var utrustade med radio. Jag vet inte om det stämmer men jag har sett flaggor på andra länders stridsvagnar, någon som vet mer?

Ett kul och annorlunda bygge och så vitt jag vet enda alternativet om du vill bygga en M2 medium i 1/35.
Modellen beställs direkt från tillverkarens hemsida och det finns ännu mer obskyra modeller att välja mellan där än de två jag byggt här.

Mot nya djärva byggen
På återhörande
/Tomas
Skriv svar