För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Knajd »

Det var lite synd att den åkte i papperskorgen. Det är alltid kul att se hur man utvecklas och gå tillbaka och titta på detaljer som man ogillade när man precis byggt färdigt något men som i efterhand blev bra. Ska du testa en ny Mersu med våra tips eller har du hittat ett intressantare projekt?

Du gjorde helt rätt i att välja en byggsats som är bra, ser trovärdig ut och har fina dekaler med mera. Det är lättare att bygga bra byggsatser än dåliga (som mina Spetsnazfigurer som mest var en övning i oljefärgstekniker). Dåliga byggsatser är en utmaning och man kan lätt tappa sugen.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Knajd »

Hittade en airbrush som startade med ett lågt utgångspris på Tradera. Jag antar att det är en jättebillig Badger för nybörjare. Köp till en billig Biltemakompressor för en tusing så har du något att börja airbrusha med.

https://www.tradera.com/item/180909/468 ... ay-gun-set

Det kommer och går annonser på prylar för oss med begränsad budget. Kan vara värt att ta en titt ibland.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Urban Gardini »

Jag avråder från start med något annat än en dual action spruta, gärna toppmatad då de är enklare att använda. Det finns billiga sprutor som även om de är billiga är bättre än ingen alls. Det spelar i stort sett ingen roll vad man startar med för man kommer ändå att köpa minst en till allt eftersom man blir mer van. Själv så började jag med en Aztek A470 som jag köpte begagnad för 500:- men trivdes aldrig med den och köpte en Kinaspruta från Jula som passade mig mycket bättre och den körde jag med i runt tre år innan den var slut. Då köpte jag ett paket med en riktig kompressor istället för den röda faran på 97 dBA som jag hade och en H&S Evolution Silverline 2in1. Har kvar bägge men det har blivit fler sprutor sedan dess så just nu så sitter jag på nio stycken varav jag ska sälja av en. Azteken då? Jo den sålde jag vidare för 500:- kanske fem år efter jag köpte den. Feltemas airbrushkompressor ligger väl på runt 800:- och den är en bra start. Den har dock taskig livslängd på grund av plastdrev i motorn och att den går för varm och lägger av om man kör för intensivt. Den brukar ge upp efter 1-1½ år på ett ungefär. Det finns de som betar av tre stycken inom garantin på den och så finns det de som klarar den i fem år. Det behöver inte vara dyrt att starta med att spruta sina modeller men hur som helst så går ALLTID familjen före så det kan ta lite tid innan man står där redo att starta. Nackdelen med en billig Kinaspruta är att som nybörjare så förstår man inte alltid varför det emellanåt blir fel eller varför man inte får till sprutbilden. En van användare har lättare att komma runt dessa bekymmer just på grund av erfarenhet. Sen så är i regel de flesta billiga sprutor svårare att rengöra än de av högre kvalitet.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar