WiP Bedford framvagn

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

WiP Bedford framvagn

Inlägg av Tankman »

WiP Bedford flakbil 1/25
Med bakvagnsupphängningen nästan helt ur vägen så var det dags för framvagnen.
På den så behåller jag bladfjädringen då den fyller sin uppgift (läs det som att jag orkade inte fan modifiera den också).
På de andra två Bedford-byggena så lät jag styrningen vara stel med hjulen riktade framåt, lite tråkigt med säkert. Men på denna så ville jag ha en styrbar framvagn.
Jag sågade av hjulinfästningen och sparade dessa, slipade av spindelinfästningen så de blev helt runda.
Två plastvinklar limmas ihop så de bildade en ”klammer” som passade runt spindelinfästningen, borrade tvärs igenom med 0.6mm borr, ståltråd igenom och torrpassade tills jag var nöjd, det gick åt fyra uppsättningar innan det satt.
Limmade dit styrarmar, borrade 0.6mm hål.
Tog rundstav 0.9mm, borrade hål i ett 1.9mm rör och fäste rundstaven, brotschade ur hålen för rundstaven som ska fästa styrstaget i spindeln.
Rundstav 1.9mm mellan spindlarna, fäste ena 0.9mm staget i ena ändan, mallade in mellan spindlarna och riktade spindlarna rakt och fäste andra staven.
Låter mer komplicerat än det var att göra.
Nu har jag en styrbar framvagn och som jag tror en skapligt korrekt Ackermann-vinkel😊
Bilagor
Framvagnsbalken när jag sågat bort hjulinfästningen.
Framvagnsbalken när jag sågat bort hjulinfästningen.
20210225_153015.jpg (4.42 MiB) Visad 1277 gånger
Torrpassning av framvagn.
Torrpassning av framvagn.
20210226_165909.jpg (4.86 MiB) Visad 1277 gånger
Torrpassning med hjul.
Torrpassning med hjul.
20210226_165852.jpg (3.54 MiB) Visad 1277 gånger
Mats Stråhle