Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt fin modell det där också Björn. Kul att höra om ditt intresse vid sidan av flyg, vi har alla våra böjelser. Mina arkitekturiska sådana har alltid kretsat kring kyrkor , katedraler, främst Gotiska. Tack för info om byggaren Joakim och Björn, följer ditt fina bygge vidare. //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Lennart 12 »

Hur går det med ditt slotts projekt Joakim ? Tänkte på dig då jag råkade komma förbi denna sida. :) //Lennart
https://www.coroflot.com/Senis/Scale-mo ... rototyping
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Joakim Hultman »

Wow! Det är verkligen fantastiskt vad man kan göra med 3D-utskrifter numera.

För närvarande jobbar jag som vanligt igen, så det blir inte så mycket tid över för slottsbygget. Det har knappt hänt något alls sedan i somras med projektet. Men chefen har sagt att jag skulle få mer tid till att bygga hemma längre fram, så då lär det väl ta fart igen.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Lennart 12 »

Jo det är sanslöst vad 3 D tekniken gått framåt. Kul att höra att du får tid med bygget av slottet framöver, är mycket imponerad av vad du gjort så långt. Har en ide själv att göra en modell av Fort William i Ontario under den sk. pälhandels eran, då det var centrum i Canada för just The fur trade"
Och det var en stor anläggning, så den skala du bygger ditt slott i, verkar lämplig .

Ser som sagt fram emot fler bilder på ditt fina slotts bygge.
//Lennart
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack för de vänliga orden!

Jag föreställer mig att det fort du beskriver skulle göra sig bra i 1/350. Åtminstone Slottet blir tillräckligt stort för att man tydligt ska få en känsla för byggnaden, men tillräckligt litet för att det inte ska vara helt ohanterligt.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Lennart 12 »

Väl bekomme Joakim :)

Jo 1/350 blir nog lagom, är ju många byggnader som sagt .
//Lennart


https://www.google.se/search?q=Fort+Wil ... 9FEm_mIl2M
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor (Laboratorierundeln. Sid. 4)

Inlägg av Joakim Hultman »

Det går så sakteligen framåt. Nu har jag byggt färdigt ännu en komponent av modellen: Det karaktäristiska centraltornet "Tre Kronor" som i modern tid fått ge namn åt hela det gamla slottet.
TreKronorInProg15.JPG
TreKronorInProg15.JPG (900.09 KiB) Visad 1628 gånger
Den nedre delen av tornet byggdes av grov sten på 1200-talet. Den övre delen byggdes på 1544 under Gustav Vasa, och tornet blev så småningom ännu högre under Johan III då den fick det utseende som de flesta av oss är bekanta med från skolböckerna. Mitt torn är alltså tänkt att se ut som det gjorde efter Gustav Vasas påbyggnad.

Strax bakom tornet skymtar för övrigt en nordkoreansk ubåt av typen Sang-o, också den i 1/350.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Inlägg av Lennart 12 »

Det blir så fint Joakim, verkligen trevligt att följa detta bygge.
//Lennart
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,
Va kul att se att det går framåt med slottet och tjusigt blir det!
Jag undrade just om det var en ubåt eller mer sannolikt en mattkniv att skära plast med...
MVH
Rickard
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Inlägg av Björn Fransson »

Det här är så häftigt! Såväl modellbyggaren som slottsnörden, och även yrkesmannen i mig (i delar av jobbet är jag slottschef) bara njuter!
Skriv svar