Vickers Vimy Commercial

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vickers Vimy Commercial

Inlägg av Björn B »

Bild
Efter att ha sett ett läskigt Vickers Vikingbygge från Maquette på ett forum var jag tvungen att ta fram min Vimy Commercial för att kontrollera hur den var.

Bild
Den nya kroppen var mycket bättre än Viking. Resten av byggsatsen kommer från Frogs gamla Vimybombare

Bild
De nya delarna var flygkroppen, ett noslandningsställ och en plastrektangel. Jag har ingen aning om vad den är till.
Absolut ingen interiör i sittbrunnen.
Om någon tänkt sig att köpa denna för att istället bygga bombplanet kan jag berätta att det blir svårt för kroppen till den finns inte med i satsen.

Bild
När man ändå hade modellen framme så råkade jag börja pilla på den lite.
Hur vingarna passar på flygkroppen är intressant. Nosen har luckan för ambulansversionen.

Bild
Höger sida har en fönsterkonfiguration som jag inte kan hitta på bild.

Bild
Medan vänster sida är nästan korrekt. I stället för fönstret längst fram ska det finnas två mindre fönster i en dörr för bagaget.
Passagerardörren bak är placerad fel. Den hade gångjärn längst ner med inbyggda trappsteg på insidan så den ska gå fri för vingen.
Bilder får mig att tro att vingarna är placerade för långt bak. Jag tror att jag måste flytta dem framåt ca 3 mm och sedan flytta dörren lite bakåt.
Då måste jag skapa nya fönster men det är OK eftersom jag måste göra det på andra sidan ändå.
En annan sida som stör mig är nosen. Jag tycker att den är för "spetsig" och äggformad.

Bild
Jag har gjort några ganska radikala konverteringar förr utan att tveka, men det här skrämmer mig lite.
Bara det faktum att basen är en dubbeldäckare släppt 1964 skriker "PROBLEM" och sedan ersätta flygkroppen med något som kanske inte passar med vingarna .......
Jag bryr mig vanligtvis inte om det finns något interiör i kupén eftersom det är nästan osynligt ändå men nu måste jag åtminstone göra
en vägg bakom sittbrunnen och den delen ska vara oval. Jag förbereder för att eventuellt ha en dörr öppen.

Bild
För att kunna flytta vingarna framåt kapade jag tre mm från fronten av "tabben" och limmade den baks.

Bild
En fras från Eagles Hotel California dök upp i huvudet: "This could be Heaven or this could be Hell"
Min plan att använda klar plast från ett CD-fodral fungerade inte. Det var för att tunna för att täcka kroppens rundhet så jag gjorde ett experiment.
Klar resin hälls i hålen.
Men jag är osäker på om det är möjligt att polera det. Mönstret från limmet på tejpen måste bort. Om detta inte fungerar måste jag få tag i
lite tjockare klar plast.

Bild
Fick skräp och luftbubblor i resinet så jag gick tillbaka till min ursprungliga plan. Det kanske fungerar även om jag skulle föredragit lite tjockare plast.
Just nu ser det ut som stora panoramafönster. Jag ritade dörrar och fönster i datorn för ett mönster att klippa masker av.
Det är nu man önskar att man haft en Silhouetteskärare.

Bild
Ett dyk in i reservdelslådorna gav lite passagerarsäten från Airfix Ford Trimotor. Helt fel modell så jag vet inte om jag ska använda dom.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Vickers Vimy Commercial

Inlägg av Lurifax »

Som jag nog skrivit tidigare, du tillhör inte de fega byggarna.

När jag ser ditt bygga och läser ditt Eagle-citat så dyker en annan rad upp i mitt huvud. Nämligen den store poeten och sångaren Dios "It's Heaven AND Hell". För det här kan bli hur coolt som helst om du orkar dig igenom jämmerdalen.

Hatten av!
holst

CU@C4
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Vickers Vimy Commercial

Inlägg av jonaszett »

Ingen mins en fegis...
Borde du inte kunna "förforma" CD-platen över en lämpligt krökt yta??
Jag har gjort bubbelfönstren till en 1/48 Skyraider på det viset och det är ju ett rätt stort halvklot.
En så liten krökning som här känns inte som ett problem att få till.
Z
Skriv svar