Nordatlanten, fortsättning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Nordatlanten, fortsättning

Inlägg av Matajen »

Efter att ha byggt en korvett och en ubåt så tänkte jag att det vore kul att fortsätta på temat med ubåtskriget i Atlanten och där spelade ju även flyget en viktig roll. Så snart ska jag ge mig i kast med denna Wellington i marinutförande. Det hade varit kul att ha den i 1:144 (som båtarna) men jag kunde inte hitta någon sådan. Nu är det inte hela världen, eftersom det inte är ett diorama jag bygger utan några modeller med gemensamt tema. Innan jag ger mig på flygplanet, som åtminstone för mig är ett ganska stort projekt, så tänkte jag sticka emellan med en liten PAK 3,7 cm och göra ett litet diorama kring den. På tal om PAK-en, jag noterade att det inte finns några dekaler för hjälmar eller gradbeteckningar. Jag tänker att det inte vore orimligt i den här skalan. Är det något man köper extra?
Nya modeller.jpg
Nya modeller.jpg (2.11 MiB) Visad 1335 gånger
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Nordatlanten, fortsättning

Inlägg av Knajd »

Hjälmdekaler brukade följa med i vissa av de gamla Tamiyaboxarna men de var oftast oanvändbara. Man får köpa till dem från någon tillverkare. Aber har ett kit med hjälmdetaljer och dekaler till hjälmar för Wehrmacht, Waffen-SS, Luftwaffe och Kriegsmarine. Elefant Corporation har tydligen nya ark hjälmdekaler som ser bra ut. Archer Transfers dekaler har jag aldrig sett på riktigt men på bild ser de snyggt centrerade ut. Några tillverkare har hela ark med dekaler för såväl hjälmar som uniformer. Själv har jag bara använt hjälmdekaler då de syns mest och jag tänker att dekaler på axelklaffar, kragar och fickor är svåra att få på och passa in. De detaljerna målar jag.

Det går säkert att skriva ut egna hjälmdekaler men eftersom de är små kanske det är svårt om man inte har en väldigt bra skrivare.
Skriv svar