För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Knajd »

Har du använt penselmålning för att simulera oljan och röken? Färgen ser tjock ut. Jag gillar Tamiya Weathering Master för att gnugga dit smuts och olja men de modernare alternativen från AK och andra tillverkare kanske är ännu bättre.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Urban Gardini »

Nersmutsningen med olja och avgassot är på tok för kraftig. Fixas enklast med spruta men det har du dessvärre inte ännu. För att fixa nersmutsningen med pensel så är det bäst att använda olja som dels är tunnare och dels har finare pigment så du enkelt kan blenda olika nyanser och även fasa ut den så du slipper skarpa kanter. Oljan undertill ser ut som om oljekylaren har fått sig en granat och släppt ut ALL olja. Återigen där är olja i olika svarta/mörkgrå/mörkbruna nyanser lämpligt att arbeta med genom att du klickar dit olja precis bakom kylaren och drar den bakåt streck för streck med en pensel som är mycket lätt fuktad med lacknafta. Repetera till dess du är nöjd och blir det fel så går det ta bort med lacknafta och en pensel och börja om igen. Men jag tycker att du bör vänta med nästa bygge av samma fågel till dess du har blivit med spruta eftersom det kommer se mycket bättre ut med mottlingen på sidan om den görs med spruta istället för med pensel.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Knajd »

Om det finns bra bilder rekommenderar jag att du kollar vad färgen blev avskavd på de verkliga planen. Sedan blandar du en mellangrå färg med en droppe av någon lämplig metallfärg (gärna mörka aluminiumtoner eller stål) och duttar på försiktigt längs med framkanten på vingarna, rodren, landningsstället och delar där värme och slitage fick färgen att lossna. Använd tunn färg och lägg på lite i taget för det är bättre med lite för lite än för mycket även om militär utrustning under kriget kunde slitas otroligt mycket.

Avskavd färg kommer matcha oljeläckage och sot på ett snyggt sätt.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Knajd »

Jag håller med Urban om att du borde skaffa två - tre tuber oljefärg som du kan förtunna med lacknafta och använda som filter, för att simulera avgaser och sot eller för att göra skuggor i panellinjer och annat. Payne's grey, bränd umbra och bränd sienna är tre färger jag rekommenderar för att blanda sot, oljeläckage, rost eller för att göra skuggor.

Använd syntetpenslar (storlek 1 och 0 av bra kvalitet) och lägg på lite i taget. Oljefärg kan man lätt ta bort eller gnugga ut med en tops eller mjukt hushållspapper fuktade med lacknafta. Det är väldigt kul att "kladda ner" och ta bort överflödig färg. Terapi som får arbetstimmarna att flyga iväg.

Man kan använda billiga oljefärger men de dyrare tuberna har mer pigment och de räcker där med längre. Nu behöver du bara köpa småtuber för man använder max en lillfingernagel med färg om man ska vädra ett flygplan i 1/48 eller 1/72 (eller ett fordon i 1/35).
Senast redigerad av Knajd den 18 maj 2021, 09:24, redigerad totalt 3 gång.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Knajd »

Vad gäller målningen så ska du spraya på färgen försiktigare. Med en airbrush kan du variera trycket och lägga på i fler tunna lager. Med en sprayburk är det tyvärr bara att gilla läget och försöka hitta ett rum med lagom luftfuktighet och hålla burken på ett lagom avstånd. Alternativt så penselmålar du med väldigt förtunnad färg i tre till fyra omgångar så detaljerna inte fylls av tjock färg. Ju mer du kan styra över ju snyggare kommer det bli vid delar som du maskerar eller senare ska detaljmåla.
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Frasse »

Jag säger som Knajd att om man penselmålar med väldigt förtunnad färg i omgångar kan man få bra resultat. Den stora skillnaden med färgspruta är när man målar ljusa färger typ gult, vitt. För mig blev det ett lyft när jag köpte ny färgspruta med tunnare munstycke-nål för något år sedan. Hade svårt att göra mottling i 1:72 med min 25 år gamla färgspruta men med den nya Badgern går det utmärkt.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av Frasse »

Kom på en detalj. Tropikfiltrets filter (mittdel) skall inte vara camouflagemålat utan verkar vara någon metall-silver färg på bilder av av flygplanen.
Göran
Paint it black ! :twisted:
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av BGB »

hej,

Om du ska mottla tyska plan prova att ta en bit skottesvamp ryck ut en liten bit och doppa den i utspädd färg håll med en pincett eller fingrarna om du tycker det är bättre tryck inte med samma sida av den hela tiden byt när den börjar bli för färgmättad så får du en bättre mottlimg.

Boris
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av daza »

Skrota den inte Morgan! Låt den gotta till sig med Mr Muscle ugnsrengöring i en påse i ett par timmar, borsta bort färgen med en tandborste och ha den som test-/övningsobjekt. Beroende på hur väl den överlever färgborttagningen kanske den till och med kan få en ny chans. Jag provar alltid nya tekniker på en uppsättning överblivna Vampire-vingar.

Ett annat tips för avgassot är svart torrpastellkrita. Skrapa av lite pigment med kniven och applicera försiktigt med tops.

/Daniel
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: För konstruktiv kritik: Finländsk Mersu 1:72

Inlägg av kai »

Jag tycker du ska behålla den som den är, så har du ett jämförelseobjekt för framtida projekt.
Skriv svar