Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Joakim Hultman »

Hela norra längan är nu inne i en detaljeringsfas, och nordöstra hörntornets tak och spira börjar bli lite högre.
TreKronorInProg5.JPG
TreKronorInProg5.JPG (987.91 KiB) Visad 4877 gånger
Den översta delen av tornet som syns här tänkte jag spackla och slipa tills den får en mjukare, mer korrekt form. Att scratchbygga kantiga saker är lite lättare än de kurviga, kan jag konstatera!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (N-Ö hörntornet, s. 2)

Inlägg av Joakim Hultman »

TreKronorInProg6.JPG
TreKronorInProg6.JPG (976.84 KiB) Visad 4791 gånger
Norra längan har fått en yttre fasad. Övriga väggar och tak är på gång, så än så länge är det lite dragigt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, s. 2)

Inlägg av magnusf »

Jag tittar och njuter Jocke! Måste vara roligt att få nytta av sin hobby i jobbet!

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, s. 2)

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Magnus!
magnusf skrev: 05 mar 2021, 17:52 Måste vara roligt att få nytta av sin hobby i jobbet!
Det har sina för- och nackdelar, men på det hela taget är jag nöjd. Det gäller ju bara att jobbyggandet inte tar över helt så att det privata blir lidande. :)
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, s. 2)

Inlägg av hanfeh »

Ett VKII diorama med Brittisk flygbas som även inkluderar tågstation låter riktigt intressant för en dioramabyggare som undertecknad. Jag antar att planen gäller en jaktbas. Har själv i flera år samlat material för framtida planer på både en jaktbas och en bombbas i England under VKII. Vi får se hur det går med dessa planer?
Ett litet tips för din plan är att hålla utkik efter GSE (Ground Support Equipment) komponenter för dessa tycker jag är de svåraste att få tag på. Några tillverkare jag gjort en del inköp från är Brengun, Flightpath, AIM, JKT och Metallic Details. Olika typer av flygplatsfordon kan också ta lite tid att samla ihop.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, s. 2)

Inlägg av Joakim Hultman »

SmålandsJerusalem skrev: 06 mar 2021, 09:16 Vad använder du för material att tillverka delarna av?
Styrenplast i platta ark och stänger, i lite olika tjocklekar. Alltsammans inhandlat hos MJ Hobbyexperten.
Det har krävt lite experimenterande, men om det rör sig om relativt kantiga byggnader du tänkt göra så tror jag inte det ska vara några problem.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, s. 2)

Inlägg av Joakim Hultman »

Vanligt plastmodellim från Revell. Varvat med flytlim från Tamiya.
Tror inte att trälim skulle funka så bra på plast.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, s. 2)

Inlägg av jonaszett »

Jag är mest nyfiken på vad monstret(Godzilla??) i bakgrunden ska göra med den stackars Wasaborgen :D :D :D
Eller va det därför den brann!! och sedan har detta faktum mörkats av historikerna??
Z
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, s. 2)

Inlägg av Joakim Hultman »

SmålandsJerusalem skrev: 08 mar 2021, 07:00 Det är väl inte så att jag kommer att tillverka byggnader, i såna fall terrängbitar m.m.
I så fall funkar nog frigolit bättre. Läste nyss i en bok om Lars Agger (modellbyggaren som bl.a. gjort flera av de Tre Kronor-modeller som redan finns på Slottet) att han bygger upp terrängen med frigolit, för att därefter limma på ett stycke tyg över alltsammans. Har aldrig testat det själv, men det lät bra, om man tänker sig till en större basplatta.
jonaszett skrev: 08 mar 2021, 07:56 Jag är mest nyfiken på vad monstret(Godzilla??) i bakgrunden ska göra med den stackars Wasaborgen :D :D :D
Eller va det därför den brann!! och sedan har detta faktum mörkats av historikerna??
Mainstream-historiker vill få oss att tro att det var en vanlig skorstensbrand som fick Slottet att brinna ned, eller att Östersjöns mäktigaste krigsfartyg Vasa skulle ha kapsejsat bara sådär på jungfrufärden...sanningen finns där ute!
1vyhe4.jpg
1vyhe4.jpg (56.21 KiB) Visad 4570 gånger
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, s. 2)

Inlägg av Joakim Hultman »

Nu är fasaden mot inre borggården på plats, och likaså taket på norra längan.
TreKronorInProg9.JPG
TreKronorInProg9.JPG (1.64 MiB) Visad 4516 gånger
Hur fasaden här såg ut 1560 finns inga uppgifter om alls, så jag har kikat på denna bild från sonen Johan III:s liktåg:
Johan_IIIs_liktåg_1592_SP229 (1).jpg
Johan_IIIs_liktåg_1592_SP229 (1).jpg (467.52 KiB) Visad 4516 gånger
Det är alltså delen till höger på bilden som är den norra längan.

Johan genomförde stora ombyggnationer på Slottet under sin regeringstid, så det är antagligen inte mycket som stämmer överens med hur det såg ut under Gustav Vasas tid. Men jag använde bilden som inspiration i alla fall, och höftade lite utifrån den.
Skriv svar