Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)

Inlägg av Björn Fransson »

I Hellerhögen låg även ett par Drakar, totalt tre, men där delar saknades här och var så att det räckte till två modeller. Låt oss stanna upp ett tag och njuta av Paul Lengellés klassiska boxart:

Bild

Tänkte först bygga en av dem, rakt ur lådan. Men så kom jag på att jag hade en massa överblivna Hasegawa-delar från olika byggen. En vansinnig idé väcktes i mitt huvud: Kanske kunde man pimpa Hellern med dem? De delar jag hade var typ de där Hellern inte riktigt träffade rätt:

Bild

Lite extra godis fanns också på hyllan. Och danska Drakar har alltid legat mig varmt om hjärtat. Särskilt de väderbitna tidiga.

Bild

Bara att dra igång kirurgin:

Bild

Ett första torrpass gav resultat som var både positiva...

Bild

...och lite mer utmanande:

Bild

Hjulhusen var helt tomma, så det fick bli lite scratchbyggande:

Bild

Nya panellinjer ristade:

Bild

Hasegawa-cockpiten med Maestros ets:

Bild

Sedan rullade det på:

Bild

Lite meck med huven, fick bygga upp "bulan" framför.

Bild

Dags att måla: :D Först pre-shade. Mest för att värma upp.

Bild

Sedan basfärg och en början till det gröna:

Bild

Och sedan resten av det typiska mönster som uppstod när färgen nöttes bort av danskt väder och vind:

Bild

Efter dekaler och med scratchade huvudställ:

Bild

De sista detaljerna i cockpit på plats:

Bild

Och så var den klar!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ett rätt knäppt projekt som resulterade i ett bygge som faktiskt blev över förväntan! Att bygga en Hasegawa rakt ur lådan hade förstås blivit både bättre och framför allt enklare, men det här var riktigt kul! Dessutom fick man som bonus korrekta luftintag på ryggen, något som Hasegawan inte har.
Senast redigerad av Björn Fransson den 24 feb 2021, 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E

Inlägg av Björn Fransson »

Den andra trettiofemman fick bli rakt ur lådan. Nästan i alla fall. När jag byggde den som liten, ville jag först bygga den ursnygga S 35E på boxarten. Men till min besvikelse fanns det alternativet inte med i lådan! Bara en dansk RF-35, det enda svenska alternativet var en J 35F. Dags att ta igen det nu! Lite research visade dock att boxartens F 11-51 hade den raka huven, inte den välvda som fanns i lådan. Men lyckligtvis hittade jag en bra kompromiss, F 21-51 hade rätt huv och nästan rätt märkning. Close enough.

Plockade delar från olika lådor, vilket gav inte så lite Matchboxkänsla:

Bild

Rakt ur lådan fick bli rakt ur lådan. Åtminstone nästan. Kanongluggarna behövde spacklas igen. Nosen är visserligen dansk, men har fel form även för den. Ovansidan är på tok för spetsig. Men det fick duga den här gången.

Bild

Enda tillägget i cockpit fick bli bälten. Här efter primer:

Bild

Insåg efter målning att Hellers luftintag var på tok för långa. Hade även tänkt behålla det überlånga pitotröret, är det OOB så är det. Men här gick gränsen. Så väck med pitotröret och ommålning av luftintagsdelen. Dekalerna kom från arkivet:

Bild

Wash är en intressant utmaning på upphöjda panellinjer. Men ibland kan dessa bespottade panellinjer faktiskt kännas mer realistiska än de nedsänkta. Mer på det temat i kommande inlägg.

Bild

Dubbla uppsättningar tankar från två lådor, dekaler till kameraportarna och så var den klar:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)

Inlägg av Mats Averkvist »

Skitsnyggt, men varför bytte du ryggås på den första?
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)

Inlägg av MartinN »

Ah! Alla 35:or får mig att bli lite lyckligare – från skala 1/1 och nedåt. Lite extra lycklig blir jag av spaningsversionen.
De utstrålar båda verkligen en fin kombination av snyggt hopkommet och stor bygglädje – kan det bli bättre?

Tack Björn!
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)

Inlägg av Rickard Andersson »

Trevliga byggen, har redan fuskat och kollat på dina andra, ska bli kul att se alla här.
mvh Rickard
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla!

Mats: Ryggåsen byttes för att den skulle passa med huven. Hellers huv är något oval, du ser det rätt tydligt på sista bilden på S 35:an, dessutom har de gjort "ribborna" som sitter på insidan som en del av ramen på frontrutan á la Mirage III. På S 35:an fuskade jag bort det en aning genom att måla svart på insidan.

Märkligt nog passade Hasegawas ryggås helt perfekt på Hellers modell, båda är ju anpassade för att man ska kunna bygga en tvåsitsare med främre delen av ryggåsen som en separat del. Hasegawa måste ha planerat en tvåsitsare från början (mycket annat tyder på det, separat fentopp och främre delen av "bulan" för sporrstället som en separat del mm.) men sedan lagt ner det projektet.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)

Inlägg av Anders.Edblad »

Du skämmer bort oss med dina fina Heller(Hasegawa) byggen.
Men om man nu vill bygga en korrekt Draken i 1/72 är det Hasegawa som gäller då?

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Heller Classic x 12 del 2: Draken x 2 F-35/S 35E (1/72)

Inlägg av Björn Fransson »

Anders.Edblad skrev: 24 feb 2021, 15:24 Du skämmer bort oss med dina fina Heller(Hasegawa) byggen.
Men om man nu vill bygga en korrekt Draken i 1/72 är det Hasegawa som gäller då?

Anders E
Tackar! :) Ja, Hasegawa är utan tvekan bäst (finns även reboxad av Revell). Långt efter kommer Heller, därefter Airfix och sist Revells gamla utgåva (och även Mistercrafts plankning av den som de av någon anledning gav ut igen förra året.) Bäst med Heller är att det följer med delar för att bygga både en dansk tvåsitsare och spaningsversion. De överblivna Hellerdelarna ska användas till att bygga om en Hasegawa till en tidig tvåsitsig dansk TF-35.
Skriv svar