1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Jaha ja, det var ju ett tag sedan sist...

Jag har inte haft Covid och det har inte hänt något annat dramatiskt heller, jag tappade helt enkelt sugen på flygplanen i april. Två saker triggade egentligen hela situationen: den ena är att klarplastdelarna inte passar lika klockrent som resten av modellen och det blev lite små glipor och utstick, det andra var att jag tyckte det tog emot att börja jobba med målning och all maskering det skulle dra med sig. Hur som, jag städade bort sommarens pansarångest (ja, jag har givetvis limmat plast men det har som vanligt absolut inte blivit något pansar klart så allt är i sin ordning!) i veckan och satte mig med en av 109:orna i går kväll.

Bild
Efter gårdagskvällen, en liten sväng i morse och en sväng till ikväll så ser det ut såhär. Allt utom undersidans ljusblå är målat på dessa tre sessioner och visst, glor man riktigt uppmärksamt ser man att huven inte passar perfekt men SÅ illa är det inte. Det krävdes bara fyra månaders surande och grubblande för att komma vidare - moget värre!

Hoppas på bättre fart i bygget från och med nu så förhoppningsvis ny uppdatering inom kort!

Hälsningar

Magnus
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Göran »

Mors

Som sagt, hade du inte påpekat det själv så, hade jag inte sett frontrutans "utputande". Om du däremot vill jobba med en modell där rutorna sitter som ett smäck kan jag varmt rekommendera Airfix´s Lancaster. Det har jag läst på Flashback :mrgreen:

Det ser ju bra ut (som vanligt) så här långt eller? Fast "snörena" förstår jag mig inte riktigt på.

Ha re
Göran
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Göran! Det var ett j-a tjat om den där Lancastern :) ! Den ligger fortfarande på hyllan här bakom mig, det är typ det första jag ser när jag kliver in i rummet :) ! Lovar att ta ett ryck med den. Vid lämpligt tillfälle :) !

Snörena fanns där om inte gångjärnen höll, så inte rodren skulle blåsa bort helt... Trams åsido, ett av mina favorittrick för att få något att hålla i på delar som inte har några bra utstick att greppa med krokodilklämmorna: floristtråd i mässing som jag superlimmar i ett litet förborrat hål, när allt är klart kan man bara rycka bort tråden och har man borrat hålet på ett listigt ställe så döljs det efter montering!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Björn Fransson »

Ser som alltid sådär rent och härligt och välbyggt och dito målat ut. Jädrans snyggt maskerat! Inget annat att förvänta sig, visserligen. Mest förvånad är jag att till och med maskeringens förkämpe numero uno ibland tydligen kan sälla sig till oss vi-som-tycker-maskering-är-det-tråkigaste-av-allt-klubben. ;)

Jag är alltid lika fascinerad över er som vågar måla så pass många delar innan ni sätter dit dem. Själv försöker jag snarare gå åt andra hållet, bygga ihop så mycket jag kan innan jag målar. Kul grej med snörena!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Björn Det där med alla lösdelarna är ett misstag, det blir svårt att matcha ihop kamomönstret mellan delarna och jag vet egentligen inte varför jag valde att göra såhär. Möjligen bara för att det gick att göra :) ! Jag har skaffat en 109:a till (eller egentligen tre, i två boxar, men mer om detta i en senare post :) ) och där tänker jag montera ihop så mycket som möjligt precis som du föreslår! Stabben är väl bra att vänta med men resten erbjuder inga större fördelar.

För närvarande finns det två 109:or på byggbordet, E-3:an ska bli Werner Mölders maskin som jag målar som Eduard föreslår i boxen.

Bild
Den hade ett klassiskt splinterkamo som grund...

Bild
...i RLM70/71, vilket alltid leder till stor tejpförbrukning...

Bild
...och som inte heller är alltför anslående som slutresultat...

Bild
...det blir mest bara grönt och murrigt...

Bild
...och så allt detta maskjobb...

Bild
...bara för att måla över det mesta i RLM02!

Slaget om England är en period med vilda västern på kamosidan, de anvisningar som går ut är inte helt solklara och under hösten 1940 så har i stort sett varje division en egen look på sina maskiner. Därav den kanske inte alltför vackra övermålningen :) !

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert som vanligt!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Frasse »

Jättesnyggt målat. Blir själv sugen på en 109E3:a i Condor-legionens färger då jag tidigare byggt några 109E i 1/72.
Göran
Paint it black ! :twisted:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Urban! Tack :) !

Göran! Tack du också, och vad gäller Legion Condor så tror jag du kan vänta ut en sådan boxning, den här modellen kommer nog att mjölkas till max av både Special Hobby och Eduard :) ! Det finns tropikfilter, fälltankar och bombställ redan i grundmodellen och E-4:an har Adolf Gallands kikarsikte bland klarplastdelarna. Så i ljuset av det så tror jag garanterat de kommer med en Condor-box också! Eller så skaffar du lämplig modell och kör aftermarket-dekaler, det lär finnas gott om sådana :) !

Som jag antydde tidigare så har jag inte kunnat låta bli att shoppa lite till, de här två trillade in under sommaren:

Bild

Bild

Jag tänker faktiskt lägga till ett tredje bygge i den här tråden, Special Hobbys E-1. När jag började pyssla med den en kväll i veckan så insåg jag att det var fel plast i lådan, det var huvudspruen till E-3/E-4/E-7 så undervingen stämmer inte, den har bulorna för 20-mm kanonerna :( . Som tur var kunde jag snatta den spruen ur Eduard-boxen, i den lådan finns två 109:or där man kan välja att göra en E1 och en E-3 eller E-4. Åtminstone tills man snattat en sprue :) !

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Och här vilar inga halta löss, känns som höstsäsongen är igång nu :) !

Det här blir en av mina vanliga bildsekvenser när jag maskerar märkningar, sorry om ni är less på dem sedan tidigare byggen! Och då hinner jag ändå inte helt färdigt OCH så har jag dessutom en hel 109:a till att plåga er med lite senare!

Bild
Maskerna till korsen är gjorda...

Bild
...med utgångspunkt från Special Hobbys scannade dekalark...

Bild
...och jag målar med min favoritvita...

Bild
...som är en 30:1-blandning av vanlig vit och NATO-svart...

Bild
...och då blir det såhär fint både upptill...

Bild
...och nedtill!

Ikväll blir det de svarta delarna av korsen och kanske kan jag förpesta er tillvaro med Mölders E-3:a också! Ha!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Björn Fransson »

Här händer det grejer! Så mycket maskning och ingen overspray?!? Mäktigt i så fall! Mäktigt ändå.
Skriv svar