1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av daza »

Ser strålande ut! Men kräver inte regelboken att ett såhär omfångsrikt 109-bygge följs av dito Spitfire-bygge?

/Daniel
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

daza skrev: 21 dec 2021, 10:50 Ser strålande ut! Men kräver inte regelboken att ett såhär omfångsrikt 109-bygge följs av dito Spitfire-bygge?

/Daniel
Ja, det står till och med i lagboken...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Anders.Edblad »

Den "ondskefulla trion" har alltså blivit den "ondskefulla kvartetten".
Ser verkligen fram emot att se alla klara.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Vänner! Jag kan bjuda på en färdig trio såhär på lillejul!

Vad gäller regler kring obligatoriska Spitfire-byggen så vet jag att det är så men det vete fasen när jag ska hinna realisera det. Och inte kan jag skylla på att det saknas byggsatser, det finns gott om Spitfire i gömmorna här på Fraggelberget, bland annat en orörd Royal Class boxing av Eduards Mk IX. Där endast det medföljande ölglaset någonsin använts till något vettigt :) !

Bild

Bild

Vi tar dem i nummerordning, en E-1 från JG 27 som var en lättviktsvariant med endast finkalibrig beväpning. Den byggdes parallellt med E-3:an som hade 20 mm kanoner i vingarna.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Rätt fräsig med sin gula nos tycker jag!

Och så har vi Werner Mölders E-3. Det var rena Vilda Västern på målningsfronten under 1940. När kriget börjar 1939 så är alla 109:or kamouflerade i RLM 70/71 (två mörka gröna färger) på ovansidan, inklusive kroppssidorna, och RLM 65 ljusblå undertill. Någon gång kring årsskiftet 1939-1940 går det ut ett direktiv om att maskinerna ska målas om så de blir ljusare men det är inte helt specat hur det är tänkt och man får då divisionsvis helt olika tolkningar av hur det ska se ut. Därav det något udda målningsschemat, det här var alltså JG 53s variant av det hela!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och till slut så har vi Gerhard Schöpfels E-4 från JG 26 som jag själv tycker är den som bäst representerar min idé om Slaget om Storbritannien!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Gerhard Schöpfel överlevde hela eländet och gick bort vid 90 års ålder 2003.

Till slut så insåg jag att jag faktiskt byggt bägge maskinerna som är på boxarten till E-4:an så vi dammar av Arma Hobbys Hurricane jag byggde för några år sedan och tar några bilder på två ovänner...
Bild

Bild

Bild
Fascinerande att se hur Hurricanen är betydligt större än 109:an, framförallt så är vingen mycket större!

God Jul!

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Stellan »

Galant, helt enkelt galant! Fasligt vad Hurrin ser köttig ut.
Stellan Schroeder Englund
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Snussugen »

Fantastiskt snyggt arbete i såpass liten skala. Bra jobbat.

God jul!
Live & let dry.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av Urban Gardini »

Vackert!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Vänner! Tack för vänliga kommentarer! Tittar ni tillbaka i tråden så ser ni att det dök upp en modell till sådär mitt i bygget, det har funnits tid till lite julbygge på den och det har gått undan rätt bra med mina mått mätt! Detta betyder också att det inte blir något obligatoriskt Spitfire-bygge just nu men fröet är sått, kanske 2022 :) !

Som jag skrev innan så har jag försökt dra nytta av erfarenheterna från de tidigare byggena så den här är väldigt färdigbyggd (inte pansar-style men nästan :) ) redan innan målning, jag har till och med satt dit landställ och luckor. Vad gäller sporrhjulet så är det lika ömtåligt som på de tidigare byggena, jag envisades med att sätta dit det i alla fall eftersom det inte går att få dit som det är tänkt efteråt (det sandwichas mellan kroppshalverna, otroligt dumt tyvärr). Jag har brutit det en gång men lyckades laga och nu är jag väldigt försiktig...

Bild
Vit primer och så är de svarta partierna runt avgasrör och vingrötter målade med NATO-black och underlag till nationalitetsbeteckningar och vingspetsar målade vita. Masker på plats, vet inte om det här var så smart men jag gjorde dem som cirklar med lösa ribbor, var osäker på hur innerhörnen skulle bli i korsen. Det här hade sina problem med centrering så jag skulle kanske provat att göra dem hela ändå. Nåja...

Bild
Vingarna maskade och nationalitetsbeteckningarna har fått sin omgång svart...

Bild
...och så det roliga: pilla bort maskerna :) !

Bild
Och så tillbaka i tejp-Hades igen. Det här var pilligt men det gick med lite tålamod och en cirkelskärare för att få till den rundade färggränsen framför avgasrören.

Bild
Efter en ordentlig omgång RLM 02 så återstod bara kroppens märkningar att måla...

Bild
...scannade från dekalarket och maskerna skapade i "Silhouette Studio" som kommer med maskskäraren. Lite pilligt att få till, det hjälper om man använt "Oskarp Mask" i något bildbehandlingsprogram, det är inte helt trivialt att få programmet att hitta kanterna på motivet även om det här var svart på vit bakgrund och borde varit ganska enkelt. Normalt sett så ritar jag allt i ett riktigt CAD-program med scanen som stöd men här blev det så mycket streck att det var skönt att slippa!

Jag önskar er alla en fortsatt God Jul, själv hoppas jag att den något försenade Mustang-tomten kommer förbi postlådan idag med en Arma-Hobby P-51B...

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

Och så var dekalerna på också! Hinner dock inte klart innan nyår men det blir en flygande start på ett nytt och byggflitigare 2022 :) !

Bild

Och Mustangerna dök upp idag, kan bara hålla med de recensioner som redan dykt upp på nätet: det här är en outstanding fin modell! Återkommer med början på ett bygge om några dagar!

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Special Hobby Messerschmitt Bf-109E

Inlägg av magnusf »

I väntan på det allra sista pysslet med Mustangerna så plockar vi fram den här filuren som vilat sig sedan nyår. Inte mycket kvar här heller :D !

Bild

Bild

Jag har pysslat lite vid sidan av med den här så den har fått en wash för att skrämma upp detaljintrycket lite samt en omgång vädring också sedan senast. Jag fick små vita prickar i färgen som jag inte vet var de kommer ifrån (kan vara en slarvigt rengjord spruta...) efter grundmålningen, jag försökte måla över skavankerna men fick inte samma nyans riktigt men gillade effekten av sliten färg så det får vara som det är nu.

Hälsningar Magnus
Skriv svar