Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)
Postat: 24 feb 2021, 10:53
I Hellerhögen låg även ett par Drakar, totalt tre, men där delar saknades här och var så att det räckte till två modeller. Låt oss stanna upp ett tag och njuta av Paul Lengellés klassiska boxart:

Tänkte först bygga en av dem, rakt ur lådan. Men så kom jag på att jag hade en massa överblivna Hasegawa-delar från olika byggen. En vansinnig idé väcktes i mitt huvud: Kanske kunde man pimpa Hellern med dem? De delar jag hade var typ de där Hellern inte riktigt träffade rätt:

Lite extra godis fanns också på hyllan. Och danska Drakar har alltid legat mig varmt om hjärtat. Särskilt de väderbitna tidiga.

Bara att dra igång kirurgin:

Ett första torrpass gav resultat som var både positiva...

...och lite mer utmanande:

Hjulhusen var helt tomma, så det fick bli lite scratchbyggande:

Nya panellinjer ristade:

Hasegawa-cockpiten med Maestros ets:

Sedan rullade det på:

Lite meck med huven, fick bygga upp "bulan" framför.

Dags att måla:
Först pre-shade. Mest för att värma upp.

Sedan basfärg och en början till det gröna:

Och sedan resten av det typiska mönster som uppstod när färgen nöttes bort av danskt väder och vind:

Efter dekaler och med scratchade huvudställ:

De sista detaljerna i cockpit på plats:

Och så var den klar!





Ett rätt knäppt projekt som resulterade i ett bygge som faktiskt blev över förväntan! Att bygga en Hasegawa rakt ur lådan hade förstås blivit både bättre och framför allt enklare, men det här var riktigt kul! Dessutom fick man som bonus korrekta luftintag på ryggen, något som Hasegawan inte har.

Tänkte först bygga en av dem, rakt ur lådan. Men så kom jag på att jag hade en massa överblivna Hasegawa-delar från olika byggen. En vansinnig idé väcktes i mitt huvud: Kanske kunde man pimpa Hellern med dem? De delar jag hade var typ de där Hellern inte riktigt träffade rätt:

Lite extra godis fanns också på hyllan. Och danska Drakar har alltid legat mig varmt om hjärtat. Särskilt de väderbitna tidiga.

Bara att dra igång kirurgin:

Ett första torrpass gav resultat som var både positiva...

...och lite mer utmanande:

Hjulhusen var helt tomma, så det fick bli lite scratchbyggande:

Nya panellinjer ristade:

Hasegawa-cockpiten med Maestros ets:

Sedan rullade det på:

Lite meck med huven, fick bygga upp "bulan" framför.

Dags att måla:


Sedan basfärg och en början till det gröna:

Och sedan resten av det typiska mönster som uppstod när färgen nöttes bort av danskt väder och vind:

Efter dekaler och med scratchade huvudställ:

De sista detaljerna i cockpit på plats:

Och så var den klar!





Ett rätt knäppt projekt som resulterade i ett bygge som faktiskt blev över förväntan! Att bygga en Hasegawa rakt ur lådan hade förstås blivit både bättre och framför allt enklare, men det här var riktigt kul! Dessutom fick man som bonus korrekta luftintag på ryggen, något som Hasegawan inte har.