Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av YU-DGC »

Jag har påbörjat de två modellerna parallellt. Så länge byggde jag kabiner, limmade flygkroppar och vingar. Båda modellerna har väldigt fina detaljer speciellt i kabiner. Det är synd att de detaljerna i cockpiten blir osynliga efter montering av huvor. Det gäller speciellt Hurricane.
Hurricane kom som MKIID i förpackningen men jag kommer att bygga MkIIC som tjänstgjorde i 351. squadron RAF (s.k. 2nd Yugoslav squadron). https://en.wikipedia.org/wiki/No._351_Squadron_RAF

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av magnusf »

Igor! Alltid lika surt när man vet att det jobb man lagt ner inte kommer att synas. Tänk då på stackars mig som bygger i skala 1/72, där syns det ännu sämre :) !

Ska bli kul att följa byggena och se en jugoslavisk Hurricane ta form, vad tänkte du göra med Ki-61:an? Lite udda kombo förresten :) !

Hälsningar

Magnus
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av YU-DGC »

@Magnus Jag tänkte bygga Kobayashis Ki-61 men jag upptäckte att Hasegawa missade dekaler för Kobayashis flygplan i denna förpackning jag har. Jag kommer att måla modellen i någon liknande camo.
Jag håller med dig att Hurricane och Ki-61 är lite udda kombination. Det vore bättre om jag tog Me-109 G-6 i stället för K-61. Yugoslaviska partisaner hade fångat flera Me-109 i slutet av kriget och Yugoslavia fick många exemplar av Me-109 (G-2, G-6 och G-10) efter kriget från Bulgarien. Me-109 G6 blir nästa projekt i alla fall.
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av YU-DGC »

Liten framgång. Jag maskerade huvan, målade primer, lite röd här och där och maskerade hinomaru samt blixten på flygkroppen.
Bild
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av YU-DGC »

Jag målade framkanten av vingarna gult och skevroder, sidroder och höjdroder ljus grått samt maskerade de delarna maskerade. I nästa steg målade jag hela modellen svart och efter det i aluminium.
Hurricane fick pre-shading.

Bild

Bild

Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av magnusf »

I helsvart så är Ki-61:an väldigt lik en Bf-109F, fattas bara en kantig stabilisator! Hinomarus är tacksamma att maskera, ser fram emot fortsatt bygge och målning :) !

Hälsningar

Magnus
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av YU-DGC »

Jag har jobbat lite mer på Tony. Det är lite jobbigt att maskera panelerna.

Bild

Bild

Bild
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av YU-DGC »

Nu har jag jobbat lite med Hurricane.

Bild

Bild
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av YU-DGC »

Här kommer uppdaterigen. Jag målade camo på Ki-61 med färgspruta 0,2 mm munstycke freehand.
Hurricane fick sina färger och dekaler från serbisk firma "Lift Here".

Bild

Bild

Bild
YU-DGC
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 dec 2018, 21:14
Namn: Igor Travar

Re: Hasegawa Ki-61 Tony & Hurricane Mk IIC

Inlägg av YU-DGC »

Finally finished.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar