WiP Bedford flakbil 1/25

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

WiP Bedford flakbil 1/25

Inlägg av Tankman »

Råskiss för infästning. Torrpassning för fjädringshöjd.
Råskiss för infästning. Torrpassning för fjädringshöjd.
20210224_150350.jpg (1.82 MiB) Visad 1199 gånger
Den kompletta semi-air fjädringen. Jag kommer att limma dit den när nästan allt annat är på plats.
Den kompletta semi-air fjädringen. Jag kommer att limma dit den när nästan allt annat är på plats.
20210225_121411.jpg (4.14 MiB) Visad 1199 gånger
Efter ha funderat fram och tillbaka: ska jag vara lat och använda mig av original bakre bladfjädring som jag vet fungerar alldeles utmärkt, den syns i alla fall inte så mycket och jag sparar massor av tid och fula ord om jag går den vägen, eller ska jag modifiera den lite med en blad/semi-luftfjädring som jag vet att jag får lägga mycket tid på, jag kommer att bli frustrerad till tandagnisslan och katterna kommer att stryka kring väggarna och undra om husse är riktigt frisk?
Självklart tar jag den lätta vägen och gör en semi-luftfjädring!
Lite rotande i skrotlådan och hittar fästen, bälgar och bromsklockor till en fjädring från en Peterbilt, Plasticard och annat smått och gott.
Som tur är så har jag två tidigare byggen av samma chassi så att få till axelhöjden (ride height för de som håller på med luftfjädring) var lätt: 11.5mm.
En jigg i rätt höjd och sen var den bara att börja limma.
Det gick något fortare än jag trodde, mindre fula ord och nästan inget i papperskorgen!
Ibland så går det bra, oftast så går det som vanligt😊
Framvagnen får vara bladfjädrad, den har jag andra planer för.
Torrpassning av fjädringen, behövdes justeras ned något då fjädringshöjden var för hög.
Torrpassning av fjädringen, behövdes justeras ned något då fjädringshöjden var för hög.
20210225_115546.jpg (2.65 MiB) Visad 1199 gånger
Mats Stråhle