Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Ulf Lundberg »

Härligt att se.
Det verkar inte alls otänkbart att du hinner klart till OPEN.
Etsarbete verkar inte vara nåt problem för dig.
Riggning är inte så märkvärdigt som många tror.
Det handlar som så ofta om att kunna några tekniker och att göra grejorna i rätt ordning.
Ett tips är att borra fästhål för vant, stag o.dyl innan du hunnit limma dit så mycket andra prylar att det blir svårt att komma åt.

Uffe
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av denstore »

Ulf Lundberg skrev:Härligt att se.
Det verkar inte alls otänkbart att du hinner klart till OPEN.
Etsarbete verkar inte vara nåt problem för dig.
Riggning är inte så märkvärdigt som många tror.
Det handlar som så ofta om att kunna några tekniker och att göra grejorna i rätt ordning.
Ett tips är att borra fästhål för vant, stag o.dyl innan du hunnit limma dit så mycket andra prylar att det blir svårt att komma åt.

Uffe
Problemet med riggningen är inte så mycket att göra arbetet som att veta vart fasen man ska fästa grejerna.:)
Överlag tycker jag att 99% av alla fartygsbyggmodeller är miserabla när det gäller riggningsscheman.
Lennart

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Lennart »

Jag har en fullständig ritning enbart för riggen på Bismark/Tirpitz om du behöver Magnus :D Lennart
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av denstore »

Gärna!!:D
Joakim
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:57

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Joakim »

En liten fråga, varför målades tornen röda?
En som undrar och är sugen på den stora modellen men tror det blir lite mycket jobb. Kanske någon gång i framtiden.

/Joakim
/Joakim
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Andre B. »

Joakim skrev:En liten fråga, varför målades tornen röda?
En som undrar och är sugen på den stora modellen men tror det blir lite mycket jobb. Kanske någon gång i framtiden.

/Joakim
Ett "ID-tecken" för att undvika att vissa bombtokiga luftwaffe piloter skulle få för sig att få några ideer. De syns ju inte så mycket från sidan. Italienarna målade däcken på sina fartyg polkagrisrandiga till exempel...

/Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Bigmek
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 nov 2012, 17:25
Namn: Christian

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Bigmek »

Lennart skrev:Ser verkligen bra ut din modell,och du har gjort ett snyggt jobb med masten. Länken nedan är mycket informativ om man vill fördjupa sig.Tirpitz hade ju många olika målningar. Min personliga favorit är 1942 års camo,(Juli / Sept )målning H i målningsbeskrivningen/Lennart
http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/pa ... _1942.html
Tack så mycket! Det är en väldigt bra sida, jag använder den som referens för målningen. Det är paint scheme I jag hade tänkt köra på men den är ju exakt samma som H med undantag för de röda tornen. Tycker det är konstigt att man ser så pass få modeller i den målningen, nästan alla verkar välja att måla henne som hon såg ut 1943 trots att I/H självklart är dom snyggaste alternativen! ;) Kolla på det här bara!

Bild
Bild
denstore skrev:
Ulf Lundberg skrev:Härligt att se.
Det verkar inte alls otänkbart att du hinner klart till OPEN.
Etsarbete verkar inte vara nåt problem för dig.
Riggning är inte så märkvärdigt som många tror.
Det handlar som så ofta om att kunna några tekniker och att göra grejorna i rätt ordning.
Ett tips är att borra fästhål för vant, stag o.dyl innan du hunnit limma dit så mycket andra prylar att det blir svårt att komma åt.

Uffe
Problemet med riggningen är inte så mycket att göra arbetet som att veta vart fasen man ska fästa grejerna.:)
Överlag tycker jag att 99% av alla fartygsbyggmodeller är miserabla när det gäller riggningsscheman.
Det är precis det jag tycker verkar svårast! Det är inte det lättaste att se hur linorna går på 2D bilder. Jag har dock samlat ihop lite bilder på andras modeller av Tirpitz och Bismarck som jag tänkte använda som referens vid riggningen så jag tror det ska gå att lösa men jag kan inte påstå att jag ser fram emot den delen av bygget! ;)
Bigmek
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 nov 2012, 17:25
Namn: Christian

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Bigmek »

Några små framsteg i varvet! Jag har fäst lite mer PE samt slarvat bort den enda metallbiten jag hade i lämplig tjocklek för rårna på de övriga masterna så jag får ge mig ut och försöka hitta en ersättare innan jag kan fixa dom. Den största skillnaden är dock att jag målat överdelen av tornen röda! Dock anade jag inte hur svårt det skulle vara att ta en vettig bild. Har försökt flera dagar nu men hur jag än gör så ser dom rosa ut, som om det vore nån jäkla Barbie-edition jag byggde. Har dock rätt begränsade fotomöjligheter då jag bara har mobilkameran samt väldigt dålig belysning att tillgå men lite bättre tycker jag det borde gå att få.

Här är iaf dom två bilderna av drygt hundra jag fått fram där det inte ser totalfel ut, torn A + B har i alla fall en färg som påminner om verkligheten på den nedan.
Bild

På denna så är torn A ganska korrekt!

Bild

Jag är inte helt hundra på resultatet, jag gillar det men samtidigt känns det lite överdrivet färgglatt med både röda torn och splintercammo, jag vill ju inte att det ska se ut som en leksak! Jag låter dock tornen vara så länge och jobbar på andra grejer. Är ju ingen big deal att bara dra över ett nytt lager grått på dom om jag kommer fram till att jag föredrar det.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Henrik R »

Strålande Jobb! Jag tycker de röda tornen gör sig bra.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tycker du ska jobba mer med att tona den röda färgen.
Tricket är att undvika vitt (och därmed även grått) när man tonar röda färger. Resultatet blir nämligen rosa. Prova på några separata provytor att tona med gult, ljusbrunt och kanske lite grönt. (Rött+grönt= brunt)

Uffe
Skriv svar