Frog De Havilland DH60

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Frog De Havilland DH60

Inlägg av Björn B »

Bild
I en gammal låda låg en av Frogs plastpåsemodeller. Eftersom den delvis saknade dekaler så valde jag att bygga den istället för dom fyra Novoversionerna jag hittade i en låda.

Bild
Tänkte bygga en "Metallmoth" av den så lite plastribbor limmades på kroppen och ett par ribbor flyttades på vingarna.

Bild
Med lite spackel och slipning blir det lite mjukare i formerna. Jag har en Moth Trainer från A-Model som hjälp för ombyggnaden då mycket av det jag måste fixa på denna ser likadant ut på en DH60T.
Jag hade tänkt köpa ett par A-Models för att bygga Sk 7 men jag kan inte säga att jag är imponerad av kvaliteten på den jag har så jag återgår nog till ursprungsplanen och konvereterar Novos byggsats istället
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av MartinN »

Jaså, är A-models inte bättre än så. Jag köpte ett exemplar men har aldrig sett Frog/Novos version så har inte kunnat jämföra. Men då kanske det är läge att spana efter en sådan istället. Tja, FROG är ju alltid FROG. Mycket bygglädje har det bolaget berett mig.

/M
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag skulle nog säga att A-models är bättre med fler detaljer, men att plasten är hårdare och bättre i Frog/Novos byggsats.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av Björn B »

Fler detaljer och fler versioner men repig och ojämn yta. Övervingen saknar hål/markeringar för stöttorna på höger sida. Den nedre vingen har däremot hål i undersidan, troligen för roderhorn men de finns inte i modellen. Trots detta kommer jag nog ändå köpa en till A-Model.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av Mats Averkvist »

Låter som du har fått tag i ett måndagsexemplar...
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av Björn B »

Ett måndagsexemplar. hoppas det för jag funderar på en Cirrus Moth från dom.

Bild
Under tiden jag funderar fortsätter jag med dessa.
Vingar på plats på en medan den andra har en start till en uppbyggd ryggås.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av Björn B »

Bild
Jobb på motorkåpan har startats.

Bild
Dags att börja tänka på cockpit.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av Björn B »

Bild
Med lite vingar på plats börjar det påminna om flygplan.

Bild
En väldigt enkel inredning snickras till.

Bild
Ett nytt landningsställ har påbörjats till Metallmothen.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av Björn B »

Bild
Hade tänkt köpa en Metall Moth från A-model men ångrade mig. Tar och konverterar den påbörjade Gipsy Mothen istället.

Bild
Kör på samma sätt som den tidigare. Det var lättare på den då ingen stabbe var i vägen. En anledning att jag valde att bygga om denna var för att jag byggt en enkel cockpitinredning.

Bild
Jag fick ju denna av Hasse när jag sökte efter Frogdekaler. Nu kommer jag bygga denna som en Gipsy Moth istället.
Får se om jag kan bygga den rätt ur lådan fast den kommer i en påse. Jag kommer leta rätt på ett par piloter och andra dekaler.

Bild
Det är intressant att jämföra original Frog med dom senare sovjetiska byggsatserna. Frog har ett mönster på vingarna som troligen ska simulera dukklädsel medan sovjetmodellerna saknar det.

Bild
Frogmodellen har utstötmärken som behöver fyllas under vingarna men dessa saknas på sovjetmodellen.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Frog De Havilland DH60

Inlägg av magnusf »

Sovjet var ju ett bristsamhälle, det fanns inte tillräckligt av någonting. Inte ens utstötarmärken hade de!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar