Bloodhound Jet/Rocket

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av Lennart 12 »

Har ju sysslat en hel del med modellraketer under åren, Atlas och Estes , samt byggt några egna. Det är en trevlig och kul hobby speciellt sommartid om vädret tillåter (helst vindstilla)Tyvärr så verkar rakethobby vara heldött numera i Sverige, sedan Roffes modellflyg" slutade sälja prylarna . Nåväl , har länge velat bygga en modell av rekord fordonet Bloodhound, och nu var det dags. Min modell kommer ju bara att drivas med raketmotor, så jag gör en lite annorlunda bakdel bl.a Har införskaffat lätta helgjutna hjul också, för gummidäck lär inte hålla. Kroppen är byggd till största delen av Pc med spryglar. Ryggåsen gjordes av ett fyrkanstycke Balsa, där jag slipat fram formen. Skall prova om det går att få ut bromskärmen via huven, genom att göra den så den öppnar sig .. Sätter bara en träplugg i änden där nosen normaltskall vara , och så låta den tvinga upp huven som det funkar med en vanlig modell raket. Återstår en del att göra, men provturen blir med en raketmotor av mindre modell A6-4 , för att testa funktionen. Modellen är ca 50 cm lång. //Lennart
Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av Björn Fransson »

Häftigt! Det här ska följas med stort intresse!
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av F Porsche »

Utmanande val, det finns en hel del referensmaterial på nätet.
Kommer att vara kul att följa.
Rolex var med och sponsrade, deras Air-King har urtavla i stil med Bloodhoundens hastighetsmätartavla.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av Lennart 12 »

Tack ! Jo , det finns en hel del på nätet, och flera olika varianter . Näväl jag bygger vidare på min egen. Kommer ej att borra genom ryggåsen , för att slippa problem med turbulens i själva fordons kroppen, utan monterar en liten vinge på frontens ovansida i stället. Vilken kommer att avleda luftsrömmarna över ryggåsen och fenorna baktill. Gör ett något annorlunda huvarrangemang också, men helheten består. Har gjort hela plattan som huven sitter på som den lucka jag skrev om i förra inlägget. Ledad i framkant . Håller som bäst på att bygga infästning för noshjulet och anpassa delarna. Lade på ett lager sprayspackel och blå färg bara för att känna efter hur den kommer att se ut ungefär. Skall slipa hela sedan och grundmåla. Markfrigången blir låg, och så skippar jag bromskärm, och kör obromsat .Sätter upp ett tennis nät över platsen där jag skall provköra , så luckan/huven räcker för montering av plugg/nos och flamvadd. //Lennart
Bild
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av Lennart 12 »

Snart dags för Lift Off "

Lite färg på nosen och möjligen några dekaler, poängen är att se att den fungerar bra , och går i Raketfart :D
//Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av Lennart 12 »

Nu är experiment modellen klar att testas. Har fäst linan för bromskärmen till rakethylsans plugg/nos inne i sittbrunnen. Blir det för högt tryck där så försvinner troligtvis huven i höjdhoppet" men det kan jag leva med. Blev ju inte en exakt kopia av originalet med målning och märkning. Good year dekalerna satte jag dit för att den inte skulle vara alltför naken" Blir skoj att testa funktionen. //Lennart
Bild
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av tiking »

Nice.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av Lennart 12 »

Thank you Charles !

Provturen med raketbilsbygget gick mestadels enligt planerna. Åkte ut till en av det nedlagda gamla raksträckor som finns i anslutning till F 21.
Provade först med en A motor, endast för att kontrollera hur rakt den skulle gå, och utan bromskärm. Modellen var stabil och gick fint.
Körde nästa gång med en C - 6 motor, och då gick det verkligen undan. Mitt filmteam, i egenskap av hustrun Lotta hann inte med att filma med mobilen. Vi har ingen rutin att göra det eftersom den endast används för att telefonera med, eller fota. Nåväl modellen gick otroligt snabbt och fint, skärmen löste ut som planerat, och huven blåste all värdens väg då pluggen på insidan släppte av trycket, och aktiverade bromskärmen.(hittade igen den till slut ) Vi vet bättre nu hur vi skall filma det hela, och skall göra fler turer senare i sommar. Har beställt D-motorer bl.a och börjat bygga på en ny och större modell, som jag skall köra med fler motorer, och aluminium chassi. Nu vet jag att konstruktionen fungerar :) //Lennart
Bild
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av Proosen »

Det är ett riktigt fränt projekt, ser fram emot filmer på åkturerna!

/Niclas
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bloodhound Jet/Rocket

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för det Niclas !
Jo det är kul att se om det går att omsätta teori i praktik. Var inte säker på om vingarna i fronten skulle fungera . Var rädd att den skulle lyfta fronten, och gå på bakhjulen . Som sagt , skall göra fler turer och även försöka mäta hastigheten, och även få till en film snutt. Men undan gick det :)
//Lennart
Skriv svar