Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack!
Det lär dröja, men innan 2023 är planen i alla fall. ;)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Lennart 12 »

Jag håller ännu en gång på att läsa boken medeltida byggmästare Joakim, bl.a om historiken kring bygget av Strassbourg katedralen, vilken i sanning är ett av många byggnads mästerverk. Och jag kan tänka mig även om ditt slott är av senare modell, vilket enormt arbete det låg bakom dessa byggnader. Nästa svårt att ta in idag. Bara planering för ritnings underlag, stenhuggare, byggmästaren m.m. //Lennart
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Joakim Hultman »

Vad gäller Slottet så fanns det aldrig någon ursprunglig plan, liksom det funnits för de flesta katedraler och kyrkor, utan det byggdes på och om lite pö om pö under århundradena. Men det verkar som om man ibland fick tjata på kungen för att få betalt som byggmästare! :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Lennart 12 »

Aha, där ser man. Hur fattades beslut för arkitektur och utformning ? Var det lite Kajsa Warg " efter behag och den för stunden rådande budgeten då :) //Lennart
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Joakim Hultman »

Lennart 12 skrev: 18 aug 2021, 13:11 efter behag och den för stunden rådande budgeten då :)
Det verkar ha varit ungefär så.
Jag antar att byggmästarna presenterat sina planer på till- och ombyggen på något vis, men det verkar inte ha skett med hjälp av ritningar. Möjligen enkla skisser, eller modeller. Ingenting som bevarats till våra dagar, tyvärr.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Lennart 12 »

Såg då jag började läsa om det , att 1697 fanns det tydligen ritningsunderlag. Men det genomgick ju väldigt många ombyggnationer , och förändringar, från 1300 talet och framåt. Intressant historik också om det fanns en skans och försvarsanläggning redan innan på platsen. Man verkar ju inte riktigt eniga där. Tycker ditt modell bygge är så udda och intressant och välgjord , så det är kul att lära sig mer :) //Lennart
Bild
Bild
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Joakim Hultman »

Mycket riktigt fanns ritningar tillgängliga efter att Jean de la Vallée gjort en ordentlig uppmätning på 1660-talet, vilket tycks vara första gången som någon gjort det.

Vid utgrävningar av inre borggården på 1990-talet fann man spår av en träkonstruktion som daterades till någon gång mellan år 900-1000. Det centrala försvarstornet, som senare fick namnet Tre Kronor, härstammar från 1200-talet.
DSC03804.JPG
DSC03804.JPG (882.56 KiB) Visad 2847 gånger
Modellerna du visar där är jag mycket väl bekant med. Jag får emellanåt i uppgift att utföra mindre reparationer på dem när någon besökare varit alltför klåfingrig. ;)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Lennart 12 »

Jo, man tillskriver tydligen Birger Jarl som trolig upphovsman.

Trevlig bild på dig och kollega. Vem har gjort den fina modellen ?,Och står det utan montrar ?
//Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Björn Fransson »

Underbart bygge, jag följer det med spänning!

Modellen på slottet är väl byggd av närkingen Lars Agger? Han har även byggt en motsvarande modell av Örebro slott så som det såg ut på 1600-talet. En modell som jag hade äran att vara historiskt sakkunnig när den togs fram. Jag är nämligen inte bara flygnörd, utan även slottsdito. Bra i jobbet, eftersom jag jobbar med denna häftiga byggnad:

Bild
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Joakim Hultman »

Mycket riktigt är det Lars Agger som byggt modellerna i på "mitt" slott också. En väldigt duktig och flitig byggare. :)

Förresten, Björn, berättade jag att herr Agger nämner dig i sin bok?
Lennart 12 skrev: 19 aug 2021, 06:55 Och står det utan montrar ?
Ja, modellerna är så pass gedigna att det oftast inte har varit något problem. Jag använde ordet "klåfingrig", men det handlar snarare om att man varit rent våldsam mot modellen när någon bit lossnat. Tack och lov är det väldigt sällan det händer.
Skriv svar