Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, sid. 3)

Inlägg av Anders.Edblad »

Ett tips, något som du kanske redan vet. Jag gjorde en bottenplatta i frigolit och använde Mr Surfacer som grundfärg. Den fungerar väldigt bra på modellerna men den löste upp frigoliten så bottenplattan blev inte riktigt som jag tänkt mig.
Tråkigt om något liknande hände med ditt fina slott.

Anders E
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, sid. 3)

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack för varningen!

Hittills så tror jag mig dock klara mig utan både frigolit och Mr. Surfacer, bygget igenom.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, sid. 3)

Inlägg av Anders.Edblad »

Nu när jag läst tråden lite noggrannare ser jag att du använt styrenplast, då är det ju bara att spraya på!

Anders E
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, sid. 3)

Inlägg av Rickard Malmborg »

Jocke, det är härligt att se ditt bygge tycker jag.

Att skapa efter eget huvud med CP, profiler och annat material är roligt och när det verkligen tar form och börjar bli något är det riktigt tillfredsställande.

Sedan tycker jag det är underbart att höra att du har en arbetsgivare som trots pandemi och ljumskbråck ser ett att det finns möjligheter som går att ta tillvara (tänk om min arbetsgivare kunde be mig bygga en Viggenmodell på arbetstid :-) ).

Jag följer med nöje ditt bygge!
/Rickard
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, sid. 3)

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Rickard! :)
Rickard Malmborg skrev: 22 mar 2021, 12:09 Sedan tycker jag det är underbart att höra att du har en arbetsgivare som trots pandemi och ljumskbråck ser ett att det finns möjligheter som går att ta tillvara (tänk om min arbetsgivare kunde be mig bygga en Viggenmodell på arbetstid :-) ).
Javisst! De har tidigare antytt att de gärna skulle se mig göra något liknande, men först nu blev det läge för det. Kul grej att få hålla på med. :)
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längans fasad, sid. 3)

Inlägg av Joakim Hultman »

TreKronorInProg10.JPG
TreKronorInProg10.JPG (1.82 MiB) Visad 4097 gånger
Norra längan är färdigbyggd!
Nu är det bara resten kvar.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längan klar! Sid. 3)

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket fint arbete av ett intressant och udda modellprojekt . Ett tips Joakim, gör en mall/schablon i styv papp eller liknande, för varje enskild fönster design. Tejpa mallen där du skall ha fönstren, rita av, eller ritsa när du mätt in den på plats. Då får du alla fönster exakt lika i alla ledder. Riktigt snyggt så långt det du gjort.//L
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längan klar! Sid. 3)

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Lennart!

Fönsterna blev lite sneda på den yttre delen av norra längan, men i och med den inre fasaden så började jag skissa med linjal och blyertspenna direkt på plasten, vilket gav ett mycket mer enhetligt resultat. Tack och lov så tenderade medeltida byggnader att vara lite krokiga på riktigt också! ;)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längan klar! Sid. 3)

Inlägg av Lennart 12 »

Ok, jag förstår . Blir kul att se det färdigt .//L
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Norra längan klar! Sid. 3)

Inlägg av Joakim Hultman »

TreKronorInProg11.JPG
TreKronorInProg11.JPG (1.09 MiB) Visad 4231 gånger
Nu är västra sidan av förborgen klar.

Krokigare och utan de vackra renässansdetaljerna som på norra längan. Vid Gustav Vasas död var den västra sidan alltjämt tämligen medeltida till utseendet.
Skriv svar