Airfix 1/24 Hawker Hurricane HC-454

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Airfix 1/24 Hawker Hurricane HC-454

Inlägg av Frasse »

Ja du Magnus, jag erkänner att jag tar god tid på mig i mina projekt. Det ska ju inte vara ett tvång att bygga och tyvärr infinner sig byggtorkan ibland. Jag gillar att hålla flera byggen igång samtidigt och håller just nu på med några bilar och flygplan som jag tänkte visa först när de är färdiga. Livet och arbetslivet kommer ju emellan så det stämmer det som John Lennon sade, "Life is what happens while You are busy making other plans"
Mvh
Göran
Paint it black ! :twisted:
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Airfix 1/24 Hawker Hurricane HC-454

Inlägg av Frasse »

Hurricanen blev liggande en lång tid men nu på våren kom jag igång med den igen.
Har hunnit med en hel del nu i påsken trots en skaplig förkylning.
Limmade övre vinghalvorna först mot kroppen. Fick karva och såga lite för att vingarna skulle bli bra.
DSC01548.JPG
DSC01548.JPG (4.06 MiB) Visad 196 gånger
Under vingen fick limmas i omgångar men passar riktigt bra.
DSC01595.JPG
DSC01595.JPG (4.03 MiB) Visad 196 gånger
Målade bakvingarna och rodren då man inte kommer åt att måla rodren i framkant annars, Använde en gammal Xtracolor X211 RLM82 enamel, den funkar fantastiskt i färgsprutan och den blir blank direkt ur burken. Undersidan Humbrol 65.
Sedan limmade jag stabbarna och det var allt lite pyssel då rodren var på tok för tighta mot stabbarna. Fick modifiera och slipa fästena för rodren.
DSC01597.JPG
DSC01597.JPG (3.9 MiB) Visad 196 gånger

Dit limmade idag!
DSC01599.JPG
DSC01599.JPG (4.03 MiB) Visad 196 gånger
Göran
Paint it black ! :twisted:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix 1/24 Hawker Hurricane HC-454

Inlägg av magnusf »

Hoppet lever Göran, jag följer bygget med intresse!

Jag minns Airfix 1/24:or som dröm-modeller i början av 80-talet, man stötte på dem lite här och var men de var väldigt dyra (relativt sett mycket dyrare då än vad de är idag). Jag har för mig att Stuka-lådan dessutom var i stående format vilket gjorde att den såg ännu maffigare ut på hyllan!

Hälsningar

Magnus
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Airfix 1/24 Hawker Hurricane HC-454

Inlägg av Frasse »

Tack Magnus.
De stora 1/24 byggsatserna var väldigt spännande när de kom på sjuttiotalet. Min bror byggde en Bf-109 tidigt men jag köpte en Fw-190A först lite senare när jag upptog modellbyggena på början av 90-talet. Stukan är en maffig byggsats, jag tummade på en i den lokala leksaksaffären men det blev inget köp. Vid nästa besök var den borta!
Mvh

Göran
Paint it black ! :twisted:
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Airfix 1/24 Hawker Hurricane HC-454

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag har exakt samma projekt liggande här på bordet, men jag saknar frontglaset till modellen. Har heller inte rätt propeller, men hade tänkt att bygga den rätt ut ur lådan. Vi får se om lusten infinner sig. Denna tråd är ju en bra inspiration förstås...
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Airfix 1/24 Hawker Hurricane HC-454

Inlägg av Frasse »

[quote Har heller inte rätt propeller, men hade tänkt att bygga den rätt ut ur lådan.[/quote]

Tänker du på propellern till Hurricanen så har jag delarna som ingår i byggsatsen till den plus propellerkåpan.
Du kan få bli vid den mot portot för att skicka den.

Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar