Phantom FGR.2, Revell/Hasegawa 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Phantom FGR.2, Revell/Hasegawa 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Efter min Hellerbonanza, renoveringen av hobbyrummet och mitt i avslutandet av MiG-27:an har jag dragit igång ett för mig ovanligt projekt: Ett amerikanskt flygplan! :o Visserligen i brittisk kostym, men ändå!

Bild

Som synes har Aires cockpit införskaffats. Väldigt trevlig! I alla fall tills den torrpassades. Notera att jag redan kapat typ 1,5 mm av nosställschaktet:

Bild

Till slut fick jag i alla fall ihop det hela och kunde börja måla. Mycket pill var det! Och bältena... I särklass de värsta jag jobbat med. Och så skulle man göra två!

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 24 feb 2022, 07:44, redigerad totalt 2 gång.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Phantom FGR.1, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Mer Phantom's åt folket och en Spey är aldrig fel!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Phantom FGR.1, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Så fantastiskt snyggt Björn . Phantomerna" är utmanande med alla detaljer, du har verkligen lyckats som vanligt.. Kan tänka mig hur den där kommer att bli färdig, för övrigt ett av mina favorit flygplan. //Lennart
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Phantom FGR.1, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul att en Phantom håller på att byggas i det nyrenoverade hobbyrummet.
Inte så bra passform på Aires cockpiten men slutresultatet är super bra.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Phantom FGR.2, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Fantomen är tillbaka! En jädrans massa andra byggen har stått i vägen sedan i våras, men nu har han knôtt sig in på byggbordet igen. Och uppenbarligen tänker han stanna där tills jag är klar. Bara att köra med andra ord. :)

Hann längre i våras än byggtråden visade, jag byggde ihop det mesta redan då:

Bild

Men i mellandagarna fick den ett par lager pre-shade:

Bild

Och en semesterdag igår gav det här resultatet:

Bild

Körde mer Mr Paint igen. Den gröna är en utmaning, men genom att blanda deras olika versioner av MRP-110 Dark Green fick jag till något som jag till slut blev nöjd med. Till skillnad från mina vanliga bygg(o)vanor har jag inte sparat ett gäng svåra moment till sist den här gången. Så både stolar, ställ, hjul och luckor är redan fixade. Så den här ska nog gå att sy ihop rätt så snart.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Phantom FGR.2, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Lite mer tillfixat. Framför allt är det bakpartiet, runt utblåsen, som är målat.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 24 feb 2022, 07:45, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Phantom FGR.2, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Här är en fin sida Björn, om du nu vill grotta ner dig " i detaljer :) Lennart
http://soyuyo.main.jp/f4/f4e-1.html
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Phantom FGR.2, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av magnusf »

Björn! Den här kommer bli maffig i 1/48! Borde (som vanligt) plocka fram en av mina Fujimi och bygga i 1/72. Eller åtminstone se till att avsluta mina två påbörjade Phantom-byggen även om de inte har Spey-motorer...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Phantom FGR.2, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev: 07 jan 2022, 11:50 Björn! Den här kommer bli maffig i 1/48! Borde (som vanligt) plocka fram en av mina Fujimi och bygga i 1/72. Eller åtminstone se till att avsluta mina två påbörjade Phantom-byggen även om de inte har Spey-motorer...

Hälsningar

Magnus
Det ser jag fram emot! Fast visst är de läckrare med Spey-motorer? ;) Phantom är ju egentligen rätt långt ifrån vad jag brukar ägna mig åt, men maffigt var ordet. Om Tamiya skulle stuka om sin nya till en tysk fotospanare, kanske det faktiskt skulle kunna bli en till någon dag.

Bygget rullar på rätt bra, mellandagar är välgörande för byggtakten. Så nu sitter alla dekaler äntligen på plats, Phantom är ju som bekant ett eldorado för alla som älskar att peta dit hundratals småtexter. Jag är nu inte en av dem, och inte blev det lättare av att instruktionerna över var de ska sitta är rätt usla. Men efter ett gäng timmar satt de i alla fall där de skulle. En wash på det och nu är den redo för vädring.

Bild

Germanofilen i mig uppskattar såklart att några av småtexterna på nosen (de om räddning) faktiskt är på tyska! :D

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Phantom FGR.2, Revell/Hasegawa 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Ett par lager lack på den här och så är vädringen igång. Mest syns det på undersidan, här kunde det vara smutsigt värre. Ofta värre än så här, men det fick räcka:

Bild

Fast inte riktigt. Ska komplettera lite, bland annat på stabben. Men det är lätt att överdriva också, har sett en del vackra Phantoms där byggaren tagit i helt korrekt, men där känslan inte riktigt funkar i skalan, utan det ser övervädrat ut.
Skriv svar